InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) maken

Zelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) maken

Zelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) maken Zelf je huidverzorgingsproducten maken is helemaal niet zo moeilijk, leuk om te doen en het heeft een aantal grote voordelen. Om het gezicht goed te kunnen reinigen gebruiken de meeste mensen milk en tonic of misschien gewoon warm water. Maar je kan het gezicht ook goed schoonmaken met handgemaakte zeep of een eigen gemaakte scrub!

Stappenplan

Om de gezichtshuid goed te ondersteunen is het van belang de huid te reinigen en daarna te verzorgen. Daarvoor zijn in de winkels honderden producten te verkrijgen, veelal met allerlei chemische bestanddelen en allerlei geur- en kleurstoffen erin. Wil je precies weten wat je op de huid smeert en vind je het leuk om dingen zelf te maken? Dan is het zelf maken van een aantal verzorgingsproducten voor het gezicht wellicht een goed idee.

Een goede gezichtsbehandeling heeft een stappenplan:
  1. reinigen en/of scrubben
  2. masker
  3. voeding
  4. eventueel gebruik van foundation en andere make-up
  5. eventueel 's avonds verwijderen van make-up

Het reinigen van het gezicht doe je normaal gesproken met een milk en daarna met een tonic. Maar deze producten zijn gewoon te vervangen door een goede zeep (en lauw tot warm water) of een zelf gemaakte scrub. Ook zijn er talloze maskers te vinden in de winkels. Deze zijn echter eenvoudig ook zelf te maken. Hydrateren kan je daarna met een dag- en nachtcrème, ook deze kan je zelf maken!

Stap 1, reinigen van het gezicht kan je doen door middel van:

Zeep

Zeep helemaal zelf maken is niet zo heel eenvoudig, maar kan wel. Er zijn een paar mogelijkheden om aan goede zeep te komen. Zo kan je de zeep echt helemaal zelf maken, zeepblokken met neutrale zeep smelten en daaraan een geurtje en kleur (en glitters etc.) toevoegen of je kan gewoon goede (handgemaakte) zeep kopen in de winkel of op internet. Grote voordeel van eigen gemaakte zeep is dat deze zepen de huid veel minder uitdrogen dan de commerciële zepen.

Helemaal zelf maken van zeep

Hiervoor heb je echt een goede handleiding of een boek nodig. Vaak worden er in de omgeving ook wel workshops gegeven voor het maken van zeep. Je hebt dan ook een hele lijst nodig met benodigdheden om de zeep te maken, onder andere verschillende soorten oliën of boters zoals cacaoboter, etherische oliën om geur toe te voegen, natrium hydroxide (=loog) om te verzepen en natuurlijk mallen, pipetjes, een mixer etc. Met name de loog is een zeer bijtende stof waarmee je erg moet uitkijken. Als je de substantie in een mal hebt gegoten moet de zeep eerst twee etmalen harden (= verzepen) en daarna nog een aantal weken rijpen. Je kan dus niet zomaar in een middagje zeep maken en die gelijk gebruiken. De grondstoffen voor het maken van deze zeep zijn vooral via internet te verkrijgen, bijvoorbeeld bij jksoap.nl

Gedeeltelijk zelf zeep maken

Een heel stuk gemakkelijker is het om te beginnen met een neutrale basiszeep, ook wel gietzeep genoemd, die je vaak in blokken van bijvoorbeeld een kilo kan kopen. Deze wordt dan gesmolten en hier kan je allerlei grondstoffen aan toevoegen zoals geurolie en kleur. De gietzeep wordt dan gemaakt van bijvoorbeeld een combinatie van kokosolie en palmolie. Op internet zijn er diverse websites die starterspakketen aanbieden om dit soort zeep te maken. Voorbeelden ervan zijn online-zeepwinkel.nl en jojoli.nl

Goede (handgemaakte) zeep kopen

Heb je wat minder tijd of helemaal geen zin om zeep zelf te maken dan is er gelukkig nog een ander alternatief. Er zijn in Nederland ook goede handgemaakte zepen te koop. Zo kan je bij Louland.nl de zepen kopen van Chagrin valley, gemaakt in Amerika. De keuze in zeepsoorten is er enorm, van brandnetel zeep tot aan zeep met citrus met kamille. Helemaalshea.nl is een andere webwinkel waar ze handgemaakte zepen verkopen, onderverdeeld in huidsoorten, dus zowel voor de droge huid als voor de vette huid, als de gevoelige huid etc.

African black soap is nog zo'n voorbeeld van een zeep die goed reinigt. Omdat iedere huid anders reageert is het wel van belang even te kijken hoe je huid hierop reageert, het is mogelijk dat je huid ervan uitdroogt. Je zou dan kunnen overwegen deze zeep niet iedere dag te gebruiken en af te wisselen met een andere zeep of scrub. Bovengenoemde zepen drogen de huid minder uit, alhoewel dat natuurlijk ook van persoon tot persoon verschilt.

Bloesemwater

Bloesemwater kan je gewoon kant en klaar al kopen. Voorbeelden ervan zijn sinaasappelbloesemwater (=neroli) of lavendelbloesemwater. Spray dit op je gezicht of op een wattenschijfje en maak zo het gezicht schoon.

Scrub

Een scrub voor het gezicht kan je heel gemakkelijk maken van honing, olijfolie en suiker! Experimenteer zelf een beetje met de hoeveelheden ervan die je fijn vind om te gebruiken. Maar denk aan bijvoorbeeld 3 theelepels olijfolie en ook drie theelepels suiker plus 1,5 eetlepel honing. Alles goed met elkaar mengen en klaar is de scrub om te gebruiken. Gebruik de scrub dan niet rond je ogen en liefst ook niet iedere dag.

Na het goed reinigen van de huid kan je de huid eens goed verwennen met een gezichtsmasker of anders gewoon wat hydraterende dagcrème smeren om de huid zijn elasticiteit en vochtigheid te geven (stappen 2 tot en met 5 in het gezichtsverzorgingsplan). Ook deze producten kan je zelf maken.

Lees verder

© 2015 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Gezichtsverzorging en huidtypeGezichtsverzorging en huidtypeBijna alle vrouwen gebruiken wel eens make-up. Door gebruik van make-up kun je je ogen, vorm van gezicht, jukbeenderen e…
GezichtsverzorgingGezichtsverzorgingGezichtsverzorging: reinigen van het gezicht, een vochtinbrengende crème, een gezichtsmasker op zijn tijd... Om de huid…
Zelf scrubzout maken voor een zachte huidScrubzout kun je gebruiken om de dode huidcellen van je lichaam te verwijderen. Zeker in de zomer is dit erg belangrijk…
Scrubben voor een mooie huidHeb je regelmatig last van een droge huid? Scrubben wordt steeds populairder in Nederland. Het is een goede manier om ou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Theresaharris10, Pixabay
  • http://www.helemaalshea.nl/category/148899/gezichtszeep
  • http://www.online-zeepwinkel.nl/c-1897565/250g-500g-1-kg-verpakking/

Reageer op het artikel "Zelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) maken"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 09-11-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Beautygeheimen
Schrijf mee!