InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De beste gezichtsmasker

De beste gezichtsmasker

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten gezichtsmaskers verkrijgbaar. Maar hoe weet je nu welke je eigenlijk moet gebruiken, en welke het beste bij jouw huidtype past?

Vette huid

Voor de vette huid zijn crèmige pastas het meest geschikt. Meestal worden ze hard als ze opgebracht zijn en moeten ze naderhand met lauw water worden afgespoeld. De basis is klei of kiezelzuur; zon masker absorbeert vet wanneer het opdroogt. Andere veel voorkomende ingrediënten zijn astringerende stoffen, zoals citroen of alcohol.Dit is om nog meer talg (huidvet) weg te nemen en een kleine hoeveelheid zwavel door de dode hoornlaag van het huidoppervlak zachter te maken en te helpen verwijderen. Dit zijn de sterk trekkende maskers die je nooit moet gebruiken op een droge of gevoelige huid, omdat ze je huid dan verder zullen uitdrogen. Ze moeten gelijkmatig en luchtig met de vingertoppen op de huid worden aangebracht. Je moet ze laten drogen en hard laten worden en dan met lauw wat voorzichtig afwassen. In het algemeen kan zon masker 2 tot 3 maal per maand gebruikt worden. Als je een dergelijk masker te vaak gebruikt, kan dit juist een averechts effect hebben.

Gecombineerde huid

Voor de gecombineerde huid bestaan er maskers die rubber of was bevatten. Dit zijn gelachtige vloeistoffen die met een spatel of met een dikke kwast op het gezicht worden uitgestreken. En dan vormt het als het ware een tweede soepele huidlaag. Deze laag moet niet worden afgespoeld, maar afgepeld. Dit soort maskers hebben niet zon sterk reinigende werking als kleimaskers. Soms bevatten deze maskers ook een lid astringerend middel om vet te verwijderen. Maar niet zoveel dat het droge gedeelte van de gecombineerde huid erdoor geïrriteerd raakt. Ze kunnen 1 keer per week gebruikt worden vooral op het vette gedeelte van je huid. Op het droge gedeelte is 1 keer in de 10 dagen aan te raden.

Normale huid

Een normale huid kun je het beste behandelen met een zachte crème, gel of peel off masker. Deze maskers worden helemaal niet droog. Ze kunnen met een tissue worden afgenomen of even snel met water worden afgespoeld. Ze reinigen de huid voldoende zonder een trekkerig effect. Ze bevatten ingrediënten zoals honing, tarwekiemen, plantaardige oliën en eieren. Je mag ze 1 a 2 keer per week gebruiken.

Erg droge huid

Mensen met een erg droge huid kunnen het beste een crème masker gebruiken. De crèmelaag wordt na tien tot vijftien minuten weer afgenomen met vochtige watten of tissues. Er zijn ook maskers die je na vijftien minuten kunt inmasseren en dus niet hoeft af te halen. Je mag ze 1 tot 2 keer per week gebruiken.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste gezichtsmasker"

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 02-07-2007
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!