De Huisartsenpost: wat moet u weten?

De Huisartsenpost: wat moet u weten? Wie buiten kantooruren medische hulp nodig heeft komt bij de Huisartsenpost terecht. Daarmee moet altijd eerst telefonisch contact worden opgenomen. Belangrijk om te weten is dat je voor niet dringende klachten bij de eigen huisarts moet zijn, tijdens kantooruren. Hoe gaat het in zijn werk bij de Huisartsenposten in Nederland?

Omschrijving van de Huisartsenpost

Een Huisartsenpost is een centrum dat beschikbaar is voor een bepaalde regio, waar een aantal huisartsen samenwerken. Hier wordt medische zorg geboden die niet kan wachten tot de volgende werkdag. De aangesloten huisartsen doen hier voor de wijde omgeving dienst buiten de gebruikelijke werktijden, dus 's avonds, 's nachts en in het weekend. Naast de artsen zijn er doktersassistenten aanwezig en er zijn goede faciliteiten. Er zijn ongeveer 130 Huisartsenposten in Nederland, ook wel afgekort tot HAP.

Ontstaan van de Huisartsenpost

Dit systeem is opgezet nadat eind jaren negentig duidelijk werd dat de oude werkwijze niet meer voldeed. In de oude regeling deden huisartsen voor elkaar dienst vanuit hun eigen huis of praktijk, in een kleinere groep. Vanuit de beroepsgroep was er behoefte aan een betere oplossing omdat de belasting van de avond- en weekenddienst op de oude manier als steeds zwaarder werd ervaren.

Waarvoor is de Huisartsenpost?

De Huisartsenpost is er voor als er zich een medisch probleem voordoet, waarbij u niet kunt wachten met hulp vragen tot de volgende werkdag. De Huisartsenpost is beschikbaar en bereikbaar voor wat genoemd wordt spoedeisende zorgvragen, tijdens de uren van de avond/nacht van werkdagen, tijdens het weekeinde en op feestdagen.

Hoe raadpleegt u de Huisartsenpost?

Het telefoonnummer van de huisartsenpost in uw eigen regio wordt algemeen bekend gemaakt in de streekkrant, de folder bij de huisarts, op het antwoordapparaat van de huisarts, en natuurlijk op internet. Hierop vindt u ook informatie over het adres, een routebeschrijving en parkeermogelijkheden. Te allen tijde geldt:

Bij een levensbedreigende situatie van uzelf of iemand in uw omgeving: bel direct het alarmnummer 112

Als u de Huisartsenpost wilt raadplegen (consult) neemt u hiermee altijd eerst telefonisch contact op. Het is namelijk niet mogelijk om er zonder overleg naartoe te gaan. U krijgt dan een speciaal opgeleide assistente aan de lijn, die u een aantal vragen stelt om een beoordeling van de hulpvraag te maken. Er wordt bekeken hoe dringend de klacht is en daaraan wordt een prioriteit toegekend. Dit wordt triage genoemd. Hiermee wordt bereikt dat elke hulpvraag op tijd en op maat wordt afgehandeld. Ook worden uw gegevens genoteerd, het gaat dan om het volgende :
  • kort en bondig wat er aan de hand is
  • uw naam, adres, geboortedatum
  • telefoonnummer
  • naam eigen huisarts
  • uw verzekering
  • belangrijkste ziektes in de medische voorgeschiedenis
  • medicijngebruik

Wat gebeurt er dan?

Tijdens het telefonisch contact wordt besloten wat er moet gebeuren; het kan zijn dat:
  • er advies wordt gegeven door de assistente (onder supervisie van de huisarts)
  • de vraag wordt doorgegeven aan de huisarts, die vervolgens zelf per telefoon advies geeft
  • u wordt gevraagd langs te komen op de Huisartsenpost
  • u direct wordt doorverwezen naar het ziekenhuis
  • er een afspraak wordt gemaakt voor een huisbezoek door een huisarts
  • met spoed een huisarts komt voor een huisbezoek

Een en ander hangt af van de situatie: is een bezoek aan de Huisartsenpost nodig? Zo ja, moet dit meteen of kan er voor een later tijdstip een afspraak gemaakt worden? Bent u te ziek om naar de Huisartsenpost te komen? Veel Huisartsenposten hebben de beschikking over een speciale auto, die qua uiterlijke kenmerken lijkt op een ambulance.

Hierin is ook professionele medische apparatuur aanwezig, zoals medicamenten, zuurstof en een AED (automatische externe defibrillator). De huisarts die hiermee (spoed)visites aflegt wordt gereden door een chauffeur, die ook assisteert tijdens de visites. Op deze manier kan eerste hulp snel en deskundig worden verleend.

Het kan ook voorkomen dat uw klacht wordt beoordeeld als niet spoedeisend; dan vraagt men u om op een volgende werkdag naar uw eigen huisarts te gaan. Er wordt dan wel verteld wat u moet doen als uw klachten tot die tijd alsnog zodanig verergeren dat eerdere hulp wel nodig is. Als u contact heeft gehad met de Huisartsenpost wordt hiervan altijd bericht gestuurd naar uw eigen huisarts.

Belangrijk: bij elk bezoek aan de Huisartsenpost wordt gevraagd om uw legitimatiebewijs, zodat uw burgerservicenummer (BSN) gecontroleerd kan worden.

Hoe zit het met de kosten?

Voor alle contacten met de Huisartsenpost wordt een tarief in rekening gebracht. Als u gebruik maakt van de Huisartsenpost, betaalt u daarvoor, en daarbij maakt de vorm niet uit. Dat betekent dat ook voor een telefonisch advies van de assistente kosten in rekening gebracht worden.

De rekening wordt naar uw zorgverzekeraar of uzelf gestuurd, afhankelijk van uw zorgverzekeraar en uw ziektekostenpolis. De tarieven voor handelingen op de Huisartsenpost worden vastgesteld door het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG). De Huisartsenpost heeft hierop geen invloed.

De tarieven voor het telefonisch consult en herhalingsrecept zijn voor alle posten in Nederland gelijk (25 euro per 1 januari 2010), de tarieven voor een consult op de Huisartsenpost of een visite verschillen per post. Alle zorgverzekeraars vergoeden de behandelingen door de Huisartsenpost. De kosten worden niet in mindering gebracht op uw verplichte eigen risico.

Als u patiënt bent van een huisarts die niet bij de Huisartsenpost is aangesloten waaraan u een bezoek brengt, dan wordt er van u gevraagd om de rekening meteen te betalen (PIN). Dat geldt ook voor mensen die niet kunnen bewijzen dat ze verzekerd zijn. U ontvangt een betalingsbewijs dat u bij uw zorgverzekeraar kunt indienen voor vergoeding.

Uw gegevens

Als u telefonisch contact heeft met de assistente van de Huisartsenpost is het in uw eigen belang dat u de juiste gegevens verstrekt over bijvoorbeeld de medicijnen die u gebruikt. Het is niet altijd mogelijk om inzage in de medische dossiers te hebben van andere artsen waar u geweest bent. Uw gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld: deze vallen onder het medisch beroepsgeheim.

Alle telefoongesprekken met de Huisartsenpost worden opgenomen en minimaal een jaar bewaard. Dit is wettelijk toegestaan. Er gelden strenge regels voor het opnieuw beluisteren van gesprekken, hiervoor is een protocol. Het opnemen van gesprekken wordt gedaan om:
  • bij een telefoontje van iemand die in paniek is het gesprek opnieuw te kunnen beluisteren om meer informatie te verkrijgen
  • bij een meningsverschil of klacht misverstanden te kunnen voorkomen over het gevoerde gesprek
  • gesprekken te kunnen evalueren om de kwaliteit van de medische zorg te kunnen waarborgen
  • agressie en bedreigingen tegen medewerkers van de Huisartsenpost kunnen aantonen.
© 2010 - 2024 Lexia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Huisartsenpost: wanneer bellen?De Huisartsenpost: wanneer bellen?Wanneer er sprake is van medische problemen die niet levensbedreigend zijn maakt u gebruik van uw huisarts. Tijdens de a…
Kosten huisarts 2020 en 2021: wie betaalt wat?Kosten huisarts 2020 en 2021: wie betaalt wat?Hoe worden de kosten van een huisarts door u betaald in 2020? Wie in 2020 of 2021 op consult gaat bij de huisarts zal ge…
Een afspraak maken bij de huisartsEen afspraak maken bij de huisartsBijna iedereen komt in zijn leven weleens bij de huisarts, maar als u zelden een huisarts bezoekt dan kunt u zich afvrag…
Recht op inzage in uw (elektronisch) patiëntendossierRecht op inzage in uw (elektronisch) patiëntendossierZiekte, ongeval of een blessure komt vaak onverwacht. Dan kunt u terechtkomen bij een onbekende arts, apotheek of de hui…

Dokter Online, ja of nee?Dokter Online, ja of nee?Dokter Online groeit in populariteit. Steeds meer medicijnen worden online verkocht, zoals pillen tegen erectiestoorniss…
Voorjaar: lekker in je velVoorjaar: lekker in je velHet voorjaar staat weer voor de deur. De tijd om weer eens helemaal tot jezelf te komen. De lange koude en donkere winte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Darnyi Zsóka, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisartsenpost
  • http://huisartsen.startpagina.nl/
  • www.vhned.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stethoscoop
Lexia (181 artikelen)
Laatste update: 28-07-2015
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.