InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Winterdip: symptomen en tips

Winterdip: symptomen en tips

Winterdip: symptomen en tips De winterdip, ook wel de winterdepressie genoemd: in de maanden dat het weer buiten kouder en guurder wordt, het 's avonds eerder donker en 's ochtends later licht wordt, heb veel mensen hier last. Je voelt je moe en lusteloos en de zomer lijkt nog héél ver weg. Gelukkig zijn er een heleboel tips om van je winterdip af te komen.

Wat is een winterdip?

Een winterdip is een periode in de herfst en/of de winter waarin je je minder fijn voelt dan in de rest van het jaar. Je bent lusteloos, sneller vermoeid, hebt meer behoefte aan eten, je huilt sneller en alles lijkt een stuk somberder, je kunt depressieve gevoelens hebben en eigenlijk wil je alleen maar binnen zitten. Het is een hele milde vorm van depressie en wordt veroorzaakt doordat je te weinig zonlicht krijgt. Door dit tekort aan zonlicht raakt je biologische klok in de war, je hersens maken hierdoor stoffen aan waarvan je vermoeider en meer prikkelbaar wordt.

De symptomen

Als je last hebt van een winterdip, kunnen de volgende symptomen optreden:
  • (Aanhoudende) vermoeidheid.
  • Overmatige behoefte aan slaap.
  • Minder behoefte aan sociale contacten.
  • Toegenomen eetlust.
  • Somberheid, je depressief voelen.
  • Concentratieproblemen.
  • Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
  • Passiviteit.
  • Prikkelbaar.
  • Gewichtstoename.
  • Verminderde behoefte aan seks en intimiteit.

Je hoeft natuurlijk niet al deze symptomen te hebben om last te hebben van een winterdip, maar dit zijn de meest voorkomende. Meestal verdwijnen deze symptomen vanzelf zodra de lente weer in zicht komt, maar toch is het fijn als je er wat aan kunt doen.

Test jezelf

Als je wil weten of je last hebt van een winterdepressie, kun je de test doen op www.winterdepressiezelftest.nl. Aan de hand van verschillende vragen kun je testen of je last hebt van een winterdip en in hoe erge mate.

Tips

Licht

Een goede remedie voor een winterdip is lichttherapie, door een tekort aan daglicht in de herfst en winter kan je systeem wat 'luier' worden, waardoor je duf en vermoeid raakt. Licht zorgt ervoor dat je lichaam weer helemaal geactiveerd wordt. Door blootstelling aan licht maakt je lichaam meer vitamine D aan, deze vitamine zorgt ervoor dat je je blijer voelt. Lichttherapie kun je krijgen op doorverwijzing van je huisarts. Bij lichttherapie krijg je een aantal ochtenden achter elkaar een behandeling met blootstelling aan speciaal wit licht, dit bevat geen UV-straling. Dit witte licht zorgt ervoor dat je lichaam op het goede moment stopt met de aanmaak van melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt.
Vind je lichttherapie iets teveel van het goede, dan kan een paar keer onder de zonnebank tijdens de herfst en winter je humeur en vitaliteit ook aanzienlijk verbeteren.

Beweging

Zorg dat je voldoende beweegt, het liefst buiten. Door te sporten maakt je lichaam endorfine aan, hierdoor zul je je gelukkiger voelen. Endorfine wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd. Door het sporten in de buitenlucht te doen, bouw je ook nog eens een betere weerstand op.

Ontspanning

Zorg dat je zoveel mogelijk dingen doet die je leuk vindt en waar je blij van wordt. Als je dit regelmatig doet, krijgt de winterdip veel minder kans om je stemming te gaan overheersen.

Extra vitamines

In de winter kan je lichaam wel wat extra vitamines gebruiken. Door het koude gure weer krijgt je weerstand het zwaarder te verduren. Als je in de wintermaanden extra vitaminepillen slikt, het liefst met alle aanbevolen vitamines en mineralen, zul je je ook gezonder en over het algemeen beter voelen.

Sint-Janskruid

Dit kruid zorgt er op een natuurlijke manier voor dat je je wat positiever en gelukkiger zal voelen. Sint-Janskruid is verkrijgbaar in de vorm van tabletten, maar ook in thee.

Denk aan de leuke dingen

Als je het allemaal wat positiever probeert in te zien en probeert te kijken naar de leuke kanten van de herfst en winter, zal je algehele stemming vanzelf wat positiever worden. Deze herfst- en wintermaanden kunnen best knus zijn, 's avonds kan je het lekker warm binnen maken, de feestdagen komen steeds dichterbij, en ga zo maar door.

Lees verder

© 2014 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
Wat is een winterdepressie?Wat is een winterdepressie?Zodra de dagen korter worden tijdens de Herfst, beginnen bij een hoop mensen klachten van onrust, neerslachtigheid en ve…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Herfstdip, najaarsdip, winterdip, winterdepressie: en nu?Herfstdip, najaarsdip, winterdip, winterdepressie: en nu?Ben jij ook zo iemand die als een berg opziet tegen de tijd dat de blaadjes gaan vallen en de donkere tijd weer aanbreek…
Bronnen en referenties
  • http://www.winterdepressie.nu/winterdip
  • http://www.winterdepressiezelftest.nl/

Reageer op het artikel "Winterdip: symptomen en tips"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 06-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!