InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De vervaldatum van cosmetica (make-up) is belangrijk

De vervaldatum van cosmetica (make-up) is belangrijk

De vervaldatum van cosmetica (make-up) is belangrijk Cosmetica zijn middelen die mensen gebruiken om de hygiëne of het uiterlijk te verbeteren. Voorbeelden van cosmetica zijn dagelijkse producten zoals tandpasta, zeep, scheerschuim, deodorant maar uiteraard ook make-up voor de verzorging van het uiterlijk. Het lijkt heel bizar, maar make-up en andere cosmeticaproducten kunnen een vervaldatum hebben. Meer dan 75% van alle vrouwen staat hier niet bij stil. Langdurig gebruik van vervallen cosmeticaproducten kunnen leiden tot infecties, huidirritaties of een gevoelige huid. Experten geven dan ook de raad om vervallen producten onmiddellijk weg te gooien.

De verschillende functies van cosmetica

Cosmetica zijn producten om het uiterlijk te verbeteren. Daarnaast zijn cosmetica onderdeel van het dagelijks leven en worden ze op verscheidene momenten van de dag gebruikt. Cosmetica worden gebruikt voor de algemene gezondheid (tandpasta), om uiterlijke kenmerken te benadrukken of te verdoezelen (make-up), om de huid te beschermen (zonnecrème) en te verzorgen (handcrème) of om het kapsel vorm te geven (haarlak). Ieder persoon zet cosmeticaproducten anders in. Toch gebruikt iedereen wel één of andere vorm van cosmetica. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met bepaalde factoren zoals de vervaldata van bepaalde producten.

Vijf voordelen van het gebruik van cosmetica (make-up)

Waarom gebruiken mensen cosmeticaproducten? Is het echt noodzakelijk of zit er meer achter? Heel vaak wordt make-up ingezet om zich mooi te maken en bepaalde accenten te leggen. Daarnaast vormt het ook een belangrijke rol om bepaalde uiterlijke kenmerkten te verdoezelen.

Make-up geeft een ware egoboost

Elke keer je iets nieuw uitprobeert met make-up, dan zal je gaan merken wat bij je past. Sommige lipsticks of oogschaduw zijn perfect voor jou weggelegd en je zelfvertrouwen krijgt er een enorme boost van. Personen met zelfvertrouwen voelen zich lekker in hun vel en ogen ook mooi.

Cosmetica zijn snel en handig

Een klein beetje make-up kan een hemelsbreed verschil maken. Het kost heel weinig moeite en je kan er je “look” mee verbeteren. Je zou moeten gek zijn om te twijfelen om make-up te gebruiken.

Ontdek alle vormen en kleuren

Make-up verveelt nooit. Er bestaan duizenden verschillende kleuren en producten. Door de grote mogelijkheden kan je elke week een andere tint aan.

Reinigen van de huid

Make-up gebruiken heeft een onmiskenbaar voordeel. De make-up zet je aan om het gezicht beter te reinigen. Alvorens je gaat slapen moet je immers alle make-up verwijderen. Op deze manier werk je onbewust aan een reine en frisse huid.

Make-up is plezierig en je kan experimenteren
Je kan subtiel omgaan met make-up voor formele bijeenkomsten, maar daarnaast kan je ook experimenteren wanneer je een avondje uitgaat. Make-up is niet blijvend en veeg je gemakkelijk weg. Experimenteren voor de spiegel is zeker mogelijk.

Cosmeticaproducten hebben een vervaldatum

Heel wat vrouwen zijn zich absoluut niet bewust dat cosmeticaproducten een vervaldatum hebben. Men blijft de make-up en andere producten dan ook gewoon gebruiken, ondanks dat ze vervallen zijn. 25% van de vrouwen zijn zich wél bewust van een vervaldatum, maar men houdt er gewoon geen rekening mee. Men blijft de producten gewoon gebruiken, nadat ze vervallen zijn. Vooral bij mascara en oogschaduw kan dit later problemen geven. Nonchalance kan dus een zware tol eisen indien men een infectie zou oplopen.

Vervallen cosmetica kunnen leiden tot infecties

De meest voorkomende redenen om producten niet weg te gooien zijn het ontbreken van geld om ze opnieuw aan te kopen én het ongeloof dat de producten echt vervallen zijn. Men beschouwt het eerder als een tactische zet om gebruikers van make-up méér te doen aankopen. Nochtans hebben de aangegeven houdbaarheidsdata wel degelijk een functie. Het gebruik van vervallen producten kan op termijn leiden tot irritaties van de huid, infecties of een gevoelige huid. Het is dan ook algemeen aan te raden om vervallen cosmeticaproducten onmiddellijk weg te gooien.

De vervaldata van producten

Het ene cosmeticaproduct vervalt sneller dan het andere. Producten op basis van crème, zoals een foundation of oogschaduw, blijven ongeveer twaalf tot achttien maanden goed. Deze producten bevatten immers olie, waardoor ze sneller afbreken dan de typische poederproducten, die ongeveer twee jaar goed blijven. Producten voor de ogen vervallen veel sneller. Een oogpotlood gaat ongeveer twee jaar mee, terwijl een vloeibare eyeliner slechts twee maanden mag gebruikt worden. Mascara heeft een houdbaarheidsdatum van drie maanden. Check dus heel goed de houdbaarheidsdatum want alvorens je het weet, zijn de producten vervallen en loop je kans op een infectie of irritaties van de huid.
Gerelateerde artikelen
Let op de houdbaarheid van cosmeticaLet op de houdbaarheid van cosmeticaCosmetica, een verzamelnaam voor allerlei verzorgingsproducten, worden door iedereen elke dag gebruikt. Niet iedereen is…
Beauty: Natuurlijke make-upBeauty: Natuurlijke make-upWe zijn ook als het om make-up gaat steeds meer begin met de natuur te betrekken bij de totstandkoming van cosmetica. Op…
Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica…
Hoe vind je toppertjes bij goedkope make-up merken?Hoe vind je toppertjes bij goedkope make-up merken?Als je make-up van goede kwaliteit wilt kopen, kom je vaak al uit op de duurdere merken, zoals M.A.C. en Dior, maar ook…
Mooie make-up, aanbrengen en materialenMooie make-up, aanbrengen en materialenEen mooie make-up is niet moeilijk zolang u de juiste materialen gebruikt en hygiënisch werkt. In dit artikel vindt u on…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HeikeIr, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Cosmetica, 9 november 2015
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5918, 9 november 2015
  • Libelle.be, https://www.libelle.be/mooi/hoelang-is-make-up-houdbaar/, 9 november 2015
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "De vervaldatum van cosmetica (make-up) is belangrijk"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!