Porseleinen sieraden

Porseleinen sieraden Porseleinen sieraden zijn weer helemaal in. Er is een grote en levendige handel in porseleinen sieraden. Bij juweliers vinden met name de antieke sieraden grif aftrek en gaan voor veel geld over de toonbank. Met name vanuit China en India is er sprake van een hernieuwde interesse. Het is ook mogelijk om zelf porseleinen sieraden te maken. Dit kan geleerd worden door een cursus te volgen. Sieraden van porselein zijn de afgelopen jaren weer helemaal aan een comeback bezig. Het was iets dat vooral in de 18e en 19e eeuw in was, maar daarna door de opkomst van nieuwere materialen aan populariteit verloor. Tegelijkertijd is er een nieuwe beweging ontstaan die meer terug wil naar de basis. Daarbij hoort een hernieuwde aandacht voor natuurproducten. Porselein is gemaakt van klei, dus past goed in dat profiel. Het eerste porselein werd door de Chinezen gemaakt ergens tussen de 7e en 9e eeuw na Christus. De Chinezen gebruikten het voor de voorouderverering. Nadat ze kennis hadden gemaakt met de Perzische keramiek begonnen ze kobalt te importeren en maakten het beroemde blauwwitte porselein. Het porselein werd pas de Europeanen ontdekt toen Marco Polo in de 13e eeuw voor de eerste keer met de Chinezen in aanraking kwam. Later ontdekten de Europeanen ook hoe ze zelf porselein moesten maken. Daar komt onder andere het Delfts Blauw uit voort.

Kopen van porseleinen sieraden

De porseleinen kralen kunnen bij de meeste juweliers wel worden gekocht. Voor de antieke sieraden van voor 1900 is er een grote markt. Met name vanuit landen als China en India is er veel vraag naar. In die landen is een nieuwe economische middenklasse ontstaan die veel interesse heeft voor antieke voorwerpen. China heeft een rijke traditie wat porselein betreft, dus verzamelaars hebben veel belangstelling voor met name oud Chinees porselein. Dit kan voor duizenden euro’s over de toonbank gaan. Online zijn er ook tal van hippe webshops die het porselein verkopen aan geïnteresseerden.

Zelf sieraden maken van porselein

Het is ook mogelijk om zelf sieraden te maken van porseleinklei of zilverklei. Voor wie daar zelf nog niet zijn weg in kan vinden worden er ook cursussen gegeven. Wie er zelf mee aan de slag wil heeft in ieder geval een oven nodig. Daar kan de klei nadat de sieraden gemaakt zijn in gestopt worden zodat ze gehard worden. Vervolgens is het ook mogelijk om de sieraden te glazuren. Daardoor gaan ze langer mee en het geeft ook meer glans. Wie het zelf maken van de sieraden te veel werk vindt kan ze ook laten ontwerpen. Er zijn verschillende gespecialiseerde juweliers waarbij u, al dan niet aan de hand van eigen tekeningen, kunt aangeven hoe uw sieraden er uit moeten zien. Veel mensen hebben de voorkeur voor deze optie omdat het hun het gevoel geeft dat dit een uitdrukking is van hun eigen unieke persoonlijkheid.

Verschillende soorten sieraden van porseleinklei

In principe kan elk soort sieraad van porseleinklei worden gemaakt, zoals oorbellen, kettingen en armbanden. Armbanden zijn wel extra kwetsbaar doordat de arm het meest in aanraking komt met andere voorwerpen. Porselein is kwetsbaar materiaal, dus kan daardoor makkelijk breken. Ook is het belangrijk dat er geen scheurtjes of barstjes in het porselein ontstaan. Het zou daardoor makkelijk kunnen gaan schuren. De meest voorkomende sieraden van porselein zijn daarom hangers en kettingen. Porseleinen kralen zijn namelijk makkelijk te maken en kunnen ook makkelijk worden vervangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay
  • Htttp://nl.wikipedia.org/porselein

Reageer op het artikel "Porseleinen sieraden"

Infoteur: Simcha
Laatste update: December 2015
Subrubriek: Beauty
Special: Porselein
Schrijf mee!