InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Blauwe ogen, de zachtaardige mutant?

Blauwe ogen, de zachtaardige mutant?

Blauwe ogen, de zachtaardige mutant? Blauwe ogen, gewoon maar een toevallige mutatie? Een recente studie legt ons uit dat blauwe ogen bij de mens, door mutatie ontstaan zijn, zon 10.000 jaar geleden.

De thesis

Volgens een onderzoek van Professor Hans Eiberg en zijn team aan de Universiteit van Kopenhagen, zouden de blauwe ogen bij de mens ontstaan zijn door een mutatie, die optrad ongeveer 10.000 jaar geleden in het noordwesten van de Zwarte Zee. Dit bericht schrijft de Independant en wordt door een aantal kranten en tijdschriften overgenomen.

Eén gemeenschappelijke voorouder

Volgens de studie zouden al de blauwogige mensen afstammen van deze ene mutant. Wellicht is de redenering dat het optreden van een dergelijke mutatie zo zeldzaam is, dat dit zich slechts eenmaal voordoet.

Van blauw naar bruin

Normaal wordt elke baby geboren met blauwe ogen. Na maximum drie jaar heeft het oog zijn definitieve kleur bereikt.

Het verantwoordelijke gen

Het gen dat verantwoordelijk is om de ogen niet bruin te laten worden, zegt deze studie, werd ontdekt in een proefkweek van konijnen. Klassiek wordt evenwel aangenomen dat de kleur van de iris wordt bepaald door een samenspel van verschillende genen.

Survival of the fittest

De studie maakt ook gewag van natuurlijke selectie bij het verspreiden van de blauwe ogen. Dit komt toch een beetje kunstmatig over. Zelfs als zouden blauwe ogen een voordeel zijn in bepaalde klimaattypes, omdat ze door hun lage hoeveelheid melanine, op een andere manier het licht filteren dan bruine ogen, wat zou dat uitmaken?

Volgens Darwinistische ideeën zouden dan in die streken de bruinogigen in het nadeel zijn en vaker sterven vooraleer te kunnen voortplanten. Hiermee zouden de blauwogigen stilaan een groter percentage van de bevolking uitmaken.

Een zeldzame variant

Aangezien blauwe ogen een recessief kenmerk zijn, moet je deze eigenschap van vader én moeder krijgen eer je werkelijk blauwe ogen hebt. Momenteel zou geen 10% van de wereldbevolking blauwe ogen hebben.
De evolutie naar de toekomst
De genoemde studie wijt de verspreiding van de blauwe ogen, via de logica van het Darwinisme, aan bepaalde voordelen die dit kenmerk zou hebben op bruine ogen, althans in bepaalde streken.

Hier moet bij worden vermeld dat een andere studie van enkele jaren geleden reeds had berekend dat de laatste persoon ter wereld met blauwe ogen zou geboren worden in Scandinavië in de helft van de 21ste eeuw.

Deze twee tegenstrijdige theorieën tonen de zwakheid van het Darwinistische model. Een kenmerk kan niet tegelijk toenemen omdat het een voordeel is en afnemen omdat het een nadeel is!

De volkswijsheid

Volgens de traditionele volkswijsheid is de blauwogige persoon een zachtaardig en minzaam mens. Dit is natuurlijk waar of niet waar. Zijn verspreiding echter, zou wel eens meer met toevalsfactoren kunnen te maken hebben dan met natuurlijke selectie!

Maar ook intelligent...

Volgens een onderzoek van Prof. Em. Joanna Rowe van de Universiteit van Louisville, Kentucky, zouden mensen met blauwe ogen intellectueel begaafder zijn, onder meer voor planmatig denken en strategie. Die met bruine ogen zouden dan weer sneller zijn in het reageren. Deze onderzoekingen zijn natuurlijk gevaarlijk in handen van mensen die racistisch denken!
© 2008 - 2018 Salilus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mutaties in onze genen: DNA veranderingMutaties in onze genen: DNA veranderingOns DNA is voortdurend onderhevig aan allerlei factoren van buitenaf. Af en toe gaat er wat fout in de DNA-structuur, er…
Genetische varianten (mutaties) van taaislijmziekteGenetische varianten (mutaties) van taaislijmziekteTaaislijmziekte (ook wel bekend als cystic fibrosis of mucoviscidose) is een ernstige, chronische ziekte die vooralsnog…
Mutaties in het DNA; verandering van het erfelijk materiaalMutaties in het erfelijk materiaal kunnen ernstige ziekten veroorzaken. Slechts een kleine verandering van het DNA kan e…
Het gevaar van antibiotica: resistentieHet gevaar van antibiotica: resistentieAntibiotica: het wordt door velen als een makkelijke en snelle oplossing gezien voor aandoeningen zoals een blaasontstek…
Blauwe ogen: een intelligente verschijning!Blauwe ogen: een intelligente verschijning!In Nederland vind je genoeg mensen met blauwe ogen. Van staalblauwe ogen tot donker blauw en van oogkleuren waar veel bl…

Reageer op het artikel "Blauwe ogen, de zachtaardige mutant?"

Reacties

Hans B., 09-11-2009 16:03 #2
Twee tegenstrijdinger theorieen? Helemaal niet. De eerste theorie beweert dat gedurend e de afgelopen 10.000 jaar de blauwogige variant in Noordelijk deel van Eurazie een evolutionair voordeel had. Daardoor werd het gen dat ogen bruin doet worden verdrongen. De tweede theorie gaat ervan uit dat door de grootschalige immigratie van bruinogigen in o.m. Europa gedurende de laatste decennia het gen dat ogen bruin doet worden zal toenemen. Niet door mutatie maar door immigratie dus. Dat zijn twee dingen die achter elkaar (in de tijd) staan.

Victorho (infoteur), 04-02-2008 15:17 #1
Hoi, Interessant artikel. Alleen heb ik twee vraagjes.

"Hier moet bij worden vermeld dat een andere studie van enkele jaren geleden reeds had berekend dat de laatste persoon ter wereld met blauwe ogen zou geboren worden in Scandinavië in de helft van de 21ste eeuw."
Waarom zouden er na die datum geen kinderen met blauwe ogen geboren worden?

"Volgens Darwinistische ideeën zouden dan in die streken de bruinogigen in het nadeel zijn en vaker sterven vooraleer te kunnen voortplanten"
Waarom zouden bruinogigen vaker sterven dan blauwogigen? Daarnaast denk ik niet dat bruinogigen vaker sterven voordat ze voortplanten, maar eerder dat ze minder nakomelingen krijgen dan blauwogigen (dat is ook waar survival of the fittest voor staat). Hierdoor kan de allelfrequentie in de populatie stijgen.

Misschien een tip: je zou ook nog iets over heterozygoten kunnen schrijven.

Succes!
Victorho Reactie infoteur, 04-02-2008
Dank je voor je reactie.

Je stelt twee belangrijke punten, die ik apart ga proberen te beantwoorden:
1. Waarom na die datum geen blauwogigen meer zouden worden geboren? Als de populatie daalt, wordt de statistische kans op voortplanting steeds kleiner en tenslotte nul. Darwinistische redenering, waar ik het overigens niet helemaal mee eens ben.
2. Je alternatief is inderdaad ook een mogelijkheid. De bruinogigen minder nakomelingen, maar ook daar zie ik de oorzaak niet van, of ze zouden minder goed in de markt moeten liggen en minder gemakkelijk een partner krijgen?

Infoteur: Salilus
Laatste update: 04-08-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!