InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Avocadomasker maken: drie recepten voor zijdezacht haar

Avocadomasker maken: drie recepten voor zijdezacht haar

Avocadomasker maken: drie recepten voor zijdezacht haar Avocado's zijn een van de meest voedingsrijke fruitsoorten ter wereld. Ze bevatten veel vitamines, mineralen en goede vetten. Deze vetten maken van een avocado een fantastisch beautyproduct om droog en dof haar intensief te verzorgen. Regelmatig een avocadomasker voor het haar nemen is een grote aanrader wanneer je zoekt naar een flinke beautyboost voor je lokken. Je kan zelf thuis eenvoudig een voedend masker van avocado maken met verse ingrediënten uit eigen keuken!

Waarom een avocadomasker maken?

Avocado's staan bekend om hun gezonde voedingstoffen. Zo bevatten ze onder andere vitamine A, B, C en E, lecithine en linolzuur. Niet alleen is het goed om ze regelmatig te eten, maar je kan er ook fantastische maskers mee maken voor het haar. Dit kan zowel met losse avocado's als met pure avocado-olie. Beide zorgen ervoor dat het haar intensief gevoed wordt, wat zorgt voor een zijdezachte bos lokken na afloop. Zeker wanneer je het haar vaak bewerkt met een steil- of krultang, een föhn of verf kan het haar eerder futloos worden en de punten sneller splijten. Juist dan is een avocadohaarmasker een verademing voor het haar.

Basisavocadomasker

Dit basismasker met avocado is ideaal wanneer je je droge haar een oppepper wilt geven. Voor elk haartype is het masker geschikt. Het ingrediënt voor dit recept is alleen de avocado zelf. Lekker makkelijk om in huis te halen en snel om te maken!

Benodigdheden:

  • 1 of 2 rijpe avocado's (afhankelijk van je haarlengte)

Bereidingswijze:

Prak de avocado(s) in een kom totdat het een puree wordt. Breng dit avocado masker aan in je haar, van de hoofdhuid tot in de punten. Eventueel kan je het haar inpakken in aluminiumfolie of een badmuts voor een optimale intrekking van het masker. Na dertig minuten spoel je het product uit en was je je haren op de gebruikelijke wijze.

Avocadohaarmasker met honing

Dit romige masker heeft naast de avocado nog een extra verzorgende eigenschap door de toegevoegde honing. Honing heeft als eigenschap om de vochtbalans van het haar te herstellen en haar op te lichten. Een goede optie wanneer je je lokken graag een tintje lichter zou zien zonder hiervoor verfproducten of spoelingen te hoeven gebruiken.

Benodigdheden:

  • 1 of 2 rijp avocado's (afhankelijk van je haarlengte)
  • 1 à 2 el honing

Bereidingswijze:

Prak de avocado(s) tot er een puree ontstaat. Voeg de honing toe en meng door elkaar. Breng het mengsel aan in het haar, van de kruin tot in de punten. Eventueel kan je het haar in aluminiumfolie wikkelen of een badmuts opdoen voor een optimale intrekking. Na twintig minuten kan je het masker uitspoelen en je haren wassen op de gebruikelijke manier.

Avocadohaarmasker met kokos

Pure avocado-olie leent zich ook als uitstekend ingrediënt om voedende haarmaskers mee te maken. Je kan alleen deze olie gebruiken, maar je kan ook een mix maken met een andere olie. Zo staat kokosolie ook bekend om z'n verzachtende en gladmakende werking. Hierdoor is dit masker een grote aanrader voor mensen met kroeshaar.

Benodigdheden:

  • 2 el avocado-olie
  • 2 el kokosolie

Bereidingswijze:

Meng beide oliën in een kom en verwarm het kort in de magnetron totdat het aangenaam warm is. Breng het mengsel aan van de wortel tot in de punten. Gebruik eventueel een douchekam om het masker egaal door het haar te verdelen. Laat het avocadohaarmasker minimaal een kwartier intrekken (langer mag altijd) en spoel daarna grondig uit. Je kan het haar daarna wassen zoals gebruikelijk. Het resultaat is een zachte en glanzende bos lokken.
© 2016 - 2019 Vandiggelen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met AvocadoAvocado's zijn rijk aan vitamine A, B, C en E, aan linolzuur, lecithine, plantaardige olie en mineralen en behoren zodoe…
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Maak je eigen gezichts- en haarmaskersOrganiseer een gezellige en rustgevende verwendag voor jezelf en/of voor je vriendinnen! Maak er een unieke en nog leuke…
Maak je eigen haarmaskerEr zijn verschillende recepten om zelf haarmaskers te maken die super goed zijn voor je haar! De ingrediënten zijn niet…
Frisse maaltijdsalade met spinazie en avocadoFrisse maaltijdsalade met spinazie en avocadoEen lekkere maaltijdsalade is een gezonde en makkelijke manier om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Dit recept…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Beautylab, http://www.beautylab.nl/diy-avocado-haarmasker/, bezocht op 7-5-2016
  • Libelle, http://www.libelle.nl/actueel/nieuws/zelf-haarmaskers-maken, bezocht op 7-5-2016
  • Galmour, http://www.glamour.nl/lifestyle/glamour-challenge/artikel/4-haarmaskertjes-om-op-te-eten, bezocht op 7-5-2016
  • Totalbeauty.com, http://www.totalbeauty.com/content/gallery/diy-beauty-recipes/p116972/page2, bezocht op 7-5-2016

Reageer op het artikel "Avocadomasker maken: drie recepten voor zijdezacht haar"

Infoteur: Vandiggelen
Gepubliceerd: 10-05-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!