InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?

Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?

Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar? Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica kan ook bederven; zodra de verpakking wordt open gemaakt, kunnen bacterieën gaan groeien. Vooral als het in aanraking komt met de huid: bijvoorbeeld omdat je met je vingers een lik bodylotion uit de pot haalt. In dit artikel een globaal overzicht van hoe lang een beauty product nog houdbaar is. Alle cosmetica bevatten conserveermiddelen om zo te zorgen dat een product langer goed blijft, maar die werking is op den duur verdwenen en dan kan een product vervelende bijwerkingen vertonen. Zo kan mascara vol bacterieën een oogontsteking veroorzaken of een pot crème leiden tot huidirritatie.

In principe zijn producenten verplicht aan te geven hoe lang een product houdbaar is. Je ziet dan het symbool van een geopend potje en daarin staat het aantal maanden aangegeven dat het nog goed te gebruiken is. Als dat symbool ontbreekt, zou je volgens de regels kunnen uitgaan van 36 maanden.

Houdbaarheid

Hieronder volgt een globaal overzicht; voor het geval je geen symbool kunt vinden of de verpakking al hebt weggegooid:
  • Crème voor je gezicht (van dagcrème tot zelfbruiner): na opening 6 maanden houdbaar
  • Crème voor je lichaam: 12 maanden
  • Zonnebrand -crème: 12 maanden
  • Reinigingstonic: 12 maanden
  • Scrub: 6 maanden
  • Zeep: 36 maanden

Make-up

  • Parfum: 24 maanden
  • Lipgloss: 6 maanden
  • Lippenstift: 12 maanden
  • Lippotlood: 24 maanden
  • Mascara: 6 maanden
  • Blush/poeder: 24 maanden
  • Nagellak: 24 maanden
  • Oogpotlood: 24 maanden

Is het nog goed?

Als een product anders ruikt dan voorheen, zuriger, dan is het tijd om het weg te gooien. Ook producten die opeens irritatie veroorzaken, terwijl dat voorheen niet het geval was, moeten in de prullenbak.

Als de textuur verandert, moet je op zoek naar vervanging. Bijvoorbeeld als nagellak stroperig wordt, mascara gaat brokkelen of lotions gaan schiften.

Tips voor het bewaren

Nog enkele tips om de houdbaarheid te verlengen. Als je kiest voor een product in een flesje met een pompje, dan komen er minder bacterieën in het product. Als het dan ook nog eens een product op oliebasis is, gaat het nog langer mee. Als de crème alleen in een pot verkrijgbaar is, kan je een spatel gebruiken.

  • Bewaar parfum op een koele en donkere plek
  • Laat niemand anders jouw producten gebruiken
  • Reinig je kwasten en penselen
  • laat de verpakking dicht totdat je het daadwerkelijk wilt gebruiken
Gerelateerde artikelen
Let op de houdbaarheid van cosmeticaLet op de houdbaarheid van cosmeticaCosmetica, een verzamelnaam voor allerlei verzorgingsproducten, worden door iedereen elke dag gebruikt. Niet iedereen is…
Natuurlijke cosmeticaNatuurlijke cosmeticaDat er in Europa niet meer op dieren getest mag worden, was destijds een mooi overwinning. Alleen is dat niet genoeg om…
Geld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidGeld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidOok wel eens thuisgekomen met een 'verkeerde' tint lipstick of make-up? Er is iets aan te doen. Meer hierover kunt u lez…
Houdbaarheidsdatum op levensmiddelenDe houdbaarheidsdatum is een vermelding op levensmiddelen welke door de warenwet is voorgeschreven. Deze datum geeft de…
Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Nederlanders zijn in de loop der jaren steeds meer eieren gaan consumeren. In 2015 at men in Nederland gemiddeld 202 eie…

Reageer op het artikel "Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?"

Reacties

Hetty Cats, 18-07-2018 20:02 #2
Kan creme bederven?

Mim, 04-04-2013 09:42 #1
Als je parfum nog nooid heb gebruikt en het zit nog in het doosje met de folie er over heen dan blijf dat toch tien jaar ofzo goed? Reactie infoteur, 06-04-2013
Als het niet in aanraking komt met zuurstof of licht zal het langer goed blijven. Toch zullen op den duur sommige bestandsdelen afbreken, waardoor de geur kan veranderen.

Infoteur: Jour
Laatste update: 07-03-2016
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!