Budget voor cosmetica en verzorgingsproducten
Als je cosmetica en/of andere verzorgingsproducten gebruikt kan je variëren van een minimaal bedrag tot enkele honderden euro’s en alles wat er tussen zit. De vraag is alleen of de prijs de kwaliteit rechtvaardigt of dat het een exclusiviteitsverhaal is? Als je daar niet gevoelig voor bent en je je budget voor cosmetica beperkt wilt of moet houden, dan zijn er gelukkig nog genoeg mogelijkheden.
Is duur beter?
Het is zo dat de laboratoria van duurdere merken erg veel onderzoek doen naar en met nieuwe stoffen om zo de producten te verbeteren. Eigenlijk zijn ze allemaal op zoek naar hét wondermiddel. Behalve dat je naam vereeuwigd wordt, loop je natuurlijk ook compleet binnen. Immers, waarom gebruiken we (= voornamelijk vrouwen) al die middeltjes? Om een jong en fris uiterlijk te houden, we willen eigenlijk de eeuwige jeugd en dan bij voorkeur uit een fraai potje of flesje. Maar maakt dat de duurdere merken ook echt beter? Alle merken geven aan dat ze hét product hebben waar wij naar op zoek zijn en we laten ons graag voor de gek houden en dus kopen we die dure, mooi verpakte, producten.
Hoewel het
voederende, beschermende en hydraterende aspect er natuurlijk altijd in meer of mindere mate in terug te vinden is, wordt onze huid nu eenmaal ouder en daar is geen enkel smeersel tegen bestand ... ofwel, wonderen bestaan niet. We kunnen het proces hooguit vertragen. Hét ultieme wondermiddel is er dus niet. Dat neemt echter niet weg dat de drie eerder genoemde bestanddelen absoluut belangrijk zijn om je huid goed te verzorgen en terug te vinden zijn in de meeste verzorgingsproducten (soms ligt de nadruk net iets meer op een van de drie aspecten). Het is dus helemaal aan jezelf of je veel of weinig geld uit wilt geven aan dit soort producten.
Budgetmogelijkheden
- Als je niet de behoefte hebt om voorop te lopen of om een schitterend potje op je toilettafel te hebben, dan moet je voor bepaalde nieuwe(re) producten even wachten. Of eigenlijk zijn het de nieuwste ingrediënten (of de samenstelling van bestaande) waar vaak gedurende een bepaalde periode een alleenrecht op ligt. Steeds meer drogisterijketens en warenhuizen hebben echter een “eigen merk” en waar dit eerder nog als tweederangs werd gezien, inmiddels doen veel producten niet eens veel onder voor de duurdere varianten. Let dus altijd op de ingrediënten en vergelijk.
- Als je een beetje op de aanbiedingen let, kan je ook nog wel eens je slag slaan. Zowel in de supermarkt als de drogisterij worden regelmatig setjes verkocht die een stuk goedkoper zijn. Dit om een product te introduceren of je niet alleen aan de dag- maar bijvoorbeeld ook aan de nachtcrème te krijgen. Spreekt voor zich dat het alleen interessant is, als je dat ander product ook gebruikt.
- Nieuwe producten worden ook nog wel eens met “geld terug” -varianten in de markt gezet. Wetende dat de meeste mensen toch dat papiertje niet opsturen (= teveel moeite), is een dergelijke actie interessant voor een fabrikant. Maar als je wel je geld opeist, dan krijg je bij sommige producten tot 75% terug. Meestal mag je één keer meedoen per huishouden, maar wat let je het op een vriendin haar naam te zetten. Stem je even af dat het geld op haar rekening komt en jij krijgt van haar het geld terug.
- Strikt genomen kan een afgesloten product (wel zeker weten dat het product hermetisch afgesloten is) behoorlijk lang mee en vaak langer dan de fabrikant ons doen laten geloven. Soms worden op een later moment dubbele verpakkingen tegen een aantrekkelijke prijs verkocht. Ze zijn dan nog prima te gebruiken, alleen niet massaal inkopen, want dat zou betekenen dat je jaren later nog met deze producten aan de slag bent. De vraag is dan of die producten op dat moment nog wel goed zijn.
- Voor sommige materialen geldt dat je ook prima alternatieve zelf kunt bedenken. Een goed voorbeeld is de aftersun. Een relatief duur product, maar een goede bodylotion (die de meeste vrouwen toch in huis hebben) doet vaak niet onder voor een dergelijk product. Als je al het idee had dat je een beetje verbrand bent, dep dan je huid met vochtige doeken, net zolang tot je huid weer rustig aanvoelt en smeer dan je huid in met een goede bodylotion of dep je huid in de yoghurt.
- Kijk ook eens bij de onlinedrogisterijketens en -cosmeticamerken. Er zijn regelmatig acties waar je korting krijgt (je kunt zelf bepalen voor welk product) of er wordt een gecombineerd product gratis bijgeleverd.
Niet op bezuinigen
Specifieke cosmetica
Op sommige producten wil je niet bezuinigen omdat ze net iets hebben wat een ander niet heeft. Denk maar eens aan het meest gebruikte cosmeticaproduct, mascara. De samenstelling van het product verscheelt enorm en dat maakt het heel persoonlijk wat je als prettig en mooi ervaart en wat niet. Zowel een aantal bekende duurdere merken als ook enkele eigen merk mascara’s doen het erg goed. Zo zijn er nog wel wat producten te benoemen die net dat speciale hebben. Een kwestie van uitproberen dus.
Bron: Zon - Annastaal Zonnebrandmiddelen
Minder smeren om minder geld uit te hoeven geven aan zonnebrand, is jezelf voor de gek houden. Zonnebrandmiddelen zijn niet echt goedkoop en hoewel de eigen merken nog wel iets goedkoper zijn, scheelt het met dit product niet erg veel. Er zijn nu eenmaal bepaalde ingrediënten nodig om de zo belangrijke bescherming te geven. Wel is het zo dat er bij de introductie van nieuwe producten soms “2 voor de prijs van 1” aangeboden wordt of een “geld terug actie” is (meestal erg vroeg in het seizoen). Hier kan je dan gebruik van maken, want een goed verpakte verpakking gaat wel even mee. Meer geluk heb je als je in het najaar de zon opzoekt, want dan zijn er vaak meer aanbiedingen in de winkel.
Tot slot
De meeste fabrikanten en winkeliers gokken erop dat je niet de moeite neemt om speciale acties invulling te geven of dat je merkvast bent (wat zo’n 60% tot 65% ook daadwerkelijk is) en het product dus toch wel koopt. Echter, als je er niet iets meer moeite voor wilt doen, kan je een stuk goedkoper uit zijn voor je cosmetica en anders verzorgingsproducten.