InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een afspraak maken bij de huisarts

Een afspraak maken bij de huisarts

Een afspraak maken bij de huisarts Bijna iedereen komt in zijn leven weleens bij de huisarts, maar als u zelden een huisarts bezoekt dan kunt u zich afvragen hoe het ook al weer in zijn werk ging. U kunt niet altijd direct bij de huisarts terecht, u zult altijd eerst een afspraak moeten maken. Als er een levensbedreigende situatie voordoet twijfel dan niet en bel gelijk 112. Voor niet-levensbedreigende spoed kunt u prima bij een huisartsenpost of huisartsenpraktijk terecht.

Inschrijven

Om naar een huisarts te kunnen gaan dient u eerst ingeschreven te staan bij de desbetreffende praktijk. Als u nog bij een andere huisartsenpraktijk ingeschreven staat zult u zich alsnog eerst bij de nieuwe praktijk in moeten schrijven. Vaak is dit wel mogelijk, maar het kan zijn dat de praktijk al vol zit of dat de huisarts te ver van uw woning vandaan is. Een huisarts moet namelijk ook bij u aan huis kunnen komen. Vaak heeft de huisartsenpraktijk een formulier waarin u persoonlijke gegevens dient in te vullen. Ze zullen u ook om een kopie van uw identiteitskaart vragen en om uw verzekeringsgegevens. U schrijft zich eerst in bij een nieuwe huisarts zodat u niet zonder huisarts komt te zitten. Vervolgens vult u in de oude praktijk een formulier in waarmee u zich uitschrijft. Zij zullen uw medische dossier doorsturen naar de nieuwe praktijk.

Een afspraak maken

U kunt de huisartsenpraktijk binnenlopen, maar het makkelijkst is om even te bellen. De huisartsenpraktijken zijn meestal van 8:00 tot 17:00 geopend. Op de maandagochtend is het vaak druk met telefoontjes omdat de praktijk in het weekend gesloten is. Mocht u even kunnen wachten dan kunt u op de maandag eventueel wat later bellen. De doktersassistent zal u te woord staan zowel aan de balie in de praktijk als aan de telefoon. U zult een korte omschrijving moeten geven waar de afspraak over zal gaan. Het kan voorkomen dat de doktersassistent u nog wat vragen zal stellen. Als het geen spoed is kan het best zijn dat u pas over een aantal dagen terechtkunt bij de huisarts.

Een normale afspraak bij de huisarts neemt ongeveer zo'n tien minuten in beslag. Als u meerdere lichamelijke klachten heeft of uitgebreid over iets wilt praten geef dit dan aan bij het maken van de afspraak. De doktersassistent kan dan een dubbele afspraak inplannen zodat er meer tijd voor u is.

Spoed

Als er een levensbedreigende situatie is neem dan direct contact op met 112 om een ambulance te laten komen of als er een ziekenhuis in de buurt is kunt u afhankelijk van wat er aan de hand is diegene zelf naar het ziekenhuis toebrengen. Er is een speciale polikliniek in het ziekenhuis voor spoedeisende hulp. Als u spoed heeft, maar het is weekend of avond, dan kunt u contact opnemen met de dichtstbijzijnde huisartsenpost. Het is altijd handig om het telefoonnummer van de huisartsenpost ergens in huis te hebben hangen zodat u deze op een moment van spoed niet eerst nog hoeft te zoeken. Als u spoed heeft tijdens de werktijden van de huisarts dan kunt u het beste eerst contact met de huisarts opnemen. Voor een afspraak bij de huisarts hoeft u niet te betalen, dit valt binnen uw verzekering. Bij spoed kunt u in principe gelijk bij de huisarts terecht. Neem geen risico's als u denkt dat het levensbedreigend is bel dan altijd 112.

Bereid u voor

Als u een afspraak heeft ga dan goed voorbereid naar de huisarts toe. U hoeft geen heel verslag te schrijven van wat uw klachten zijn, maar schrijf bijvoorbeeld kort op van welke symptomen u last heeft. Als u al langer last van iets heeft, houdt u dan een tijdje bij hoelang en hoe vaak u er last van heeft. Des te meer u kunt vertellen des te beter zal de huisarts een diagnose kunnen stellen. Als u twijfelt of bang bent om iets te vergeten neem dan gerust iemand mee naar uw consult. Twee personen nemen meer informatie op dan één en als het om een lastige kwestie kan de ander u wellicht steunen.

Second opinion

Als u het niet eens bent met de mening van de huisarts dan heeft u recht op een second opinion. Dit betekent dat u naar een andere arts gaat en daar hetzelfde probleem voorlegt. Als uw huisarts akkoord gaat kan hij een verwijzing uitschrijven. Als u echter zelf op zoek gaat naar een andere huisarts voor een second opinion dan kan het zijn dat uw zorgverzekeraar dit niet volledig zal vergoeden.
Gerelateerde artikelen
Second opinion aanvragenSecond opinion aanvragenHet is mogelijk om bij een dokter een second opinion aan te vragen. Dit kunt u doen wanneer u niet zeker bent van de dia…
De Huisartsenpost: wat moet u weten?De Huisartsenpost: wat moet u weten?Wie buiten kantooruren medische hulp nodig heeft komt bij de Huisartsenpost terecht. Daarmee moet altijd eerst telefonis…
Kosten huisarts 2016 en 2017Kosten huisarts 2016 en 2017Hoe worden de kosten van een huisarts door u betaald in 2016 en 2017? Wie op consult gaat bij de huisarts zal geen reken…
Tips om op zorgkosten te besparenTips om op zorgkosten te besparenDe zorgkosten stijgen, maar je kunt soms veel geld besparen op soms onvermoede manieren. Elk jaar wisselen veel mensen v…
Wat kost en doet een verloskundige?Hoeveel betaal je voor een verloskundige? Verloskundige hulp wordt in principe volledig vergoed door de zorgverzekeraar.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco / Pixabay
  • http://weblog.independer.nl/zorgverzekeringen/zorgverzekering-wat-valt-niet-onder-het-eigen-risico-2015/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/vraag-en-antwoord/wat-is-een-second-opinion-in-de-zorg

Reageer op het artikel "Een afspraak maken bij de huisarts"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 25-01-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!