InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Huisartsenpost: wanneer bellen?

De Huisartsenpost: wanneer bellen?

De Huisartsenpost: wanneer bellen? Wanneer er sprake is van medische problemen die niet levensbedreigend zijn maakt u gebruik van uw huisarts. Tijdens de avonduren, nacht en in het weekend zijn de meeste huisartsenpraktijken gesloten en kunt u contact opnemen met een huisartsenpost. Een huisartsenpost, ook wel dokterspost of dokterswacht genoemd, heeft een regionale functie en is bemand door onder andere officiële huisartsen. Onderstaand volgt algemene informatie over de huisartsenposten. Kom bijvoorbeeld te weten wanneer u een huisartsenpost mag bezoeken en hoe je een huisartsenpost dichtbij kunt vinden.

Inhoud

Huisartsenpost

Normaal gesproken bent u aangesloten bij een huisarts die werkzaam is vanuit een praktijk. Aangezien de praktijk slechts beperkte openingstijden heeft kunt u hier in principe niet terecht buiten de praktijktijden. Om toch 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht te kunnen bij een huisarts zijn er huisartsenposten opgericht. Een huisartsenpost heeft een regionale functie en dekt het gebied af waarin diverse huisartsen werkzaam zijn. De huisartsen uit de regio wisselen elkaar af zodat het aantal diensten buiten de praktijktijden beperkt blijven. Een huisartsenpost wordt ook vaak dokterspost of dokterswacht genoemd.

Huisartsenpost bezoeken

Het is niet de bedoeling dat een huisartsenpost net zo eenvoudig wordt bezocht als een huisarts tijdens de normale praktijktijden. Een huisartsenpost mag alleen worden bezocht wanneer er medische problemen zijn die niet op de volgende ochtend kunnen wachten. Wanneer een medisch probleem kan wachten tot de volgende ochtend of tot na het weekend is het niet toegestaan om gebruik te maken van een huisartsenpost. Om te voorkomen dat er nodeloos gebruik wordt gemaakt van huisartsenposten dient u de huisartsenpost eerst te bellen. In overleg met de persoon aan de telefoon wordt bepaald of er prioriteit is met het behandelen van uw medische probleem. Ook wanneer u twijfelt over de urgentie van uw medische probleem kunt u de huisartsenpost bellen om telefonisch overleg te plegen.

Wanneer bellen?

Het kan verwarrend zijn wie u op welk moment moet bellen. Onderstaande leidraad is op de meeste situatie van toepassing.

Medische hulp nodig, geen levensbedreigende situatie

  • Tijdens dagperiode: bel uw huisarts
  • Tijdens avond, nacht of weekend (niet dringend medische hulp nodig): wacht tot praktijk huisarts weer open is en neem dan contact op met huisarts
  • Tijdens avond, nacht of weekend (dringend medische hulp nodig): bel de huisartsenpost

Levensbedreigende situatie

  • Is er sprake van een levensbedreigende situatie? Bel dan niet de huisartsenpost maar bel direct het noodnummer 112.

Bellen huisartsenpost

Wanneer u besluit contact op te nemen met de huisartsenpost is het raadzaam dit kort voor te bereiden. Om zo goed mogelijk geholpen te kunnen worden is het raadzaam dat u onderstaande gegevens bij de hand heeft:
  • Uw adresgegevens en contactgegevens
  • Uw geboortedatum
  • Pasje zorgverzekering
  • Overzicht van uw medicijngebruik
  • De achternaam van uw huisarts

Overzicht huisartsenposten

Het fenomeen huisartsenpost bestaat pas in huidige vorm sinds eind jaren negentig. Het aantal huisartsenposten groeit nog steeds. Huisartsenposten zijn vaak geclusterd per regio. De meeste regio’s in Nederland zijn voorzien van een redelijk dicht netwerk. Een actueel overzicht van de huisartsenposten per provincie is te raadplegen op de website van de Vereniging Huisartsenposten Nederland. Via de getoonde kaart is het mogelijk om de huisartsenpost in uw regio te vinden en doorgelinkt te worden naar de website van de desbetreffende huisartsenpost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Huisartsenpost: wat moet u weten?De Huisartsenpost: wat moet u weten?Wie buiten kantooruren medische hulp nodig heeft komt bij de Huisartsenpost terecht. Daarmee moet altijd eerst telefonis…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Het alarmnummer 112 moet u bellen bij spoedeisende hulp in het geval van levensbedreigende situaties. Ook indien u getui…
Symptomen die je niet moet negeren bij je kindSymptomen die je niet moet negeren bij je kindAls jouw kind ziek is, dan kun je je als ouder behoorlijk zorgen maken. De meeste klachten zullen uiteindelijk onschuldi…
Tips om op zorgkosten te besparenTips om op zorgkosten te besparenDe zorgkosten stijgen, maar je kunt soms veel geld besparen op soms onvermoede manieren. Elk jaar wisselen veel mensen v…
Bronnen en referenties
  • Vhn.artsennet.nl

Reageer op het artikel "De Huisartsenpost: wanneer bellen?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 20-07-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Zorginstellingen
Medische informatie…
Schrijf mee!