InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beautydagje uit het keukenkastje: jezelf verwennen voor nop

Beautydagje uit het keukenkastje: jezelf verwennen voor nop

Beautydagje uit het keukenkastje: jezelf verwennen voor nop Het beste beautydagje komt gewoon uit.. je keukenkastje. Zelfs beroemde beautyprofessionals tippen de simpelste producten om huid en haar mee te vertroetelen. Pak het keukenzout maar uit die kast, haal de melk uit de koeling, grijp een banaan uit de fruitmand en sluit je op in de badkamer. Vandaag is mooi... praktisch gratis! Na weken van stress en lange werkdagen móet je even bijkomen. Mét je beste vriendin, heb je echt ernstig behoefte aan een beautyverwendag. Alleen, probleempje: je hebt even geen geld om in zo'n dure Spa te gaan zitten, en zelfs geen pegeltjes om zo'n heerlijk hip hammam-pakketje aan te schaffen bij Rituals of Therme. Wanhoop niet. Vandaag is zelfverwennerij en mooimakerij... praktisch gratis!

Melkbad

De ware beautydag begint natuurlijk met een ontspannend bad of een verkwikkende douche. Celebrity-mooimaker Diane Irons weet: een scheut melk in bad of op je douchespons maakt je huid schoon en streelzacht. Cindy Crawford gebruikt melk overigens ook als gezichtsreiniger. Laat vóór je in bad of onder de douche stapt, onder een warme handdoek een kwartier lang een kokos- of olijfolie uit je keukenkastje in je haar trekken. Dit natuurlijke haarmasker verzacht en verzorgt. Een natuurlijke glansspoeling voor je haar is gewone koude thee, dus simpelweg die goede oude Pickwick zonder smaakje in de theepot gieten en laten afkoelen. Niet uitspoelen.

Scrubzout

Geheimpje: die leuk gekleurde en heerlijk geurende scrubzouten uit de Spa en Saunalandschappen, bestaan gewoon uit grof zeezout met een fijn etherisch olietje en eventueel wat kleurstof. Geen wonder dat diezelfde kenner Diane Irons je tipt om lekker wat keukenzout in een potje of beker te doen, en dan wat essentiele olie van de drogist of van De Tuinen erbij te doen. Een paar druppels lavendelolie voor een ontspannend effect, een verzorgende olie met sandelhout of bij een onzuivere huid een paar drupjes Tea Trea olie om te ontsmetten en te verkwikken.

Zet jezelf in de olie

Die olijfolie van daarnet, voor in je haar? Een onvervalst celebrity-product. Julia Roberts gebruikt het als hand- en nagelolie, en wat goed genoeg is voor Julia is goed genoeg voor ons. Doe er wat rozenolie doorheen (van de drogist, weer) voor een fijn geurtje, en maak er een massage-olie of body-olie van. Als je het wat luxueuzer wilt, grijp je naar de amandelolie (drogist, natuurwinkel) - maar dan smokkel je wel een beetje met het 'keukenkast-principe'.

Poedermelk, maar zonder koffie

Koffie, iemand? Pak dan meteen die pot Completa en gooi een flinke scheut in een bakje. Meng het met een pietsje bronwater of gezichtslotion, en je hebt een zachte, fijnkorrelige gezichtsscrub. Maak je gezichtsbehandeling af met een maskertje. Yoghurt met wat sinaasappelsap verzacht en verlevendigt een normale huid. Brinta of havermout met wat honing en/of geprakte banaan voedt een droge huid. Geklopt eiwit met eventueel een klein beetje citroensap maakt een vette huid matter en zuiverder. Intussen verzachten schijfjes komkommer je oogleden, en verfrissen je blik. Zijn je oogjes wat dik en gezwollen van moeheid? Doe twee schijfjes rauwe aardappel op je oogleden. Komkommer hoef je niet na te spoelen, maar aardappel wel. Die schijfjes aardappel kun je vervolgens vermalen voor een raspsel tegen opkomende pukkels.

Plunder de bloemenvaas

Dep ten slotte, net als natuurcosmeticaliefhebber Holly Marie Combs, je gezicht na met rozenwater. Die heeft de drogist, maar je kunt net zo goed wat blaadjes van (liefst biologische of zelf gekweekte, want anders: bestrijdingsmiddelengevaar) rozen kneuzen en even in bronwater laten weken. Een ander verkwikkend en reinigend gezichtswatertje is bronwater met (liefst vers) citroensap. Hmmm... urenlang getroeteld en ontspannen voor bijna nop!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dit artikel is een bewerking van een artikel dat ik schreef voor maandblad Celebrity

Reageer op het artikel "Beautydagje uit het keukenkastje: jezelf verwennen voor nop"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 25-07-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!