InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Voorkomen van kraaiepoten of lachrimpels

Voorkomen van kraaiepoten of lachrimpels

Je hele leven lang verandert er steeds weer wat in je lichaam. Zodra je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd, ga je het ook zien aan je uiterlijk. Een goed voorbeeld hiervan zijn kraaiepootjes. Ook wel lachrimpels genoemd. Dat zijn fijne lijntjes die zich rondom je ogen ontwikkelen. Om je te helpen om deze lijntjes nog even uit te stellen of te verminderen, volgen hieronder een aantal tips.

De huid rondom je ogen

Omdat de huid rondom je ogen erg dun is, is het niet zo vreemd dat hier de eerste tekenen van het ouder worden goed te zien zijn. De huid is er wel tien keer zo dun als de rest van de huid van je gezicht. Het heeft een lagere bloeddoorstroming en ook een zwakkere celstofwisseling. Wanneer we ouder worden dan treedt er een vertraging op in de celdeling en er wordt minder elastine gemaakt. Dit begint al bij een leeftijd tussen de 20 en 25 jaar. Rond je 40e levensjaar is er gemiddeld nog 30% van de huidcellen actief.

Veroorzakers van rimpels

Natuurlijk speelt leeftijd een belangrijke rol in het krijgen van rimpels. Ook heeft de één en meer aanleg voor als een ander (erfelijkheid). Toch zijn er ook vele andere dingen die een rol kunnen spelen als je rimpels krijgt. Te denken valt aan:
  • Alcohol
  • Droge huid
  • Diëten
  • Mimiek
  • Roken
  • Slaapgebrek
  • Smog
  • Stress
  • Voeding
  • Weersomstandigheden
  • Zonnebaden
  • Ziektes

Het is goed om de dingen waar je invloed op kunt uitoefenen in het achterhoofd te houden als je erge rimpels wil voorkomen. Daarnaast is het natuurlijk in het algemeen beter voor je gezondheid als je bijvoorbeeld niet teveel alcohol tot je neemt, rookt of te weinig slaapt.

Produkten

In de speciale antirimpelprodukten voor ogen die er op de markt zijn, zitten werkzame stoffen die helpen om het collageen- en elastineweefsel te versterken. Deze stoffen werken als extra steun voor de dunne huid rondom je ogen. Het is verstandig om vroeg te beginnen met het gebruiken van deze produkten. Vanaf een jaar of 25 kan het al helpen.

Het gebruik van een crème

De huid om je ogen is erg dun en dus erg kwetsbaar. Daanaast moet je uitkijken dat je de crème niet in je ogen krijgt. Maak daarom als je een crème aanbrengt altijd een zachte, kloppende beweging en breng de crème niet direct onder de wimperrand aan. Begin de crème aan te brengen vanaf de binnenooghoek naar de buitenooghoek. Hierdoor worden de werkzame stoffen goed naar de huid rondom je ogen gebracht. Het gebruik van een gewone dagcrème kan je bij je ogen achterwege laten. De stoffen in deze crèmes kunnen allergische reacties veroorzaken.
© 2009 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkomen van kraaiepoten of lachrimpels"

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 23-03-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!