InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf een gezichtsmasker, dagcrème en bodybutter maken

Zelf een gezichtsmasker, dagcrème en bodybutter maken

Zelf een gezichtsmasker, dagcrème en bodybutter maken Na het in de morgen goed reinigen van het gezicht is het van belang de huid verder goed te verzorgen. Dit kan door middel van een masker of gewoon door simpel een dagcrème op het gezicht te smeren. Deze producten lenen zich er uitstekend voor om zelf te maken. Zo kan je je eigen producten met je lievelingsgeur maken, die aansluiten op het eigen huidtype.

Algemeen

Nadat je de huid hebt schoongemaakt met een goede zeep of misschien wel met een scrub, die je ook weer zelf kunt maken, dien je de huid te hydrateren en voeden. De zeep of scrub kan je ook gewoon zelf maken, het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Maar ook in de winkel hebben ze heerlijke producten zonder allerlei chemische toevoegingen te koop. Het hydrateren en voeden van de gezichtshuid kan door middel van een masker of door een goede dagcrème. En ook deze producten kan je zelf maken. Ook het lichaam zelf kan je heerlijk verzorgen door een eigen gemaakte bodybutter van heerlijk ruikende kokosolie bijvoorbeeld. Of wat dacht je van de super verzorgende shea butter?

Gezichtsmasker

Een gezichtsmasker is eigenlijk heel gemakkelijk te maken van diverse soorten klei. Zo is er witte klei, maar ook bijvoorbeeld groene klei/leem van Vertargil te koop in de winkel. Zorg wel dat je een goede kwaliteit van de klei koopt. Als je deze aanlengt met water totdat er een soort pasta ontstaat, dan is je eenvoudige masker al klaar om te gebruiken! De pasta wordt hard op het gezicht en moet je een tijdje laten zitten zodat de stoffen uit de klei goed op je gezicht kunnen inwerken. Daarna afspoelen met ruim (warm) water en het gezicht voelt erna zijdezacht aan. Na het masker kan je je huid dan insmeren met een heerlijke dag- of nachtcrème

Dag- en nachtcrème

Dagcrème kan je maken uit allerlei heerlijke oliën en boters zoals mangoboter, cacaoboter en sheaboter. Voor het maken van een crème moet je eerst het vetgedeelte van de crème maken. Dit doe je met:
  • 50 gram tegomuls
  • 120 gram plantaardige olie
  • 40 gram shea butter of cacaobutter als emulgator

Meng deze ingrediënten door elkaar en laat ze vervolgens au bain marie smelten op zo laag mogelijk vuur. Dus zo min mogelijk verhitten, omdat dan sommige vitaminen en mineralen in de boters en oliën verloren gaan. Ook de hele tijd goed blijven roeren. Als alles goed gesmolten en vermengd is kan je de substantie overgieten in een (liefst) glazen pot. Alles zal dan weer gaan stollen.

Voor het maken van een dagcrème neem je vervolgens bijvoorbeeld 20 gram van dit vetmengsel en dit laat je dan weer smelten. Daarnaast verwarm je ook gedistilleerd water (60 ml ongeveer). Als beide warm zijn voeg je het water bij het vetmengsel (niet andersom!). En voilà, een zelfgemaakte dagcrème.

Hou je van een wat stevigere crème dan voeg je minder water toe, hou je van wat dunnere crème wat meer water. En eventueel kan je natuurlijk een druppel etherische olie toevoegen voor een geurtje. De crème is een paar weken houdbaar, dus maak niet teveel in één keer. Wil je een anti-rimpelcrème zelf maken, ook dat kan met hyaluronzuur erin. Of voeg niacinamide poeder (vitamine B3) toe, dat is een multitasker op huidverzorgingsgebied. Natuurlijk kan je als je dat wilt ook een paar druppels geurende etherische olie toevoegen.

Bodybutter of bodycrème

Een bodycrème maak je eigenlijk heel eenvoudig van een aantal boters naar keuze. Een goed voorbeeld is:
  • 2 eetlepels shea butter
  • 1 eetlepel amandelolie
  • 1 eetlepel kokosolie
  • eventueel een paar druppels etherische olie voor de geur

Alles goed met elkaar mengen door het te verhitten (op een zo laag mogelijke temperatuur) en vervolgens laten stollen in een vormpje of mal.

Make-up verwijderen

's Avonds je make-up verwijderen kan super simpel met een beetje kokosolie op een watje! De kokosolie is hard bij kamertemperatuur, maar zo gauw de olie in contact komt met je warme huid smelt de olie en is dan heel gemakkelijk te gebruiken om je make-up te verwijderen. Kies dan wel voor koudgeperste kokosolie, die ruikt ook nog eens ontzettend lekker naar kokos. Houd je niet van de kokosgeur? Ook met andere oliën kan je make-up simpel verwijderen. Een ander goed voorbeeld daarvan is jojoba-olie, deze olie is geschikt voor alle huidtypes.

Lees verder

© 2015 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afrikaanse schoonheid geheimen: Shea butter en Baobab olieAfrikaanse vrouwen verzorgen hun huid en haar goed, ondanks de barre omstandigheden. Ze hebben een gave, elastische huid…
Gezichtsmaskers, een extra oppepper voor je huidEen stralende huid willen we allemaal. Dit is te bereiken door dagelijks de huid goed te reinigen en in te smeren met cr…
GezichtsverzorgingGezichtsverzorgingGezichtsverzorging: reinigen van het gezicht, een vochtinbrengende crème, een gezichtsmasker op zijn tijd... Om de huid…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Beauty: Body ButtersBeauty: Body ButtersDe body butters doen het goed de laatste jaren, steeds beter eigenlijk. Maar toch denken veel mensen bij body butter aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://www.helemaalshea.nl/

Reageer op het artikel "Zelf een gezichtsmasker, dagcrème en bodybutter maken"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 30-10-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Beautygeheimen
Schrijf mee!