InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Welk soort huidtype heb ik?

Welk soort huidtype heb ik?

Welk soort huidtype heb ik? Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes er zijn en wat deze inhouden. De eerste stap naar een mooie huid is het uitzoeken van jouw huidtype. Het is belangrijk te weten hoe je voor je huid moet zorgen en welke producten je moet gebruiken. Hieronder vindt je eigenschappen van de 5 belangrijkste huidtypes die je met jouw huid kunt vergelijken. Weet je welk huidtype je hebt, dan weet je ook wat de beste manier is om voor je huid te zorgen.

De 5 belangrijkste huidtypes zijn:
  • normale huid
  • droge huid
  • vette huid
  • gecombineerde huid
  • gevoelige huid

Normale huid

Een normale huid voelt niet droog of vet aan. De poriën zijn zichtbaar maar niet groot. Na een wasbeurt voelt de huid zacht en comfortabel aan. Tegen de middag voelt de huid nog fris en schoon aan. Puistjes zijn er maar heel af en toe. U heeft geen glimmende neus, kin of schrale wangen.

Droge huid

Een droge huid heeft een dunne en papierachtige textuur. Bij het aanraken voelt de huid droog aan. De huid ziet er vaak mat en dof uit, de poriën zijn zeer fijn. Na een wasbeurt voelt de huid strak aan. Tegen de middag verschijnen er schilferachtige plekjes. Een droge huid heeft zelden of nooit puistjes.

Vette huid

Dit type huid voelt zeer vet aan. De textuur is vaak zeer dik en ruw. Er zijn grote, zichtbare poriën. De huid glimt vaak. Na een wasbeurt voelt het goed aan. Tegen de middag glanst de huid. Puistjes en mee-eters komen vaak voor.

Gecombineerde huid

Een gecombineerde huid heeft een droog en vet gedeelte. De wangen zijn meestal droog. De T-zone is gewoonlijk vet. Na een wasbeurt voelen sommige gebieden droog en anderen zacht aan. Tegen de middag is de T-zone glanzend en op deze zone komen puistjes en mee-eters vaak voor. Veel vrouwen hebben een gecombineerde huid.

Gevoelige huid

De gevoelige huid kan zeer makkelijk geïrriteerd raken. Typische reacties zijn:
  • jeuk
  • branderig gevoel
  • roodheid
Na een wasbeurt voelt de huid droog aan en jeukt het op bepaalde gedeelten. Tegen de middag zijn er schilferachtige plekjes en kan er roodheid voorkomen. Puistjes komen nu en dan voor. Dit huidtype kweek je vaak zelf door nagenoeg geen huidverzorging te gebruiken.

Vermoeide huid en vochtarme huid

De vermoeide huid herken je aan een diepe neus/lippenplooi en donkere kringen onder de ogen.
Een vochtarme huid vertoont horizontale lijntjes als je deze licht opduwt. Bijna elke huid is vochtarm.
© 2008 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welk soort huidtype heb ik?"

Infoteur: Nannie78
Laatste update: 04-04-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!