InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beautyrecepten met olijfolie

Beautyrecepten met olijfolie

Beautyrecepten met olijfolie Olijfolie lichaamsverzorging wordt al duizenden jaren toegepast. Ook nu zijn er bij de drogist of parfumerie beautyproducten te koop. Met een fles olijfolie uit de supermarkt kun je zelf ook fijne en goedkope verzorgingsproducten maken.

Olijfolie bodyscrub

Meng 100 ml olijfolie met 200 g kristalsuiker. Wrijf over het lichaam. Bij een droge huid niet wassen, alleen afspoelen en afdrogen. Heerlijk voor droge benen bv. na het ontharen. De scrub is langere tijd houdbaar.

Olijfolie super-krullenspray

Vul een sprayflacon voor ¼e deel met gel (de goedkoopste soort die je kunt vinden, in een tube werkt handig om je flacon te vullen). Vul tot de helft aan met water. Voeg ongeveer 10 druppels olijfolie toe, tot je een laagje van ongeveer een millimeter hebt. Draai de flacon dicht en schud goed. Vul de flacon verder met water en schud nogmaals. Indien je geen doorzichtige sprayflacon hebt, maak dan eerst de oplossing in bv. een lege jampot en schenk over. Schud de flacon goed voor gebruik en spray over je haar. Kneed je haar en laat drogen. Indien je vindt dat je haar te vet is, pas dan de hoeveelheid olijfolie aan.

Olijfolie zeep

N.B. Er wordt gewerkt met natronloog, dit kan brandwonden veroorzaken! Voorzichtig werken dus.

Nodig:
  • 250 g olijfolie
  • 32 g natronloog (gootsteenontstopper, NaOH)
  • 178 g water
  • aardewerken bak
  • pannetje
  • roerlepel
  • keukenthermometer
  • vormpjes

Breng het water over in de aardewerken bak en voeg VOORZICHTIG de natronloog korrels toe. Dit wordt heel heet en kan spatten. Natronloog kan metaal aantasten, gebruik daarom geen pan (tenzij het een oude is). Roer voorzichtig om alle korrels op te laten lossen. Laat rusten tot de oplossing 50 °C is. Verwarm in een pannetje de olijfolie tot 50 °C. Doe rustig aan want de natronloog koelt langzaam af. Neem het pannetje met olijfolie van het vuur en meng voorzichtig de natronloog oplossing er doorheen. Het vet wordt troebel, dit zijn zeepmoleculen die gevormd worden. Blijf ongeveer 15 min roeren, daarna regelmatig doorroeren gedurende een uur. Hierna wordt de zeepoplossing dik, hij kan in de gewenste vorm gegoten worden. Als je geen geschikte vormpjes hebt, gebruik dan een grote (plastic) bak. Als de zeep later klaar is kan je hem in kleinere stukken snijden. Lege boterkuipjes zijn ook geschikte vormen. Laat de zeep in de vorm hard worden. Hierna moet de zeep nog 3 tot 6 weken "rijpen". De verzepingsreactie gaat dan langzaam door en de natronloog verdwijnt uit de zeep. Bovendien wordt de zeep harder.

Baby billendoekjes

Knip uit een hydrofielluier 9 of 16 vierkantjes, afhankelijk van hoe groot je de doekjes wil hebben. Maak er met de naaimachine een zigzagrandje omheen om te voorkomen dat ze rafelen. Maak in een bakje met een deksel (bv. diepvriesbewaardoosje) een mengsel van water met een scheut olijfolie. Drenk een doekje in het mengsel en poetsen maar, gooi hierna het doekje in de was. Ververs het mengsel om de dag. Een zachte, parfumvrije, milieuvriendelijke manier om babybilletjes te reinigen.

© 2008 - 2019 Wendelien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://zeep.vanderleden.com/index.php

Reageer op het artikel "Beautyrecepten met olijfolie"

Infoteur: Wendelien
Laatste update: 19-11-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!