InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Lichaamsverzorging

Lichaamsverzorging

De verzorging van uw lichaam is net zo belangrijk als het verzorgen van uw gezicht. Hoe kunt u uw lichaam goed verzorgen?

Scrubben

Uw huid wordt gemiddeld elke 28 dagen vernieuwd, maar dit proces gaat langzamer als u ouder wordt. Dode cellen stapelen zich op en maken uw huid schilferig en ruw. Regelmatig scrubben maak uw huid gladder en bevordert de doorbloeding. Gebruik een lufa, een huidborstel of een sisal scrubwashandjes om de vochtige huid te masseren. Maak kleine, draaiende bewegingen. Scrub uw huid één of twee keer per week.

Borstelen

Het borstelen van de droge huid is een intensievere vorm van scrubben. Terwijl u de dode cellen verwijdert, stimuleren de borstelstreken de lymfeafvoer. Het borstelen van de droge huid stimuleert uw lichaam op dezelfde wijze als een goede massage of 20 minuten bewegen. Gebruik voor het douchen een zachte borstel en borstel uw hele lichaam, behalve voor uw gezicht. Begin bij uw voetzolen en werk via uw benen naar boven. Ga vervolgens uw armen en romp borstelen en borstel altijd in de richting van uw hart. Borstel over uw buik met de klok mee. Begin met lichte druk. Naarmate uw huid aan de stimulering gewend raakt, kunt uw meer druk uitoefenen. Neem een warme douche na het borstelen en smeer daarna uw huid in met een vochtregulerende bodylotion.

Baden

Lekker lang in bad liggen is goed voor het lichaam en de geest. Warm water verzacht pijntjes en kwaaltjes en verlicht spanning. Etherische olie in het badwater helpt bij allerlei kwalen, van huidproblemen tot pijnlijke spieren. Doe de olie pas op het laatste moment in het water en vermeng de druppels met het water. Een zoutbad bevordert het reiningingsproces van het lichaam. Als u voordat u op bed gaat, het bad laat vollopen met warm water. Voeg 250 g epsomzout en 250 g zeezout toe. Ontspan 10 à 15 minuten. Gebruik geen zeep, dat maakt het zout minder actief. Dep daarna uw huid droog en ga in een lekker warm bed liggen. Houd er rekening mee dat u flink zal gaan zweten, die hoort bij het ontgiftingsproces. Zet een glas water op uw nachtkastje om 's nachts het verloren vocht aan te vullen. Neem ongeveer eens per maand een zoutbad.

Hydratering

Net als uw gezicht heeft uw lichaam vocht nodig. Breng altijd na het douchen of baden een vochtregulerende crème aan op de vochtige huid. Als uw maar weinig tijd hebt, kunt u een lichaamsspray gebruiken. Zo'n spray wordt snel in de huid opgenomen en is makkelijk in gebruik. Als u uw lichaam eens extra wilt verwennen, gebruik dan een geparfumeerde bodylotion die bij uw parfum past. Als u wat meer tijd hebt, kun u uzelf een snelle massage geven terwijl u de vochtregulerende crème aanbrengt. Dit is een goede manier om de doorstroming te bevorderen, cellulitis aan te pakken, vocht af te drijven en zelfs stress te verlichten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lichaamsverzorging"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!