InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Schadelijke stoffen in cosmetica

Schadelijke stoffen in cosmetica

Vrouwen en schoonheidsproducten, het is een duo dat al eeuwen samengaat. De laatste jaren is nu wel aan het licht gekomen dat de meeste van de verzorgingsproducten die op industriële schaal geproduceerd worden gevaarlijke chemische coctails kunnen zijn die de gezondheid kunnen aantasten en in plaats van ons van de rimpels af te helpen, eerder voor het tegenovergestelde effect zorgen. Anti rimpel crème, dagcrème, parfum, make up, shampoo, lipstick, hoe gezond of ongezond is dat allemaal?

Verklaring van Deense Consumentenbond

De Deense consumentenbond verklaarde in november 2009 dat grote cosmeticamerken waaronder Nivea en Biotherm verdachte ingrediënten bevatten. Bij Nivea zouden er vier chemische stoffen aanwezig zijn die hormonale stoornissen kunnen veroorzaken, volgens de lijst van verdachte stoffen van de Europese Gemeenschap.
Deze verklaring van de Deense consumentenbond kwam na een rondvraag aan de consumenten om te laten weten welke lotion, dagcreme, parfum, en andere huidverzorgingsproducten zij gebruikten en om na te kijken welke daarvan mogelijk schadelijke stoffen bevatten die de hormonenbalans zouden kunnen verstoren.
Hierop werden vierhonderd producten opgegeven met Nivea aan de top van de lijst met 28 producten zoals zonnecrème en ook verzorgingscrème voor mannen. Biotherm stond met 8 producten op de lijst, met verzorgingsproducten zowel voor vrouwen als voor mannen.

Consumenten zijn bezorgd

Volgens de consumentenbond van Denemarken toont deze enquête aan dat consumenten hier echt wel belang aan hechten en ook dat al die cosmetica met ingrediënten die het natuurlijke hormonenevenwicht kunnen verstoren een reëel probleem zijn. De bal ligt nu in het kamp van de politiek en de bedrijven die cosmetica produceren.

Reacties van de grote merken

Nivea heeft nog geen officiële reactie gegeven op de bevindingen van de Deense Consumentenbond tot nu toe. L'Oreal, het moederbedrijf van Biotherm liet in een email eten dat de ingrediënten in haar producten wettelijk zijn. Als een ingrediënt op de Europese lijst van verdachte producten staat die een verstoring kunnen veroorzaken in de hormonenbalans betekent dit nog niet hetzelfde als dat dit ingredient een verstoring van het evenwicht in de hormonen veroorzaakt.

Parabenen als bewaarmiddel

Ann Larson van Lujos uit Yunquera, een bedrijf in Zuid-Spanje dat natuurlijke cosmetica produceert op basis van o.a. olijfolie, verklaarde hierover dat de grote merken allemaal veel chemische stoffen gebruiken zoals paraben etc. Ze doen dit opdat de crème langer zou bewaren of om er de speciale eigenschappen zoals het zogenaamde "anti-rimpel" effect aan toe te kunnen voegen. De grote producenten kunnen eigenlijk ook niet anders omdat ze vele miljoenen stuks aanmaken en die moeten allemaal een behoorlijke tijd in de rekken van grootwarenhuizen en winkels kunnen staan. Anderzijds verwachten klanten ook dat de cremes zowat een jaar kunnen bewaren eens ze geopend zijn.

Alternatief voor massaproductie

De aanpak van steeds meer natuurlijke cosmeticaproducenten is de mensen duidelijk maken dat het beter is om verzorgingsproducten te gebruiken die gemaakt zijn met verse ingrediënten. De verpakkingen zijn dan wel kleiner en de gebruiksduur is beperkter, een niet onredelijke drie maand na het openen van de creme bijvoorbeeld. Zo gebruiken ze bij het bedrijf Lujos. uitsluitend olijfolie van hun eigen productie en ook kamille en lavendel die op hun land groeit.
© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica…
BB crème, het geheim voor een mooie huidBB crème, het geheim voor een mooie huidIn Azië is het al jaren een van de best verkochte beautyproducten en sinds kort is het ook in Nederland verkrijgbaar: BB…
Blozen of een rode huid? Clinique Redness Solutions helptWanneer je last hebt van een rode huid, geheel rood of vlekkerig of je hebt snel de neiging om te blozen dan kun je je d…
De zin en onzin van dure cosmeticaDe zin en onzin van dure cosmeticaWe worden overspoeld door reclames over dure cosmetica en crèmes, maar zijn ze ook beter dan de goedkopere merken?
Bronnen en referenties
  • - http://www.dailymail.co.uk/femail/beauty/article-1229275/Revealed--515-chemicals-women-bodies-day.html - http://www.icenews.is/index.php/2009/11/18/denmark-declares-nivea-and-biotherm-dangerous/ - http://www.wen.org.uk/cosmetics/facts.htm Ann Larson http://www.lujos.co.uk

Reageer op het artikel "Schadelijke stoffen in cosmetica"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 05-12-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!