InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Permanent ontharen: toestellen voor thuisgebruik

Permanent ontharen: toestellen voor thuisgebruik

Permanent ontharen: toestellen voor thuisgebruik IPL-ontharen, laserontharen of permanent ontharen. Iedereen heeft er de mond vol van. Schoonheidsinstituten slaan je om de oren met promoties voor verschillende behandelingen. Toch zijn deze schoonheidsinstituten wegens het hoge kostenplaatje niet voor iedereen een optie. Goed nieuws: er bestaan tegenwoordig apparaten waarmee je ook thuis permanent kan ontharen. Maar is dat wel echt mogelijk? Het antwoord is: ja. De vraag is: is het efficiënt (en veilig)?

Hieronder een overzicht van de verschillende methodes, met hun voor- en nadelen en een overzicht van enkele bestaande toestellen voor thuisgebruik.

Permanent ontharen:

Onder permanent ontharen wordt verstaan: een manier van ontharen waarbij de haarwortel tot in de haarzakjes wordt verwijderd.
Toch is het belangrijk om iets over de groei van haren te weten als je overweegt om definitief te ontharen. Haren bevinden zich in verschillende groeifasen:
  • de actieve groeifase: er is contact tussen haar en haarwortel
  • de overgangsfase: de haartjes komen los van de haarwortel
  • rustfase: de haren staan los van de wortel, vallen uit en een nieuwe haar zal gaan groeien

Technieken om permanent te ontharen zijn er steeds op gericht de haarwortel te vernietigen zodat er geen nieuwe haartjes kunnen teruggroeien. De haarwortel kan enkel vernietigd worden wanneer er contact is tussen de haar en de wortel, dus enkel in de actieve groeifase. Dit houdt dus ook in dat je een lichaamsdeel nooit in één keer permanent kan ontharen. Er zijn altijd verschillende (lees: een 8-tal) sessies nodig met verschillende weken tussentijd. Omdat een aantal haren pas na een aantal maanden of langer terug in de actieve groeifase komen, zal je de permanente behandeling toch jaarlijks moeten onderhouden. Men kan zich de vraag stellen hoe ‘permanent’ permanent ontharen dan is?

Methoden

Laserontharen

Bij laserontharing wordt de laserstraal op de haarwortel gericht zodat deze verbrand en de haar niet meer kan teruggroeien.
  • Voordeel: de haarwortel wordt efficiënt vernietigd
  • Nadeel: laserstralen kunnen ook pigment vernietigen in de huid waardoor vlekken of littekens kunnen ontstaan. De methode is enkel geschikt voor mensen met een donkere lichaamsbeharing en een lichte huidskleur.

IPL, VPL, UPL, CPL, FPL

Naast de laserbehandeling zijn er de PL-behandelingen, waarbij PL staat voor “Pulsed Light” of lichtflits. De letters die eraan vooraf gaan betekenen Intense, Variable, Ultra, Controlled of Fluorescent. Een hele reeks behandelingen die gebaseerd zijn op lichtflitsen die op de huid gericht worden. Het verschil tussen de methoden zit hem in de energiewaarde per cm² die het betreffende toestel biedt. Men kan stellen dat hoe hoger de energiewaarde per cm², hoe efficiënter het toestel en hoe minder behandelingen je nodig hebt.
  • Voordeel: geschikt voor verschillende huidtypes
  • Nadeel: niet alle toestellen zijn even efficiënt waardoor je soms veel behandelingen nodig hebt. Het toestel moet minstens 25 tot 30 J/cm2 kunnen leveren om effectief te zijn.

Welk toestel kiezen?

Het is onmogelijk om te zeggen welk toestel het beste is voor schoonheidsinstituten, dermatologieklinieken of voor thuisgebruik. Alles hangt af van je huidtype en kleur van lichaamsbeharing. Je mag er van uitgaan dat nieuwe toestellen die op de markt komen steeds efficiënter en veiliger worden.

Thuis ontharen?

Tegenwoordig kan je ook toestellen kopen waarmee je thuis permanent kan ontharen. Dit zijn toestellen die werken via IPL of lichtflitsen.

Voordelen:

  • Je kan ontharen op de momenten die voor jou best passen
  • De apparaten zijn klein en handig in gebruik
  • Je hoeft je niet te verplaatsen naar een schoonheidsinstituut
  • Het is goedkoper dan een behandeling in een schoonheidsinstituut

Nadelen:

  • Thuis ontharen is zeer tijdrovend omdat de apparaten klein zijn. Daardoor kan je per lichtflits maar een kleine oppervlakte behandelen
  • De energiewaarde per cm² is veel kleiner in deze apparaten. D.w.z. dat je veel meer behandelingssessies moet uitvoeren om hetzelfde resultaat te bekomen.
  • Het eindresultaat zal in de meeste gevallen minder goed zijn dan in een schoonheidssalon.

Onbekende factoren:

  • Er is nog weinig geweten over de eventuele schade die deze toestellen aan de huid kunnen berokkenen
  • Er is eveneens weinig geweten over de duurzaamheid van de toestellen: hoe lang gaan ze mee? Om de hoeveel tijd moet je eventueel flitslampen vervangen en hoe duur zijn die dan? Zullen de flitslampen van een bepaald toestel binnen x aantal jaren nog wel verkrijgbaar zijn of is je apparaat dan al dermate verouderd dat je een nieuw moet aankopen?

Bestaande toestellen:

Hieronder enkele apparaten voor thuisgebruik met hun prijs bij benadering. We laten de efficiëntie van de apparaten even buiten beschouwing omdat dit te veel verschilt van persoon tot persoon. Elk toestel heeft gebruikers met positieve maar ook negatieve ervaringen.

ToestelPrijs in € (bij benadering)Aantal lichtflitsen per lamp
Philips Lumea4991 lamp / 40.000 flitsen
Remington I-light2993 lampen / 1.500 flitsen per lamp
HPL Babyliss499750 flitsen
E-one1395 of 499 in promotie3.000 flitsen
CW-808 van Epilskin169Geen informatie
Salon Laser Hair Removal (TV-shopping)199Geen informatie
TRIA Laser Hair Removal1000Geen informatie

Besluit:

Dermatologen schreeuwen al moord en brand dat schoonheidsinstituten permanente ontharing aanbieden. Je kan je dus wel voorstellen wat ze van thuis ontharen vinden. Natuurlijk hebben ze geen ongelijk. Onoordeelkundig gebruik van IPL-apparaten kan leiden tot blijvende schade aan de huid. Informeer je dus goed of het schoonheidssalon voldoende gespecialiseerd personeel in dienst heeft vooraleer je aan een behandeling begint.

Wil je toch een apparaat voor thuisgebruik? Het is aan eenieder de keuze of hij dit risico wil nemen. Zoals reeds gezegd: veel hangt af van je huidtype en haarkleur. Er zijn resultaten bekend van mensen die zeer enthousiast zijn over de bestaande apparaten. Maar er zijn evenveel mensen met negatieve ervaringen.

Samengevat kan je zeggen dat je in een degelijk schoonheidsinstituut of bij een dermatoloog het beste gediend bent qua eindresultaat, maar dat je daar een zekere prijs voor betaalt. Laat je toch ook hier niet misleiden: is de prijs voor een gevraagde behandeling laag, dan is de kans groot dat het gebruikte toestel minder efficiënt is waardoor er meer sessies nodig zijn en je uiteindelijk nog veel betaalt. Informeer jezelf goed vooraleer een behandeling op te starten.
Is een schoonheidssalon voor jou om financiële redenen geen optie, dan kan je een apparaat kopen voor thuisgebruik maar dan wel zonder garantie op een efficiënt eindresultaat en met het risico op eventuele huidschade.

Lees verder

© 2012 - 2017 Wapiti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Permanente ontharing: Elektrische ontharing, laser en IPLWanneer mensen last hebben van overbeharing, zijn er tal van methoden beschikbaar. Scheren, epileren, ontharingscrème of…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Beauty: Weg met die beharing!Beauty: Weg met die beharing!De lente en de zomer staan onder andere voor het laten ontwaken van de huid. Bij het ontwaken van de huid hoort ook het…
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Bronnen en referenties
  • Goed gevoel
  • Testaankoop
  • Gazelle n° 34 - Juli 2011
  • http://www.definitiefontharen.org
  • Haarweb.nl

Reageer op het artikel "Permanent ontharen: toestellen voor thuisgebruik"

Reacties

Truus, 03-02-2016 11:34 #4
Wilde vragen of de haartjes geknipt moeten worden voordat ze gelaserd worden, ze blijven namelijk staan. grt Truus Reactie infoteur, 08-02-2016
Beste Truus,
Haartjes best scheren vooraleer te laseren.

Noortje, 07-05-2015 11:55 #3
Het artikel hier gaat over definitief ontharen en in het filmpje van coolblue over de Philips lumea zeggen ze duidelijk dat hij de haren niet def. verwijderd.
Zijn alle voorbeelden van toestellen met definitief ontharen die hier staan vermeld wel juist?!

Tamara, 17-04-2012 11:02 #2
Ik heb nu de lumea precision al meer dan 2 maanden in mijn bezit. Ik ben er heel tevreden over. Ik geloofde er niet in, totdat ik hem mocht testen. Waauw na 5 behandelingen ben ik zo goed als haarvrij. Mijn onderbenen zijn kaal, grote tenen zijn ook kaal en daar heb ik al een behandeling overgeslagen en ga het maar om de vier weken doen. Mijn bikinilijn begint ook resultaat te zien, heeft wat langer geduurd. Je kan het overal doen omdat het met een oplaadbare batterij is en daarmee kan ik oksels en onderbenen en grote tenen doen. De week daarna doe ik de bikinlijn. Heb ook een tip gekregen om de dag tevoren te scheren en dan te flitsen en dat was een heel goed idee. Meestal zit ik aan tv in de zetel en ben ik aan het flitsen. Mijn ventje heeft er geen last van als ik aan het flitsen ben. Je weet heel goed als je een haartje hebt vergeten te scheren want dan begint het te roken en ruikt het naar een verbrand haartje. Er zit ook een precisiestukje bij om te gebruiken voor gezicht, maar dan kan ik helaas niet veel vertellen gewoon omdat ik daar geen ongewenste haren heb. Het is echt een aanrader om hem in huis te hebben. De aanschaf in begin is duur, maar op termijn is dit de goedkoopste ipl behandeling.

Ellygirl, 14-03-2012 11:24 #1
Ik heb sinds enkele weken de Philips Lumea in gebruik. Na 3 behandelingen (om de 2 weken) moet ik zeggen dat ik toch aangenaam verrast ben van het resultaat. De haartjes komen opmerkelijk dunner terug (wat veel scheelt als je donkerbruin haar hebt) en op bepaalde plaatsen op mijn benen kan je al kale plekken terug vinden. Het toestel is handig in gebruik, oogt ook wel mooi (het oog wil ook wat hé) en wordt geleverd in een mooie beschermdoos waar je het toestel perfect in kwijt kan. Ik heb geen tijd om naar een schoonheidsinstituut te gaan voor zo'n behandeling dus voor mij is deze oplossing perfect. Gewoon even thuis wat flitsen en ik ben minder tijd kwijt dan moest ik nog eens de baan op moeten voor naar het instituut te gaan. Zeker een aanrader!

Infoteur: Wapiti
Laatste update: 07-03-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!