Azijn, hoe gezond is het en pas je het toe?

Azijn, hoe gezond is het en pas je het toe? Azijn is niet meer weg te denken uit de keuken. Het is breed toepasbaar en ideaal voor bepaalde gerechten. Hoe kom je tot azijn en voegt het iets toe aan ons voedingspatroon. We passen het al vele jaren toe, er komen steeds meer “soorten” azijn bij, maar wat weten we eigenlijk van dit in basis natuurproduct?

De basis van azijn

Zodra er bij wijn lucht in het vat komt, kan de alcohol omgezet worden in azijnzuur (Pasteur ontdekte de azijnzuur bacteriën in de 19e eeuw). Dan ontstaat er wijnazijn. Aan azijn zijn naar de eerdergenoemde oplossing van azijnzuur (tot zo’n 15%), verschillen geur- en smaakstoffen toegevoegd. De meest geringe hoeveelheid die de naam “azijn” nog mag gebruiken, bevat 4% wijnazijn.

Hoe gezond is het?

Voordelen

Azijn is in staat om bij de mens de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Als je iets van 10 gram toegevoegd aan je maaltijd, zeker als deze meerdere suikers bevat, kan de azijn er voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet beduidend veel stijgt. Zeker bij diabetespatiënten, die een iets sterke zetmeel houdende maaltijd op hebben, is het goed daarna iets te nemen met azijn (bijvoorbeeld een kleine salade). Azijn wordt ook bloedverlagende kwaliteiten toegeschreven, alsmede een remmende werking op de groei van tumoren.

Maar azijn kan uitwendig ook wat voor je doen. Denk aan insecten-, brandnetel- of kwallensteken. Doe wat azijn op het punt waar je gestoken bent en het verzacht direct. Bovendien heeft het een neutraliserend (gif-)effect. Ook bij de kwallensteek kan azijn bij uitstek handig zijn om het effect van de steek te verminderen. Het klinkt misschien vreemd, maar azijn heb je op het strand vaak niet bij. Als je dan toch gestoken wordt, dan is er overheen plassen ook een alternatief. Het zuur in de urine heeft deels hetzelfde effect.

Nadelen

Door de zuurgraad van azijn kan het bij sommige mensen tot spijsverteringsproblemen leiden. Heb je regelmatig zure oprispingen, neem dan bij voorkeur geen azijn. Verder is regelmatig azijn niet echt fijn voor de tanden. Als je dus in je maaltijd azijn genuttigd hebt, spoel dan daarna met zuiver water of poet de tanden goed.

Verder bevat azijn sulfieten. Sulfieten zijn niet gevaarlijk, maar kunnen bij bepaalde mensen allergieën opwekken.

Hoe pas je het toe?

In de maaltijd

Azijn is zo’n product wat in de keuken op verschillende manieren toe te passen is. Azijn kennen we allemaal om in combinatie met olie als dressing in de verschillende salades. Een milde azijn wordt ook wel eens bij vis toegepast. Azijn maakt de komkommer bijvoorbeeld ook lekkerder door komkommerschijfjes in wat azijn te laten drijven. Ditzelfde kan je ook met radijsjes doen. De azijn trekt er in en geeft extra smaak aan de komkommer of radijsjes. Verder is azijn een basisproduct voor mosterd.

Als bestrijdingsmiddel

Als je op een verantwoorde manier van je onkruid af wilt, dan is wat azijn in een spuitfles (10% azijn en 90% water) en daar de plantjes mee sprayen een prima manier om van je onkruid af te komen. Sommige plantjes zijn wat hardnekkiger en zal je enkele keren moeten besproeien.

Als schoonmaakmiddel

Voor verschillende zaken is azijn in te zetten, te weten:
  • Doe wat azijn in warm water en zeem er de ramen mee. Resultaat is streeploze glanzende ramen.
  • Doe wat azijn in de emmer om de tegelvloer te reinigen en de vloer zal gaan glanzen.
  • Vetvlekken kan je met onverdunde azijn verwijderen.
  • Koffiezetapparaat ontkalken, doe er onverdund azijn in en zet het apparaat aan.
  • Munten maken je schoon door ze in azijn te leggen.

Natuurlijk zijn er ook andere middelen om dit voor elkaar te krijgen, maar azijn is een natuurproduct, belast het milieu niet en werkt snel. Verder is het goedkoop en is het zacht voor de handen. Bij de schoonmaakartikelen staat meestal ook wel "schoonmaakazijn" in het schap.

Tot slot

Een multifunctioneel product voor in de keuken en het heeft ook nog effect op de inwendige mens. Een prima product wat niet uit de keuken mag verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Azijn als hulpmiddel tegen kwaaltjesAzijn als hulpmiddel tegen kwaaltjesAzijn wordt vooral gebruikt voor de voeding. Het wordt onder andere gebruikt voor dressings. Je kunt het bijvoorbeeld op…
Caloriearme recepten voor een heerlijke BarbecueCaloriearme recepten voor een heerlijke BarbecueZodra de zon goed begint te schijnen, beginnen we allemaal weer te verlangen naar een lange zomer. Een zomer met lange z…
Natuurlijk mooi met AzijnAzijn werkt verzachtend op een droge en schilferige huid en voorkomt jeuk die vaak gepaard gaat met dit huidtype; azijn…
De geneeskracht van azijn bij lichamelijke ongemakkenDe geneeskracht van azijn bij lichamelijke ongemakkenAzijn is vloeistof die ontstaat als gegiste producten verzuren door bacteriën. Er ontstaat dan een vloeistof die azijn w…

Werken in een flexpoolWerken in een flexpoolVoor veel mensen is het hebben van een vaste baan niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Waar je eerder na een stage…
Multifocale en trifocale lensimplantatieMultifocale en trifocale lensimplantatieDe oogarts heeft staar vastgesteld. Voor welk soort lens kiest u dan en wat staat u verder te wachten? In eenvoudige bew…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anelka, Pixabay

Reageer op het artikel "Azijn, hoe gezond is het en pas je het toe?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!