InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Creatief met steigerhout en pallethout, is dat ongezond?

Creatief met steigerhout en pallethout, is dat ongezond?

Creatief met steigerhout en pallethout, is dat ongezond? Creatief met steigerhout en pallethout is een ware rage geworden in Nederland. Steigerhout past perfect bij de landelijke woontrend van 2017. Daarnaast is het relatief goedkoop materiaal, waar men vrij eenvoudig aan kan komen. Waar vaak niet aan gedacht wordt is dat veel steigerhout en pallethout geïmpregneerd is. Door deze impregnatie is het werken met sloophout zoals, steigerhout en pallethout net zo gevaarlijk en ongezond voor de gezondheid als het werken met asbest.

Creatief met steigerhout

Sloophout zoals steigerhout en pallets zijn uitermate geschikt om te verwerken tot leuke meubels en woonaccessoires. Door zelf aan de slag te gaan met een leuk ontwerp, haal je een uniek meubel of accessoires in huis, terwijl meubels en accessoires van sloophout ook nog eens budgetvriendelijk zijn. Steigerhout en pallets zijn tegenwoordig zowel gebruikt als ongebruikt te koop bij diverse houtleveranciers, bouwmarkten en worden veelal voor lage prijzen aangeboden op verkoopsites zoals marktplaats. Veel van dit hout is behandeld om rotten tegen te gaan.

Geïmpregneerd hout

Het behandelen van hout om het rotten tegen te gaan, wordt impregneren genoemd. Tijdens het impregneren, wordt het hout behandeld met chemicaliën, zoals arseen en chroomtrioxide. Deze chemicaliën gaan het rottingsproces tegen en zorgen ervoor dat ongewenste beestjes, zoals bijvoorbeeld houtworm zich minder snel in het hout gaan nestelen. Deze chemicaliën kunnen juist wanneer men gaat boren en zagen in het hout, zeer schadelijke effecten hebben op de gezondheid.

Arseen

Arseen is één van de giftigste elementen die er bestaat. Het wordt naast het impregneren van hout, ook gebruikt in de bereiding van onder anderen rattengif. Wanneer het menselijk lichaam wordt blootgesteld aan arseen, dan kan dit verschillende gezondheidseffecten hebben. Hierbij moet gedacht worden aan onder anderen zoals irritatie van maag en ingewanden, huid en longirritatie, maar wetenschappers hebben ook ontdekt, dat wanneer men regelmatig in aanraking komt met arseen, dat dit de kans op huidkanker, longkanker, leverkanker en lymfeklierkanker kan vergroten.

Chroomtrioxide

Chroomtrioxide wordt gebruikt voor het impregneren van hout, maar is tegelijkertijd een zeer giftige en kankerverwekkende stof.
Het is daarom sinds 1 september 2006 volgens de regelgeving van de Europese Unie niet meer toegestaan om chroomtrioxide te gebruiken voor het behandelen van hout. In werkelijk blijkt dat dit nog steeds gebeurt. Dit komt onder meer doordat er hout wordt geïmporteerd vanuit landen die niet tot de Europese Unie behoren.

Hoe weet ik wanneer het hout geïmpregneerd is met schadelijke stoffen?

Wanneer men een stuk sloophout gevonden of gekocht heeft is het vaak moeilijk om te zien of dit geïmpregneerd is. Wanneer het geïmpregneerd is, is het ook nog de vraag, welke chemicaliën hiervoor gebruikt zijn. Dit dilemma is officieel ook uitgesproken door de Raad van State te den Haag. Daarom is het ook van belang om al het steigerhout en pallethout te zien als gevaarlijk materiaal. Tijdens het werken met sloophout is het dan ook verstandig om veiligheidsmaatregelen te nemen. Daarnaast moet afvalhout naar de milieu straat worden gebracht, omdat er tijdens de verbranding een extra hoge concentratie schadelijke stoffen kan vrijkomen.
Gerelateerde artikelen
Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?Bedrijfjes die meubels maken van steigerhout of sloophout schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Door hun…
(Tuin)meubelen van steigerhout(Tuin)meubelen van steigerhoutIn of uit de mode, feit is dat we de grof steigerhouten meubelen nog in grote getallen in de verschillende winkels, tuin…
Steigerhouten meubels voor binnen en buitenAlles over steigerhouten meubels voor binnen en buiten. Steigerhouten meubelen zijn al even een trend, en omdat ze in el…
Steigerhouten meubelen voor binnen en buitenSteigerhouten meubelen voor binnen en buitenSteigerhout verovert in een rap tempo onze tuin en ons huis. Steeds meer tuinen bevatten wel één of meer producten van s…
Wijn opbergen: ongewone oplossingenWijn opbergen: ongewone oplossingenWijn was ooit vooral een elitedrank. Nu is wijn binnen bereik van elke liefhebber. Zeker nu wijngidsen wijnen van vijf á…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meindert Arnold Jacob, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/as.htm
  • https://www.facebook.com/geimpregneerdhout
  • http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/is-geinpregneerd-schuttinghout-giftig-als-bed/
  • http://www.hetechtenieuws.org/2013-12-17.php
  • https://sites.google.com/site/nocancerfoundationnl/de-rampzalige-gevolgen-van-geiempregneerd-hout
  • Afbeelding bron 1: Meindert Arnold Jacob, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "Creatief met steigerhout en pallethout, is dat ongezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!