InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Welk huidtype heb jij?

Welk huidtype heb jij?

Er zijn verschillende huidtypes en bij elk huidtype hoort weer een andere benadering. Het is belangrijk om te weten wat voor huidtype je hebt. Zo kan je de crèmes en andere produkten die je gebruikt afstemmen op dat wat je huid nodig heeft. Hierdoor zal je huid zichtbaar beter worden waardoor je er zelf stralender uitziet. En wie wil dat nou niet!

Een normale huid

De meeste mensen hebben dit huidtype niet. Een normale huid kenmerkt zich door een fijne poriënstructuur op de wangen, de poriën op het voorhoofd, de neus en de kin zijn wat grover. Er is voldoende talg om de huid soepel en zacht te houden.

Je kan volstaan met een verzorgingsproduct voor een normale huid. Kies wel een produkt dat het vochtgehalte op peil houdt en ook de huid de bescherming geeft tegen schadelijke UV-straling, invloeden van buitenaf (luchtvervuiling, weersinvloeden). Ben je de 25 gepasseerd dan kan je ook een crème gebruiken waar vitamine E aan is toegevoegd. Dit om huidveroudering tegen te gaan.

Een droge huid

Dit huidtype heb je als je huid vaak trekkerig aanvoelt. Dit merk je bijvoorbeeld als je net onder de douche vandaan komt. Het voelt niet fijn en als je er een crème opdoet, voelt het weer beter aan.

Dit type huid heeft een tekort aan vet en dat komt omdat de talgkliertjes niet actief genoeg zijn. De huid is droog maar ook vaak vochtarm en gevoelig. Door het tekort aan talg is de huid niet soepel en mist het de natuurlijke beschermlaag. Normaal gesproken zorgt talg voor de verdamping van vocht uit de huid en beschermd het tegen bijvoorbeeld uitdrogende invloeden en zon.

Om de droge huid goed te verzorgen dien je dus produkten te gebruiken die het tekort aan vet aanvullen en ook het tekort aan vocht aanvullen. Het gebruik van een simpele dagcrème alleen is daarom niet voldoende. Het is verstandig om in elk geval ook een nachtcrème te gebruiken. In dit type crèmes zitten waardevolle werkzame stoffen die goed kunnen inwerken zodra je huid tot rust komt. Gebruik een nachtcrème tijdens alle seizoenen als je een droge huid hebt.

Een vette huid

Dit is eigenlijk de tegenhanger van de droge huid en komt veel voor bij jongeren. Door de hormonen die in de pubertijd in je lichaam zitten, krijg je een sterke talgproductie. Deze overdosis aan talg zorgt ervoor dat de huid overmatig gaat glimmen.

Omdat de talguitgangen verstopt kunnen raken door de overdosis, is er veel kans op meeëters en puistjes. Daarom is een goede reiniging vooral bij dit huidtype erg belangrijk. Het gezicht dient twee keer per dag gewassen te worden met een vetarm, mild en huidzuiverend produkt. Bijvoorbeeld een wasgeld of facewash. Gebruik ook een vochtinbrengend, vetarm produkt dat het glimmen van de huid tegengaat.

Een gecombineerde huid

Dit komt overeen met de normale huid. Op het voorhoofd, de neus en de kin heb je grovere poriën. Hier wordt meer talg geproduceerd dan rond de ogen, op de wangen en in je hals. Gebruik overdag een vochtinbrengend produkt en 's nachts een voedende nachtcrème.

Een gevoelige huid

Zodra de bovenste huidlaag wordt aangetast, heb je een gevoelige huid. Dit kan bijvoorbeeld komen door droogte, overmatige prikkeling en zon. Het natuurlijk vermogen van de huid om zich te herstellen neemt af. Hierdoor krijg je vochtverlies, uitdroging, irritatie, jeuk en/of schilfering.

Met een gevoelige huid moet je voorzichtig omgaan. Gebruik hele milde produkten. Gelukkig zijn er genoeg produkten op de markt die speciaal voor dit huidtype zijn ontwikkeld. Toch moet je nog wel uitkijken want ook in deze produkten kunnen stoffen zijn verwerkt waar jouw huid net niet tegen kan. Vraag iemand in de winkel anders om advies. Zij weten je meer te vertellen over de produkten en welke het beste voor jou is.
© 2009 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Hoe reinig ik mijn huidHoe reinig ik mijn huidEen mooie huid is een schone huid. en dat velletje wordt niet vanzelf schoon, zeker niet als je er make-up op smeert. da…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Gezichtsverzorging en huidtypeGezichtsverzorging en huidtypeBijna alle vrouwen gebruiken wel eens make-up. Door gebruik van make-up kun je je ogen, vorm van gezicht, jukbeenderen e…
Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Er bestaan verschillende huidtypes. Welk huidtype heb jij? Kom erachter en gebruik de juiste producten voor jouw huid. Z…

Reageer op het artikel "Welk huidtype heb jij?"

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 23-03-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!