InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten?

Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten?

Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten? Een nieuw jaar, een nieuwe zorgverzekeraar? Tot 31 december heb je de mogelijkheid om je huidige zorgverzekering op te zeggen. Als je wilt veranderen van zorgverzekeraar is het handig om te weten waar je op moet letten, en hoe je alle verschillende zorgverzekeraars met elkaar kunt vergelijken. Als je een nieuwe zorgverzekeraar gaat kiezen is het niet alleen belangrijk om te kijken naar de maandelijkse zorgpremie. Je moet weten of je wilt kiezen voor een basisverzekering of een aanvullende verzekering en het is belangrijk om te weten waarvoor je precies verzekerd bent en wat het eigen risico is.

Eén keer per jaar veranderen van zorgverzekeraar

In Nederland mag je één keer per jaar veranderen van zorgverzekeraar. Je huidige zorgverzekering moet je voor 1 januari van het nieuwe jaar opzeggen als je wil veranderen van zorgverzekeraar. Meestal moet deze opzegging schriftelijk gebeuren. Verstuur je je opzegging rond de feestdagen, dan moet je rekening houden met eventueel vertraagde postbezorging. Verstuur je opzegging daarom op tijd. Als je je zorgverzekering namelijk niet op tijd hebt opgezegd, dan zit je er nog voor één jaar aan vast. Opzegging van de zorgverzekering is niet mogelijk als je een achterstand hebt in de betaling van je zorgpremie.
Er zijn uitzonderingen op de regel dat je één keer per jaar mag veranderen van zorgverzekeraar. Dit is in de volgende situaties:
  • Als je in Nederland gaat wonen en in het buitenland hebt gewoond.
  • Als je verzekeringsplichtig bent en nu niet verzekerd bent.
  • Als je 18 bent geworden en niet meer meeverzekerd wilt zijn met je ouders.
  • Als je in het buitenland woont en belasting in Nederland betaalt.
  • Als je militair was en uit dienst treedt.
  • Als je bij je nieuwe werkgever een collectieve zorgverzekering afsluit.

Opzegging oude verzekering door de nieuwe verzekeraar

Als je je huidige zorgverzekering voor 31 december hebt opgezegd, kun je tot 1 februari van het nieuwe jaar een zorgverzekering aanvragen. Als je voor 1 januari van het nieuwe jaar een nieuwe zorgverzekering hebt aangevraagd kan je nieuwe zorgverzekeraar, je oude verzekering voor je opzeggen.

Verplichte basis zorgverzekering

Je behoefte aan zorg in het verleden kan een goede basis zijn om te bedenken of je een aanvullende zorgverzekering nodig hebt. Als je alleen een basisverzekering hebt, worden de meest essentiële ziektekosten vergoed, deze verzekering is voor iedereen in Nederland verplicht. Als je geen zorgverzekering hebt, of deze te laat hebt aangevraagd, kun je een boete krijgen. Als je weet waar je waarschijnlijk in de toekomst behoefte aan gaat hebben en wat je belangrijk vindt qua zorg, dan is dit een goede eerste stap.

Eigen risico

Als je verwacht dat je het aankomende jaar weinig zorgkosten al hebben, dan is het verstandig om te kiezen voor een hoog vrijwillig eigen risico. Het eigen risico is het bedrag dat je bij gemaakte zorgkosten eerst moet betalen, voordat je de rest vergoed krijgt van de verzekeraar. Hoe hoger het eigen risico, hoe lager de maandelijkse premie is die je betaalt. Hiervan is het nadeel wel dat als je onverhoopt toch ziek wordt, je eigen risico dus erg hoog kan zijn.

Aanvullende zorgverzekering

Bij bijna alle verzekeraars zijn er geen standaard aanvullende verzekeringen, maar pakketten met verschillende soorten zorg die je aanvullend kunt verzekeren. Denk je dus dat je het aankomende jaar behoefte zal hebben aan fysiotherapie, tandartsbehandelingen buiten de basisverzekering en andere zaken? Kies er dan voor om deze aanvullend te verzekeren bij je zorgverzekeraar. Je zal hiervoor wel een extra bedrag per maand betalen. Voor het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering moet je vaak een medische verklaring invullen omdat hier niet de acceptatieplicht voor de verzekeraar geldt zoals bij de basisverzekering, dit kan extra tijd kosten. Je basis zorgverzekering en je aanvullende zorgverzekering hoef je niet per se bij de zelfde verzekeraar af te sluiten.

Zorgtoeslag

Als je jaarinkomen onder de 28482 is, dan krijg je in Nederland zorgtoeslag. In 2014 was de zorgtoeslag maximaal 72 euro per maand, dus kan dus aanzienlijk schelen op je maandelijkse premie.

Verzekeringen vergelijken

Als je de prijzen en verschillende dekkingen van de verschillende zorgverzekeringen met elkaar wil vergelijke, kan dit op talloze sites. Bijvoorbeeld:
  • http://www.independer.nl/zorgverzekering/intro.aspx
  • http://www.zorgverzekeraarkiezen.nl/
  • http://www.geld.nl/zorgverzekering/vergelijken
  • http://www.hoyhoy.nl/zorgverzekering

Lees verder

© 2014 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018Op zoek naar de goedkoopste zorgverzekering voor 2018Ieder jaar in december is het weer zover. Het einde van het jaar nadert, en je gaat kijken voor een goedkopere zorgverze…
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Bronnen en referenties
  • http://www.welkezorgverzekering.nl/overstappen-zorgverzekering.html

Reageer op het artikel "Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 28-12-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Financiele producten
Medische informatie…
Schrijf mee!