InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Naar de pedicure voor mooie voeten!

Naar de pedicure voor mooie voeten!

Steeds meer mensen gaan naar de pedicure voor mooie en verzorgde voeten. Maar wat doet een pedicure precies? Wat is zijn/haar opleiding? En natuurlijk meer informatie over voeten!

Voeten; wat zijn ze & waar dienen ze voor?

Voeten zijn natuurlijk bedoeld om te kunnen lopen. Voeten zorgen ervoor dat we stevig staan. Ze bevinden zich helemaal onderaan ons lichaam en misschien worden ze daarom vaak "vergeten" of minder verzorgd. Voeten zijn erg belangrijk in ons leven. We lopen, rennen, dansen, wandelen enz met onze voeten. Het is dus wel duidelijk dat het belangrijk is om onze voeten goed te verzorgen. Je kan dit natuurlijk zelf doen, maar een ervare pedicure kan je hierbij helpen.

Wat is een pedicure en wat doet hij/zij precies?

Een pedicure is iemand die je voeten verzorgt. Je kan naar een pedicure toe gaan, maar soms komt ze ook bij je thuis.
Voor mensen die moeilijk ter been zijn is dit erg makkelijk. Tijdens een behandeling wordt er gekeken of er evt voetproblemen zijn. Je kunt hierbij denken aan eelt, likdoorns, maar ook ingegroeide teennagels, schimmelnagels en bv een nijnagel.

Een voetbehandeling bestaat uit de volgende onderdelen:
  • het desinfecteren van de voeten met alcohol
  • de nagels en nagelriemen indruppelen met podinail, dit verzacht de nagels en de nagelriemen
  • het losmaken van de nagelriemen en evt vuil onder de nagel verwijderen
  • de nagels knippen, een pedicure knipt de nagels altijd recht dit voorkomt dat de nagels ingroeien!
  • het vijlen van de nagelrand, en langs de nagelriemen de "vellentjes" losmaken
  • het verwijderen van evt eelt en/of likdoorns
  • hierna worden de nagels ontsmet met betadine, mits de client hiervoor geen allergie heeft.
  • als laatste worden de voeten ingemasseerd met een verzorgende creme, en op verzoek kunnen de nagels gelakt worden

Tijdens een behandeling heeft een pedicure alles in huis wat nodig is voor de behandeling. Je kunt hierbij denken aan; alcohol, handschoenen, watten, een pedicure motor, verzorgende creme en instrumenten bv een schaar.

Wat is de opleiding van een pedicure?

Er is een aparte opleiding tot pedicure dit is meestal niveau 3. Tevens bevat de opleiding tot schoonheidsspecialiste ook een apart gedeelte voor pedicure, hierbij haal je dan ook een erkend diploma. De opleiding tot schoonheidsspecialiste en pedicure is ook niveau 3 en de gehele opleiding duurt 3 jaar. Tijdens de opleiding leer je veel over het menselijk lichaam, hoe het opgebouwd is, en hoe het werkt. Ook vele problemen en oplossingen komen aan de orde.

Als een pedicure zijn/haar diploma heeft behaald is er nog de mogelijkheid voor het volgen van diverse cursussen om zich verder te specialiseren. Hierbij kun je denken aan diabetici, maar bv ook cosmetische teennagel, of er kan verder geleerd worden voor podoloog.

Voetenweetjes

  • wist je dat onze voeten gedurende ons leven 4 x de aarde rondlopen? Dit is zo'n 180.000 km.
  • wist je dat een voet uit 26 botten bestaat? Dit is 1/4 deel van alle botten in je lichaam!
  • wist je dat ongeveer 60% van de bevolking wel eens voetproblemen heeft of heeft gehad?
  • wist je dat wandelen goed is voor de bloedcirculatie in benen en voeten?
  • wist je dat de grootste schoenmaat ook maat 69 is geweest?
  • wist je dat er mensen zijn die voeten lezen?
  • wist je dat je voeten per dag een kwart liter zweet produceren?
  • wist je dat de schrijfster van dit artikel zelf ook pedicure is?

Kortom het is dus zeer belangrijk om ook je voeten eens lekker te verwennen!
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een opleiding tot pedicureEen opleiding tot pedicureHeb je altijd graag pedicure willen worden of is dit een recente wens van je? Je kunt bij diverse opleidingsinstituten e…
Pedicure - De voordelen van een voetverzorgingPedicure - De voordelen van een voetverzorgingVoeten kunnen tegen een stootje, en als je toevallig extra gewicht op je frame moet meenemen, krijgen de voeten er de vo…
Thuiswerk als pedicureVanuit huis kun je gemakkelijk als pedicure werken. Hier zijn diverse opleidingen voor en je klanten komen bij je aan hu…
Hoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsHoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsEen pedicure bij een salon kost al snel veel geld. Je kan dit ook heel gemakkelijk thuis doen. Je heb niet heel veel spu…
Eigen baas als pedicureEigen baas als pedicureWe zien ze steeds vaker, pedicures die vanuit hun eigen huis werken. Deze vorm van thuiswerk wordt populairder en dat is…

Reageer op het artikel "Naar de pedicure voor mooie voeten!"

Reactie

Marion, 13-08-2011 19:08 #1
Ik ben bezig met de opleiding pedicure en ben een beetje rond aan het kijken/surfen op internet wat voor zalven/crèmes ik nodig heb en wat is het beste merk. Ik weet niet of je ook bv. eigen merk hebt van bv kruidvat, trekpleister ook goed is als ze er zijn?

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 06-03-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!