InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goede weerstand in de herfst

Goede weerstand in de herfst

Goede weerstand in de herfst In de herfst, als het kouder wordt, gaat je weerstand achteruit en wordt je sneller ziek dan met mooi weer. Het is daarom verstandig om in deze tijd wat extra aan je weerstand te denken. Om niet ziek te worden kan je zelf een hoop doen door rekening te houden met je voeding en andere factoren die zorgen voor een extra goede weerstand.

Slechtere weerstand in de herfst?

Je weerstand is in de herfst en in de winter in principe niet lager dan in de zomer, wel is het zo dat het wat moeilijker is om een goede weerstand te behouden. Dit komt doordat mensen als het wat kouder wordt wat vaker binnen zitten met de ramen en deuren dicht. Hierdoor komt er minder frisse lucht binnen, waardoor bacteriën meer tijd krijgen om zich te vermenigvuldigen en virussen meer kans krijgen en als een mens eenmaal een virus heeft opgelopen, kunnen andere mensen daarvan besmet raken.
Met al deze extra aanslagen op je lichaam is het in de herfst verstandig om alvast een sterke weerstand op te bouwen om griep, verkoudheid en dergelijke te voorkomen.

Hoe versterk je je weerstand?

Je weerstand krijgt een boost als je genoeg slaapt, gezond eet, genoeg buitenlucht krijgt en als je zorgt dat genoeg beweegt en ontspant. Al deze dingen zorgen ervoor dat je lichaam sterker wordt, en als je lichaam sterker is dan is het minder vatbaar voor ongewenste bacteriën en dergelijke.

Als je buiten komt is het belangrijk om vooral je hoofd en je nek goed te beschermen tegen de kou. Deze lichaamsdelen zijn het meest vatbaar voor kou, waardoor je sneller ziek wordt. Ook je onderrug en je voeten moet je goed warm houden. Als je voeten warm zijn, zal de rest van je lichaam het ook minder snel te koud hebben. Je onderrug warm houden zorgt voor een goede bescherming van je organen, als je organen het 'koud' krijgen zullen ze harder moeten gaan werken. Hier heeft je lichaam meer energie dan normaal voor nodig en daardoor zal je weer vatbaarder worden voor virussen.

In de herfst is het belangrijk om meer dan normaal de bacteriën binnenshuis te bestrijden, dit omdat er zoals hierboven genoemd vaak meer bacteriën binnenshuis zitten. Ook dragen de mensen in je omgeving waarschijnlijk meer bacteriën met zich mee. Extra rekening houden met de hygiëne kan je doen door een keer extra schoon te maken en wat vaker je handen te wassen met antibacteriële zeep. De bacteriën zullen hierdoor gedood worden en virussen krijgen hierdoor minder kan om zich te vermenigvuldigen en te verspreiden.

Extra vitaminen

Naast gezonde voeding kan het verstandig te zijn om iedere dag een vitaminepil erbij te nemen om jezelf ervan te verzekeren dat je van alle benodigde stoffen genoeg binnenkrijgt. Er zijn heel veel vitaminepillen verkrijgbaar die van alle vitamines die je nodig hebt 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten. Dit kan een hele goede aanvulling zijn op gezonde voeding.

Voor een goede weerstand zijn vetten, koolhydraten en eiwitten de belangrijkste bouwstoffen. Zorg dat je voeding binnenkrijgt met zoveel mogelijk vitamine C; dit zorgt ervoor dat je lichaam meer eiwitten aanmaakt. Eiwitten schakelen ziekteverwekkende bacteriën in je lichaam uit. Ook je darmen zijn heel belangrijk voor een goede weerstand. Om je darmen gezond te houden moet je zorgen dat je genoeg vezels uit natuurlijke producten binnenkrijgt en dat je genoeg drinkt.

Met een gezond, uitgerust en ontspannen lichaam heb je automatisch ook een sterkere weerstand, en ben je minder vatbaar voor virussen en bacteriën.
© 2014 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Verhoog je weerstand, voorkom griepVerhoog je weerstand, voorkom griepIeder jaar zijn er weer een hoop mensen die geplaagd worden door een fikse griep en hierdoor een paar dagen in bed ligge…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek saunaOm een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite…
Wil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!nieuws uitgelichtWil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!De media staat er bol van: De vaccins tegen de griep. Ze zouden helemaal niet werken en bomvol zitten met stoffen die he…

Reageer op het artikel "Goede weerstand in de herfst"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 07-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!