InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Coca Cola haalt chemische stof BVO uit fris- en sportdranken

Coca Cola haalt chemische stof BVO uit fris- en sportdranken

Coca Cola haalt chemische stof BVO uit fris- en sportdranken Nee, met BVO bedoelen we niet de door Andre Hazes introduceerde term “Biertje Voor Onderweg”. BVO is een controversieel ingrediënt in vele frisdranken. Frisdrankgigant Coca Cola heeft zich laten overhalen om het ingrediënt BVO uit de fris- en sportdranken te halen. Er gaan al lang geruchten dat het ingrediënt BVO slecht voor de gezondheid zou zijn, echter wilde de frisdrankproducent hier geen uitspraken over doen. Maar wat is BVO en waarom gaat Coca Cola het nu alsnog uit hun producten gehaald?

Wat is BVO

BVO is een afkorting voor Brominated Vegetable Oil. In het Nederlands vertaald is dit Gebromeerde Plantaardige Olie. BVO is in meer dan honderd landen een verboden stof, maar niet in Amerika. BVO werd voor het eerst gepatenteerd door de chemie-industrie ten behoeve van de brandveiligheid. Zo werd BVO (Bromine) toegepast in de tapijtindustrie om ervoor te zorgen dat tapijten geen vlam konden vatten. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor lichtgevoelige fotografisch printpapier, een toeslagstof voor brandstof en in ongediertebestrijdingsmiddelen voor gewassen.

BVO in frisdrank

Door de jaren heen is BVO toegevoegd aan zo’n tien procent van de frisdranken. BVO zorgt ervoor dat de smaak zich niet gaat scheiden van de frisdrank en voorkomt dat het aan de oppervlakte gaat drijven (zoals olie op water).
BVO is een gevolg van Genetische Modificatie (GM), want sinds 1990 aan de gebruikers van frisdranken is geïntroduceerd. Denk bijvoorbeeld ook aan maissiroop. Dit is ook een genetisch gemanipuleerd ingrediënt, wat veelvuldig wordt toegepast in frisdranken.

Wat doet BVO met het lichaam?

Bij mensen kan BVO leiden tot orgaanfalen, groeiproblemen, geheugenverlies, zenuwstoornissen, huidletsel, gewichtstoename, hoofdpijn en schizofrenie. Maar BVO is ook getest op dieren, waarbij overmatige BVO-gebruik leidde tot gedragsproblemen. Al met al kan gesteld worden dat dit ingrediënt geen gezonde uitwerking heeft op de mens (en dier).

Waarom is Coca Cola nu gedraaid en haalt het BVO uit de producten?

De frisdrankgigant is gezwicht voor een online petitie van Sarah Kavanagh. De Amerikaanse tiener uit Mississippi startte de online petitie met de volgende verklaring.” Ik ben geen wetenschapper, maar er is een aantal vreemde dingen aan de hand rondom het toevoegen van de chemische stof BVO aan Gatorade. Waarom zou Gatorade die chemische troep in een product willen stoppen dat is bedoeld voor sportliefhebbers zoals ik?”. De petitie werd door meer dan 200.000 mensen ondertekend en was reden genoeg voor Coca Cola om hier iets mee te doen.

Van welke frisdranken is het bekend dat er BVO aan toegevoegd is?

Er zijn een reeks frisdranken waarvan bekend is, dat er BVO aan is toegevoegd. Lang niet alle frisdranken zijn in kaart gebracht, dus daarom is het altijd raadzaam om het etiket van de frisdrank te lezen. Hieronder een opsomming van de frisdranken met BVO.
  • Mountain Dew
  • Fanta Orange
  • Fresca Original Citrus
  • Gatorade Thirst
  • Powerade Strawberry
  • Squirt

De meeste frisdranken komen uit Amerika, maar steeds meer frisdranken weten de weg naar Europa (en dus Nederland) te vinden.
© 2014 - 2019 Lo-writer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
De Coca-Cola reclame en kerstDe Coca-Cola reclame en kerstCoca-Cola commercials zijn wereldwijd bekend. De frisdrank die per toeval gemaakt werd in 1886 is niet meer uit de winke…
Gebromeerde plantaardige olie - Schadelijk additiefGebromeerde plantaardige olie - Schadelijk additiefGebromeerde plantaardige oliën (ook wel E443 genoemd) worden gebruikt in de voedselindustrie als additief. Additieven wo…
Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevo…
Zeldzame Coca-Cola spullen verzamelenZeldzame Coca-Cola spullen verzamelenAls een merk veel wordt verzameld dan is het wel van Coca-Cola! Als logisch gevolg daarvan kan je ervoor kiezen om spull…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Coca Cola haalt chemische stof BVO uit fris- en sportdranken"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 10-05-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!