InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met hardlopen (tips)

Afvallen met hardlopen (tips)

Afvallen met hardlopen (tips) Steeds meer mensen willen graag afvallen, dit kan onder andere door te hardlopen. Bij het afvallen met hardlopen dien je echter wel rekening te houden met een aantal factoren om echt tot gewichtsverlies te komen. Veel mensen beginnen te hardlopen, omdat ze gewicht willen verliezen. Hardlopen is een van de beste al dan niet de beste sport om efficiënt calorieën te verbranden. Een persoon van 70 kg zal door 1,5 km te hardlopen ongeveer 100 calorieën verbranden. Hieronder worden enkele adviezen gegeven waar je rekening mee kan houden, wanneer je graag gewicht wil verliezen door te hardlopen.

Volg een trainingsschema

Het volgen van een trainingsschema is een eenvoudige manier om gemotiveerd te blijven. Door een trainingsschema te volgen zul je zien dat je conditie verbetert. Daarnaast wordt elke hardloopsessie steeds zwaarder. Je zult een aantal vaste dagen per week moeten gaan hardlopen bij het volgen van een schema. Het is dus veel moeilijker om hardloopsessies uit te stellen of over te slaan. Kies het schema dat bij jou past, zo zijn er bijvoorbeeld schema's voor beginners en gevorderden. Door het schema te volgen zal jouw lichaam ook kunnen wennen aan de wekelijkse hardloopsessies. Zo kun je blessures voorkomen. Er zijn genoeg trainingsschema’s te vinden op bijvoorbeeld Google, typ maar eens het volgende in bij Google: trainingsschema hardlopen.

Gezond eten hoort er ook bij

Wanneer je gewicht wil verliezen door te hardlopen, moet je hierbij in gedachten houden dat je alleen gewicht zult verliezen wanneer je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Om een halve kilo te verliezen zul je ongeveer 3500 calorieën moeten verbranden. Dit kun je doen door te hardlopen. Voor hardlopers die willen afvallen is het aan te raden om veel kleine porties te consumeren gedurende de dag in plaats van een aantal grote. Hierdoor zal de verbranding van jouw lichaam constant op gang blijven.

Een fout die veel hardlopers maken is dat ze de calorieën die ze verbranden overcompenseren met extra calorieën uit eten en drinken. Hierdoor kan het zelfs voorkomen dat hardlopers in gewicht aankomen in plaats van dat ze gewicht verliezen. Om dit te voorkomen kun je jouw dagelijkse calorie inname vastleggen. Dit vastleggen zal er aan bijdragen dat je minder snel calorierijk eten zoals chocola zult consumeren. Je kunt jouw calorie-inname vastleggen op papier, maar ook in bijvoorbeeld een mobiele applicatie bijhouden.

Zorg ervoor dat je regelmatig rent

Met name als je geen trainingsschema volgt, moet je consistent zijn met het aantal keer dat je per week rent. Door een keer per week te hardlopen zul je namelijk niet veel gewicht verliezen. In een optimale situatie zou je elke dag een stukje moeten gaan hardlopen. Dit is echter vaak niet haalbaar, probeer tenminste 3 a 4 keer per week te gaan hardlopen.

Zorg voor de juiste voeding bij de langere afstanden

Als je vaker langere afstanden rent, dan is voeding cruciaal voor je prestaties. Het overslaan van maaltijden voor of na je workout is dan ook niet aan te raden. De voeding speelt dan namelijk een erg belangrijke rol voor jouw prestaties en voor het herstel van jouw spieren. Daarnaast is het zo dat de maaltijden die je voor en na de workout consumeert zullen worden verbrand door jouw lichaam.

Lees verder

© 2014 - 2017 Bankdrukker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen met hardlopen (tips)"

Infoteur: Bankdrukker
Gepubliceerd: 12-08-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!