InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > The Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olie

The Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olie

The Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olie The Oil Cleansing Method: oftewel, je gezicht reinigen met olie. Deze methode is bij veel mensen erg populair, omdat het belooft je een egale huid zonder puistjes te geven. Daarnaast is The Oil Cleansing Method erg goedkoop, omdat je zelf je reinigingsproduct samenstelt met goedkope producten.

Waarom je gezicht reinigen met olie?

The Oil Cleansing Method is een methode om op een natuurlijke manier je gezicht te reinigen. Door deze methode krijg je een stralende, zuivere huid. De meeste facewashes die je in de drogisterij kunt kopen zijn niet natuurlijk en bevatten vaak ingrediënten die agressief zijn voor je huid, bijvoorbeeld alcohol. En waarom een (dure) niet natuurlijke facewash gebruiken als het ook goedkoop en natuurlijk kan?

In eerste instantie zul je denken dat je gezicht erg vet wordt wanneer je het reinigt met olie, maar niets is minder waar! Veel reinigingsproducten die speciaal voor je huid zijn gemaakt, reinigen juist té erg en vaak bevatten ze stoffen die je huid doen uitdrogen. De gedachte achter The Oil Cleansing Method is dat de olie van je huid oplost in de reinigingsolie en niet in water, waar je normaalgesproken je gezicht mee wast.

Welke olie moet ik gebruiken?

Je kunt veel verschillende oliën gebruiken voor The Oil Cleansing method. De volgende oliën worden het meest gebruikt:
  • Zonnebloemolie: Deze olie werkt goed tegen een droge en trekkerige huid.
  • Castor olie (wonderolie): Deze olie trekt het vuil uit je gezicht en geneest je huid.
  • Olijfolie (extra virgine): Deze olie voedt en versterkt je huid.

Daarnaast kun je ook nog de volgende oliën toevoegen:
  • Tea trea olie: Om puistjes tegen te gaan is deze olie erg geschikt. Deze olie heeft een bacteriedodende werking.
  • Avocado olie: Deze olie voedt de huid.
  • Druivenpitolie: Deze olie is erg geschikt voor een droge en gevoelige huid.

Een aantal oliën kun je in de supermarkt vinden. Andere oliën zijn te koop bij verschillende drogisterijen en natuurwinkels.

De meeste mensen maken de cleanser in de verhouding 75% basisolie, bijvoorbeeld zonnebloemolie, olijfolie of wonderolie en 25% andere olie. Kies een olie uit die bij jouw huid past en baseer daar je verhoudingen op.

Hoe maak ik mijn huid dan schoon?

Je mixt 2 of meerdere oliën met elkaar in een leeg flesje of in bijvoorbeeld een zeeppompje. Elke keer als je je gezicht gaat reinigen, masseer je een beetje olie in je huid. Vervolgens “stoom” je je gezicht met een nat, heet washandje. Je kunt natuurlijk heet water gebruiken om je gezicht te stomen, maar je kunt ook een nat washandje in de magnetron heet maken.

Vind je het eng om je gezicht te stomen met een natte washand? Dan kun je ook een kom vullen met heet water en hier je gezicht mee stomen. Dit doe je door met je gezicht boven de bak te gaan hangen en het af te sluiten met een handdoek die je over je hoofd heen legt. Hierdoor komt de stoom in je gezicht, maar heb je geen heet water direct op je gezicht.
Let op!: Stoom niet elke dag je gezicht, want te vaak heet water gebruiken, kan je huid juist uitdrogen.

Gebruik na het reinigen van je gezicht met olie een voedende dag- of nachtcrème.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met DruivenpitolieDruivenpitolie wordt geperst uit druivenpitten en bevat een hoge concentratie aan vitamine E, mineralen, antioxidanten e…
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Jojoba olie voor je gezichtJojoba olie voor je gezichtJojoba olie kan goed worden gebruikt voor je gezicht. Het is een natuurproduct dat wordt gezien als een echt wondermidde…
Natuurlijk mooi met Wonderolie (Castorolie, Ricinusolie)Wonderolie heeft ontstekingremmende, ontgiftende, kalmerende en verzachtende eigenschappen. Het maakt de huid zacht en s…
Waar kun je Jojoba olie kopen?Waar kun je Jojoba olie kopen?Jojoba olie is een natuurlijke olie die veel positieve eigenschappen heeft. Het is een echt wondermiddel en er zijn veel…
Bronnen en referenties
  • Beautylab - http://www.beautylab.nl
  • The Oil Cleansing Method - http://www.theoilcleansingmethod.com

Reageer op het artikel "The Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olie"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 14-07-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!