InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Baobab poeder als alternatief voor limonade

Baobab poeder als alternatief voor limonade

Baobab poeder als alternatief voor limonade Veel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boordevol ongezonde suikers en doet weinig onder voor andere frisdrank. Een echt gezond alternatief voor limonade is Baobab poeder.

Limonade, gezond of toch niet?

De verpakkingen van bijvoorbeeld Karavan en Slimpie limonadeflessen doen ons graag geloven dat limonade een gezond drankje is. Limonade zou een puur drankje zijn, zonder toegevoegde suiker en zonder kunstmatige zoetstoffen. Bij het doorlezen van de ingrediënten blijkt dit echter tegen te vallen. In limonadesiroop zijn onder andere aroma's en conserveringsmiddelen aanwezig. Aroma is een schuilnaam voor E621: een smaakversterker welke ons smaakpapillen aantast met als doel ons meer te laten eten. Uit onderzoek blijkt dat deze E621 kankerverwekkend is. Ofwel er is weinig puur en gezond aan die zogenaamde gezonde limonadesiroop. Een gezond, puur en natuurlijk alternatief is Baobab poeder.

Baobab poeder als alternatief

Baobab poeder wordt gevormd en natuurlijk gedroogd in de harde schil van de vrucht van een Baobab boom. Een Baobab boom kan gigantisch hoog worden, zo een 5 tot 25 meter. Ook de omtrek van de boom is gigantisch, zo een 11 tot 34 meter. De Baobab boom is afkomstig uit Zuid-Afrika en staat bekent als de boom van het leven, vanwege de vele doeleinden waarvoor de boom gebruikt kan worden. Zo worden delen van de boom onder andere gebruikt voor het maken van cosmetische producten als shampoo, voor het maken van muziekinstrumenten, maar dus ook voor het maken van limonade. Baobab poeder is rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen en daarom een zeer gezond alternatief voor limonade of andere frisdranken. Even ter vergelijking: Baobab bevat slechts 0,6 gram aan natuurlijke suikers, waar limonade er meer dan 16,5 gram aan suikers bevat. En dan zijn deze suikers in de limonade ook nog eens geraffineerd. Daarnaast bevat Baobab poeder vitamine A, B1,2,3,6 en C (circa 6x zoveel als in sinaasappel). Daarnaast is Baobab poeder een bron van calcium, kalium (circa 4x zoveel als bananen), magnesium, ijzer, fosfoor, zink en vezels.

Waar smaakt baobab poeder naar?

Baobab poeder heeft een pittige, zoete smaak die lijkt op een combinatie tussen grapefruit, peer en vanille.

Prijs baobab poeder

Baobab poeder is duurder dan een fles gewone limonade. Een potje Baobab poeder a 80 gram kost ongeveer 4,50. Wanneer je circa 2/3 theelepels (+- 9 gram) poeder gebruikt per glas limonade haal je ongeveer 30 glazen uit een potje Baobab poeder.

Tip

Gebruik Baobab poeder ook eens tijdens het bereiden van pannenkoeken, cake of brood. Of voeg een theelepel toe aan je smoothie of toetje.

Andere alternatieven voor limonade

  • Maak je limonade zelf! Kook een halve liter water, voeg 200 gram rietsuiker en gezeefde sap van 1 citroen en 2 sinaasappelen toe en voila klaar is je gezonde limonade siroop zonder geraffineerde suiker.
  • Diksap is een redelijk gezond alternatief voor limonade. Omdat diksap gedronken mag worden door baby's vanaf 4 maanden is de controle strenger en mogen er geen toegevoegde middelen in de diksap zitten.
© 2014 - 2018 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rabarber chutney, rabarber jam of rabarberlimonadeHeeft u ook een rabarber plant in u tuin staan en denkt u elk jaar weer, dit jaar ga ik er van eten. Hier zijn drie voor…
Ik maak het zelf: siroopLlimonadesiroop kan je in allerlei variaties kopen in de winkel. Maar weet je dat je het ook heel gemakkelijk zelf kan m…
De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezondDe baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezondSuperfoods zijn superhot en in bijna iedere gezondheidsmagazine kan men dan ook lezen over de verschillende soorten supe…
Radler: Zomerdrankje van 2014Het zomerdrankje van 2014 is Radler! Een zoet en verfrissend biertje met een laag alcoholpercentage. Heerlijk voor op te…
Zelf limonade makenZelf limonade makenIn de wereld van vandaag staat de supermarkt vol met producten die allerlei kunstmatige smaakstoffen bevatten waarvan he…
Bronnen en referenties
  • Jessevandervelde.com
  • www.biojournaal.nl
  • www.neee.nu

Reageer op het artikel "Baobab poeder als alternatief voor limonade"

Reactie

Maria, 14-06-2015 12:48 #1
Heb je dit poeder zelf al eens geprobeerd? Of had je gewoon slechte kwaliteit?

Het Baobab poeder dat ik onlangs heb gekocht geeft een dosering aan van 5-8 gram per dag (!), dosering niet overschrijden. Nadat ik 1/5 theelepel had genomen om te proeven en te kijken wat het doet heb ik een etmaal op de WC gezeten en waren mijn darmen LEEG.

Arme kinderen die een paar keer per dag een glas Baobab limonade krijgen met 9 gram poeder.

Infoteur: Lola90
Laatste update: 19-07-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!