InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe bouw je een aantrekkelijk lichaam?

Hoe bouw je een aantrekkelijk lichaam?

Hoe bouw je een aantrekkelijk lichaam? De meeste mensen weten dat ze met gewichten moeten trainen om spieren op te bouwen. Velen willen gewoon een lekkere spierspanning en een aantrekkelijk, maar niet té gespierd lichaam. Omdat zij geen grote spieren willen, liften ze lichte gewichten met een hoog aantal herhalingen. Dat is jammer, want dat is iets, wat nou net niet werkt! Om een mooie spierspanning te krijgen, moet je sterke spieren opbouwen en zul je de spieren moeten laten werken! Je hebt inzet en kennis nodig voor het krijgen van een mooie spiertonus en het opbouwen van een aantrekkelijk gespierd lichaam. Hier zijn enkele tips:

Train je spieren met vrije gewichten

Machines zijn handig in gebruik voor beginners, maar concentreer je verder op vrije gewichten. Gewichten gebruiken veel meer stabiliserende spieren voor balans en controle. Dat zal aanleiding geven tot spierdefinitie over je hele lichaam in plaats van een enorme bonk spier op slechts één plaats. Vanwege de extra stimulans kunnen je spieren sneller groeien. Waarom denk je anders, dat alle top personal trainers bijna uitsluitend nog vrije gewichten of functionele toestellen gebruiken?

Slimme oefeningen

Voeg zoveel mogelijk samengestelde-oefeningen toe aan je routines. Deze slimme oefeningen zijn bewegingen die betrekking hebben op twee of meer spiergroepen en ze zijn effectiever omdat er meer gewrichten, bij betrokken zijn die meer spiermassa gebruiken. Zwaardere gewichten stimuleren een grotere spiergroei. Meer groei betekent meer tekening van je spieren.

Uitstekende samengestelde oefeningen zijn:
  • Squat
  • Dips
  • Lunges
  • Bent-Over Barbell Row ... enz..

Train intensief maar niet te veel

Je moet intensief trainen om te groeien. Probeer minder herhalingen te doen en voeg meer gewicht toe. Je spieren zullen anders denken, "Ah ... dat hebben we al gedaan. Niets nieuws, dus is het niet nodig om groter en sterker te groeien." Daarmee verlies je de kans op het bereiken van een mooi gespierd lichaam.

Het is belangrijk dat elke keer dat je traint je je lichaam de tijd geeft om te herstellen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, groeien je spieren als je rust en niet in de fitnessruimte. Dus, ga niet elke dag trainen en doe dezelfde spiergroep niet meer dan twee of drie keer per week. Als je training effectief is kost het je nooit meer dan een uur per sessie.

Techniek en uitvoering

Dit is de meest verwaarloosde kant van krachttraining, techniek. Overal en altijd zie je mensen trainen met een verkeerde vorm en techniek. Dit is niet alleen slecht voor je spiergroei, het zal je ook gevoeliger maken voor blessures. De slechte vorm treedt meestal op wanneer mensen proberen gewichten te tillen die te zwaar zijn, uit ijdelheid of onwetendheid. Kies daarom altijd een gewicht, waarmee je alle herhalingen nog met een juist houding kunt uitvoeren.

TIPS
  • Hou een strikte focus op de spieren die je van plan bent te trainen.
  • Til de gewichten geleidelijk en langzaam.
  • Ga nooit en te nimmer ´gooien´ met gewichten.

Vergeet je benen niet!

Om snel spieren te ontwikkelen moet je oefeningen doen voor het onderlichaam. Dit is iets wat de meeste mensen zich niet realiseren. Je onderlichaam maakt 60-70% uit van je spiermassa. Als je dat niet zou trainen, verbrand je niet genoeg en zal je hele lichaam niet zo snel groeien.

De meeste mensen trainen de benen niet omdat squats, lunges enz., zeer afmattende oefeningen zijn. Maar dat is het nou juist, omdat ze een dergelijke intensiteit hebben, zul je meer groeihormonen aanmaken en zo wordt de algehele spierontwikkeling gestimuleerd. Je lichaamsvorm zal ook evenwichtiger en dus aantrekkelijker zijn.

Volg deze richtlijnen en wordt de trotse eigenaar van een aantrekkelijk en gespierd lichaam!
© 2010 - 2019 Fitness, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Effect en trainingswetten van krachttrainingEffect en trainingswetten van krachttrainingTijdens het trainen van kracht moet je met allerlei elementen rekening houden. Een paar keer gewichten heffen betekent n…
Wat zijn de voordelen van krachttraining?Krachttraining is goed voor mannen en vrouwen. Veel onderzoeken tonen ook aan dat het meerdere voordelen heeft voor onze…
Global Bodyweight Training - Zware spierkrachttrainingGlobal Bodyweight Training - Zware spierkrachttrainingGlobal Bodyweight Training is een trainingsconcept ontwikkeld door Mike Fitch. Mike Fitch is een fitness instructeur die…
P90X, een strak lichaam in 90 dagenP90X, een strak lichaam in 90 dagenP90X is een hardcore fitness- en cardioprogramma waarmee je je lichaam in slechts 90 dagen strak traint. Het programma b…
De zin en onzin van stretchen bij krachttrainingDe zin en onzin van stretchen bij krachttrainingWanneer mensen aan krachttraining doen, rekken ze hierbij vaak niet. Is dit terecht, of zou het beter zijn om voor en na…

Reageer op het artikel "Hoe bouw je een aantrekkelijk lichaam?"

Infoteur: Fitness
Laatste update: 15-04-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!