InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarverf blunders met blond haar, hoe los je ze op?

Haarverf blunders met blond haar, hoe los je ze op?

Haarverf blunders met blond haar, hoe los je ze op? Wanneer je zelf je haar verft, kan het anders uitvallen dan je verwacht. Zo komt het vaak voor dat geblondeerd haar opeens oranje of blauw wordt, of die mooie bruine kleur opeens pikzwart lijkt. Gelukkig zijn deze haarverf blunders in veel gevallen prima zelf op te lossen, of zelfs te voorkomen! Zorg er in ieder geval voor dat je de juiste kleur verf kiest. Het cijfer achter de komma zegt iets over de pigmenten van de verf.

Kies de juiste haarverf

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zorg dus dat je de juiste informatie hebt over welk haarverfproduct je gebruikt. Wanneer je twijfelt over de kleur die je moet nemen, kies dan altijd voor de meest lichte variant. In vrijwel alle gevallen valt de verf in het echt namelijk donkerder uit dan op de verpakking. Wanneer je zelf je haar donkerder wilt verven, is het aangeraden om niet meer dan twee tinten donkerder te gaan dan je eigen kleur.

Geblondeerd haar is oranje geworden

Een veelvoorkomende haarverf blunder is dat het haar een oranje of gele gloed krijgt bij het blonderen. Zorg in ieder geval altijd dat je je houdt aan de inwerktijd die op de verpakking staat aangegeven. Een kortere inwerktijd hanteren zorgt ervoor dat er nog veel rode of oranje pigmenten in het haar aanwezig zijn, waardoor het haar oranje uitvalt in plaats van blond. Je kunt dit corrigeren door gebruik te maken van zilvershampoo. Deze shampoo bevat blauwe/paarse pigmenten die de gele/oranje gloed uit je haar haalt. Echter werkt zilvershampoo alleen wanneer het haar niet te sterk geel/oranje gekleurd is.

Semipermanente haarverf

Wanneer het haar echt sterk geel of oranje is geworden door het kleuren, is het goed om dit te corrigeren met een semipermanente haarverf. Deze verf houdt zo'n 24 wasbeurten, is minder schadelijk voor je haar dan permanente verf, en valt vaak iets lichter uit dan permanente haarverf. Om de juiste kleur te kiezen, moet je erop letten dat je een kleur gebruikt die blauwe of paarse pigmenten bevat, om de gele of oranje gloed te corrigeren. Deze pigmenten worden aangegeven door middel van het nummer dat de verf heeft. Kies bijvoorbeeld voor kleur 9.1, of 10.1. Het getal achter de komma bepaald de hoeveelheid blauwe en paarse pigmenten. Let hier dus altijd goed op bij het kiezen van de haarverf.

Behandel het liefst alleen de stukken in het haar die echt geel of oranje zijn. Wanneer het haar bijvoorbeeld aan de onderkant wel de juiste kleur heeft, laat deze dan met rust. Wanneer je deze namelijk ook opnieuw verft, loop je de kans dat het blauw of paars uitvalt.

Blond haar bruin verven

Ben je blond, en wil je eens als brunette door het leven gaan? Denk hier goed over na! Mocht je spijt krijgen, dan is het vrijwel onmogelijk om je eigen kleur weer terug te krijgen.

Groen

Wanneer je je blonde haar zomaar bruin gaan verven, heb je een grote kans een zeer vage kleur te krijgen, of in het ergste geval wordt het zelfs groen! Om dit te voorkomen moet je het haar eerst voorpigmenteren met een warme kleur. Je kunt dit het beste doen door middel van een kleurspoeling die roodtinten bevat. Zo zorg je ervoor dat er voldoende rode pigmenten in het haar komen. Zo kan je haar geen grijze of groene gloed krijgen na het verven. Vervolgens kun je het haar behandelen met haarverf. let goed op dat je een niet te donkere kleur uitkiest. Kijk goed naar de kleurcode die op de verpakking staat, deze moet boven de 5 zijn. Anders heb je een grote kans dat het haar zwart wordt. Houdt er ook hier rekening mee dat de haarkleur in het echt vaak donkerder uitvalt dan op de verpakking.
Gerelateerde artikelen
Geel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar behandelen met zilvershampoo, helpt dat? Als je je haar geverfd hebt en blondering heeft onvoldoende e…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…
Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Is je haar oranje of groen geworden door blondering? Is je haar na 'blond verven' mislukt? Dit komt vaak voor. Vooral al…
Wat is de beste zilvershampoo?Wat is de beste zilvershampoo?Wat is de beste zilvershampoo? Zilvershampoo wordt vaak gebruikt door ouderen, om grijs haar te verlevendigen, maar ook…
Bronnen en referenties
  • www.haargeheimen.nl

Reageer op het artikel "Haarverf blunders met blond haar, hoe los je ze op?"

Reacties

Lisa, 20-10-2016 12:42 #4
Ik heb van mijzelf lichtblond haar dat steeds donkerder werd, mijn zus heeft het bijna al in zijn geheel donkerblond. Ik heb al zoveel stomme dingen met mijn haar gedaan, een keer veel te licht geverfd waardoor het geel was, vervolgens wou ik dat verminderen met een donkerblonde verf toen werd het oranje/donker, toen heeft de kapper high lights erin gezet, en toen is het afgelopen zomer mooie kleur blond geworden en ik was er helemaal blij mee.
Toch met mn stomme kop donkerblonde plukjes laten zetten laatst omdat ik toch weer even wat anders wou en nu is het veel te donker. Ik mis mijn blonde haar van afgelopen zomer. Hoe snel kan ik er weer overheen verven met verf op oliebasis zonder dat het verkleurt? (In oranje of iets)?

Marijke van der Meer, 10-06-2016 12:11 #3
Ik heb ook pech gehad met kleuren, dat ze de tubes verwisselen in de verpakking. Heb nu kopergloed met beetje rossig bij de haaraanzet in plaats van goudblond. Als je kassabon bewaart mag je het terug brengen. Voortaan even in de winkel kijken of het juiste kleur nr erin zit.

Jahneliyha, 04-06-2013 12:06 #2
Ik heb me haar geblondeerd. En het is nu paars roze achtige. wat moet ik doen?

Britt, 15-10-2012 11:24 #1
Groen haar?
Geen ramp, neem een pot oplos koffie en doe er wat van in een bakje beetje water er bij en roeren nu word het een papje, smeer dat in je haar en laat het intrekken.Dan heb je meteen weer de goudglans terug.

Oranje geel haar?
Net je haar geverfd en het valt o´ranje of geel uitů geen probleem haal in de winkel een blond waar op staat AS en het geel is er weer uit. Vooral 9.1 van loreal viking werkt geweldig!

Groetjes, Britt

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!