InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Medische wachtruimtes

Medische wachtruimtes

Medische wachtruimtes De meeste wachtruimtes bij artsen (en aanverwante beroepsgroepen) zijn ronduit saai te noemen. Hoewel men het echte klinische er een beetje af wil halen, lukt dit slechts zelden. Alleen een kleurtje op de muur en hippe stoeltjes maakt de wachtruimte niet minder saai. Toch is het om meerdere redenen zinvol een wachtruimte prettiger te maken. Wat moet je doen om een klinische wachtruimte om te bouwen naar een aangename wachtruimte.

Nadenken over een wachtruimte

Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die wel degelijk nadenken over de wachtruimte van de arts, maar het merendeel van de wachtruimtes is helaas nog steeds klinisch en saai. Om van het klinische imago af te komen, worden kleuren en design spullen tevoorschijn gehaald … en toch maakt ook ander materiaal niet de prettige ruimte.

Waarom een prettige ruimte?

Strikt genomen zit je er “slechts” te wachten tot je terecht kunt bij de arts. Maar we weten allemaal dat het meer is dan dat. Je hebt angst voor wat er komen gaat, je verwacht pijn, slechte uitslag of je vindt het vervelend dat een vreemde man of vrouw aan je moet zitten. Het kan van alles zijn, maar gedurende de periode dat je zit te wachten schieten vaak allerlei doemscenario’s door je hoofd. Maar wat we willen is het stressniveau juist verkleinen.

Met een boor op de achtergrond, een diepe stem die iemand vaderlijk toespreekt of de witte jassen die met dossiers onder de arm voorbij komen … het zijn geen situaties die stimuleren lekker ontspannen te wachten op de arts die je zo meteen gaat bezoeken en bij hem of haar naar binnen te lopen met een idee van “wie maakt me wat”.

De arts wordt er wijzer van

Vreemd toch dat artsen niet actiever zijn, want ze worden er zelf wijzer van. Er is aangetoond dat de man of vrouw die rustiger de behandelruimte in gaat, beter te behandelen is. Er kan meer geconcentreerd geluisterd worden en bij onderzoeken of behandelingen kan het lichaam zich beter ontspannen.

De wachtruimte veranderen

Ook de mens

Als je dan zover bent dat je serieus naar je wachtruimte kijkt, is het belangrijk het totaalplaatje te overzien. Niet alleen de grootte, kleuren en materialen … maar ook de mensen. Immers een vervelende assistente/secretaresse kan je goede gevoel in geen tijd onderuit halen. Een empathisch mens is zeker in een medische omgeving beter. Daarmee niet gezegd dat je mee moet gaan zitten huilen, maar wel begrip moeten kunnen tonen.

Duidelijkheid

Als je al zenuwachtig bent om de situatie waar je zit, kan je er eigenlijk niets anders bij hebben en als dat toch het geval is, kan dit tot irritaties leiden. Duidelijke aanduiding waar je moet zijn voor wat, maar ook je plaats in de rij wachtend. Ergens tussen gaan zitten zonder assistente kan betekenen dat je niet weet wanneer je aan de beurt bent. Je weet immers niet wie er vlak voor je is gaan zitten. Onzeker kijken mensen elkaar aan en dat maakt eerder nerveus dan dat het gerust stelt. Welk systeem je hanteert maakt niet uit, als je maar een logisch systeem hanteert.

Eigen plekje

Als je je niet prettig voelt of zelfs ziek bent, duik je het liefste weg en daar kan je in een wachtruimte rekening mee houden. Maak enkele “nestelplekjes” voor degene die zich liever wat terugtrekt. Het kan een hoekje zijn, waar je wat zitplekken maakt, mogelijk in een nis, met wat planten afgescheiden etc.

Omgeving

De omgeving kent verschillende facetten en dat is de fysieke omgeving en de geluiden. Dit laatste is indirect belangrijk, want of je nu van klassieke muziek houdt of niet het kalmeert onbewust. De omgeving is belangrijk voor wat betreft de afleiding. Iemand moet wat kunnen lezen, zien op een televisiescherm of wat je ook bedenkt. Als de geest afleiding krijgt, dan kom je beter door je wachttijd heen. Laat mensen vervolgens ook lekker zitten en jaag al dat lekker schoon te houden plastic de ruimte uit … tenzij, het goed gevormde zitjes zijn en niet de standaard kunststof stoeltjes die je in bijna alle wachtruimtes kunt vinden.

Kijk tenslotte ook naar de ruimte in totaliteit. Groen en licht is goed, maar ook net even iets minder klinisch wit en degelijke linoleum vloeren. Er zijn zoveel mooie en zachtere materialen, dat linoleum niet meer het meest ideale is.

Tot slot

Wat je ook doet, als je serieus naar je wachtruimte kijkt kom je vaak een heel eind met oplossingen die helpen om de patiënt/cliënt net iets rustiger in de behandelruimte binnen te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wachten op de Masjiach (messias)Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten w…
Samenwerken en vaardighedenTwee weten meer dan één. Samen kunnen kinderen problemen oplossen waar ze tegenaan lopen. Samenwerken draagt bij aan een…
Medische zelftest, medische thuistest: voordelen en nadelenMedische zelftest, medische thuistest: voordelen en nadelenMedische zelftesten zijn te koop voor het vaststellen van een groot aantal ziekten en aandoeningen of voor het bepalen v…
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
De medische keuring van een paardDe medische keuring van een paardBij aankoop van een paard raadt men aan om het paard vooraf te laten keuren.Er kan een klinische keuring plaatsvinden, o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 9355, Pixabay
  • Y. Buitens - psycholoog (B)
  • D. Bauchman - psycholoog (VS)

Reageer op het artikel "Medische wachtruimtes"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Hulpmiddelen Manager
Medische informatie…
Schrijf mee!