InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond afslanken: sapvasten

Gezond afslanken: sapvasten

Sapvasten vermindert niet enkel en alleen allerlei lichamelijke klachten, maar men ervaart ook een hernieuwde energie. Bovendien kan je er ook enkele kilootjes door verliezen. Sapvasten is dus een uitstekende manier om met een gezuiverd lichaam energiek door het leven te stappen.

Waarom sapvasten

Door onze Westerse levenswijze krijgen we soms, teveel vetten, suikers, vlees, alcohol en cafeïne binnen. Tegenwoordig bevatten de meeste voedingsmiddelen ook nog eens bewaarmiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen, herbicides en pesticides. De afvalstoffen en giftstoffen die hierdoor ontstaan, kunnen op den duur niet meer volledig onschadelijk worden gemaakt door onze reinigende organen, zoals de lever, de nieren en de darmen. Ze stapelen zich dan maar op in de darmen en in het vetweefsel. In het begin uit zich dat door vrij onschuldige kwaaltjes zoals, verkoudheden of menstruatieklachten, maar later kunnen er ook permanente buikklachten, spijsverteringsstoornissen, migraine, en depressiviteit optreden. Om dit te voorkomen heeft ons lichaam van tijd tot tijd een grondige schoonmaakbeurt nodig.

Een rein lichaam

Een gunstig neveneffect van het sapvasten is afvallen, want je mag gedurende vijf dagen geen vast voedsel consumeren. In het begin gebeurt dit vooral door vochtverlies, nadien worden de reservevetten aangesproken en verbrand. Een jaarlijkse vastenkuur zorgt ervoor dat het lichaam de gelegenheid krijgt, om zich te ontdoen van alle afvalstoffen. Zo kunnen de spijsverteringsorganen rusten en zich bezig houden met een grondige reiniging, terwijl de aangepaste groentesappen zorgen voor de nodige energie, mineralen en vitamines.

De sappen

Je kunt natuurlijk zelf verse groentesappen maken, maar je kunt ook een handig sapvastenpakket vinden in de natuurvoedingswinkel. Het zijn biologische en melkzuurvergiste groentesappen, bestemd voor een vijfdaagse vastenkuur. Bij elke sapvastenkuur zit er trouwens een folder met de volledige werkwijze.

Het pakket

  • Zuurkoolsap voor de eerste dag: het sap helpt de darmflora herstellen.
  • Groentecocktail voor de tweede tot en met de vijfde dag: op basis van melkzuurvergiste sappen en zeezout. Deze sappen helpen de darmflora verder aanzuiveren. Groente mengeling; tomaat, wortel, biet, selder, paprika, uien, citroen, bonen.
  • Groentecocktail met toegevoegde kruiden voor de tweede tot en met de vijfde dag: een mix van melkzuurvergiste groentesappen, aangevuld met plantenextracten. De kruiden bevorderen de eliminatie van de afvalstoffen en zorgen voor een energiek gevoel. Kruiden; paardenbloem, artisjok, brandnetel.
  • Spirulinatabletten: zorgen tijdens de volledige kuur voor meer energie en weerstand.
  • Thee: er wordt tijdens de kuur ook thee gedronken die de lichaamsreiniging via darmen, lever en nieren bevordert.

Na de kuur

Psylliumvezels, aangevuld met inuline en lactobacillen kunnen ervoor zorgen dat de darmwerking na de kuur terug vlot in gang wordt gezet. Om een maximaal gezondheidsbevorderend effect uit de sapvastenkuur te halen is het aangeraden voor de kuur een drietal afbouwdagen in acht te nemen en na de kuur een drietal opbouwdagen.

  • Tijdens de afbouwdagen: worden kleinere porties gegeten. Vlees, suiker, koffie en alcohol worden best weggelaten. Op deze manier kunnen de darmen gestimuleerd worden om zich leeg te maken.
  • Tijdens de opbouwdagen: er wordt geleidelijk weer overgeschakeld naar vaste voeding, te beginnen met licht verteerbare kost.

Niet iedereen mag vasten

Magere mensen: sapvasten is eveneens geschikt voor magere mensen, want na het vasten zijn de ingewanden juist beter in staat om voedingsstoffen op te nemen.

In bepaalde gevallen is het vasten eveneens af te raden: bij inname van geneesmiddelen, bij aandoeningen aan het hart, bloedvaten, longen, nieren, lever, diabetes, chronische infecties en hypoglycemie. Raadpleeg daarom eerst je arts alvorens een sapvastenkuur te beginnen!
© 2008 - 2020 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Vasten: beweegredenen en vormen van vastenVasten: beweegredenen en vormen van vastenVasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten waarbij er meestal wel water of kruidenthee gedronken mag w…
Afvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen of afslanken begint met persoonlijke motivatie: waarom wil je afvallen? Door concrete en realistische doelen te…

Reageer op het artikel "Gezond afslanken: sapvasten"

Reacties

Heidi Onthemove, 17-08-2009 14:56 #2
Hallo Jos, uit ervaring weet ik dat sapvasten ok is voor mensen die medicijnen gebruiken voor hoge bloeddruk. Indien je voor het eerst sapvast, en je hebt de middelen ervoor, is het prettig om met 'lotgenoten' te sapkuren. Google eens sportieve sapkuur vakantie :-)

Josvandewiel, 30-03-2009 15:38 #1
Hallo redactie! Ik gebruik alleen wat hogebloeddruk medicijnen, maar wil graag de kuur doen, is dat okay?

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!