InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Transgenderisme

Transgenderisme

Transgenderisme Je wordt geboren als een man, maar voelt je je hele leven een vrouw, of andersom? Je voelt je niet normaal en een beetje vreemd. Je wilt je gewoon goed in je lijf voelen. Transgenderisme... Wat is dat?

Wat betekent transgenderisme eigenlijk?

Transgenderisme is een benaming voor mensen die als man/vrouw geboren zijn, maar als het andere geslacht in het leven staan. Een jongen gaat door het leven als meisje en een meisje gaat door het leven als een jongen.

Er zijn twee soorten manieren om je geslacht te weten:
  • Je Fysieke geslacht: Gaat het om de geslachtsorganen die je ziet en de geslachtschromosomen.
  • Je mentale geslacht(gender): Of je jezelf man, vrouw of zelfs een mengeling van de twee voelt.

Ja maar je bent toch of man of vrouw bij de geboorte?

Nou helemaal waar is dat niet. Maar het is inderdaad wel zo dat je voor de wet ingedeeld wordt als man of vrouw. De arts kijkt dan alleen naar de uitwendige geslachtsorganen. Heb je een penis, ben je een man. Heb je een vagina, ben je een vrouw.
Maar soms gebeurd het ook dat iemand wordt geboren met twee geslachten. Of een geslacht waarvan men niet zeker is of het dan wel een penis of een grote clitoris is. Er wordt dan gekeken of je een baarmoeder of eierstokken hebt. Dan zou je dus een vrouw zijn. En bij testikels een man. Maar ook dat kan verkeerd beoordeeld worden. Er wordt een DNA onderzoek gedaan. Heb je alleen XX chromosomen, dan ben je een vrouw. Met XY een man. Er zijn echter ook vrouwen met een XY chromosomenpaar. Een goed voorbeeld hiervan is actrice Jamie-Lee Curtis. Vaak wordt er zo snel mogelijk en operatie toegepast om het kind naar het "juiste" geslacht te veranderen. Dit kan later tot grote gevolgen leiden.

Bij mentale gender is het namelijk veel ingewikkelder. Je bent man en je voelt je vrouw. Of andersom. Meestal klopt het bij de mensen wel. Een persoon als man geboren, voelt zich ook man. Dat is juist het moeilijke. Iemand die dit niet zo voelt wordt vaak niet begrepen. Men kan zich er niks bij voorstellen en veroordeeld zo een persoon nogal snel helaas. Wanneer het geslacht en je gender voor jouw gevoel niet bij mekaar passen, spreken we van gender dysforie.

Wat is dan het verschil tussen een transgender en een travestiet?

Dit is eigenlijk heel makkelijk uit te leggen. Een travestiet gaat alleen met een bepaalde rede als vrouw over straat. Bijvoorbeeld met een feest of tijdens het uitgaan. In het normale leven is deze persoon gewoon een man en wil ook geen geslachtsverandering ondergaan.

Bij een transgender ligt dit anders. Veel gaan door een emotionele tijd. Ze moeten hun hele leven al met zichzelf in de knoop liggen of ze nu man/vrouw zijn. Terwijl ze in het andere lichaam leven. Wanneer ze er uiteindelijk achter zijn gekomen welke kant ze op willen of hoe ze zich voelen, kunnen ze hormoonbehandelingen gaan nemen. Dit gaat uiteraard altijd via een psychiater, arts en psycholoog. Er gaan veel onderzoeken en therapieën aan vooraf. Met deze hormonen kan men dus meer vrouwelijk (zachtere huid, borsten) of meer mannelijk (meer beharing, gespierder) worden. Veder gaan ze door het leven als vrouw/man, maar met een ander uiterlijk geslachtsdeel. Hiermee hebben ze dan ook geen problemen. Ze voelen zich nog steeds een combinatie van man en vrouw en hebben dit geaccepteerd.

Sommige transgenders laten zichzelf echt opereren. Laten dus een geslachtsverandering aanbrengen. De vagina wordt vervangen door een penis, of de penis vervangen door een vagina. Dis is dan dus ook een ernstigere vorm van gender dysforie. Het heeft dan ook een andere benaming namelijk: Transexualiteit.

Tot Slot,

Eigenlijk is het dus geen ziekte, of psychische aandoening. Het is een foutje van de natuur waar mensen het zwaar mee te verduren hebben. Helaas wordt er ook nogal lacherig over gedaan. Het wordt als iets geks gezien. Maar besef dat het iedereen kan overkomen en dat er een moeilijke zware tijd op volgt tot deze mensen gelukkig zijn en zichzelf kunnen accepteren.
Voor de transgender: Schaam je niet, kom ermee naar buiten en sluit jezelf niet op. Het is geen ziekte, niet besmettelijk en het moet geaccepteerd en begrepen worden door de maatschappij.
© 2008 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is een transgender?Wat is een transgender?In de moderne maatschappij is er een grotere mate van vrijheid wat betreft het uiten van je mening en het aanmeten van e…
De oorzaak van transseksualiteitNog tot het heden rust er een taboe op transseksualiteit. Bij de meeste mensen staan de vooroordelen al klaar wanneer he…
Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel zijn. Sommige mensen denken dat dit hetzelfde is. Maar dat is het niet. Man zijn maar je vr…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Transgenderisme
  • http://www.vlaamsegenderkring.be/gender.htm
  • Dhr Phil pagina

Reageer op het artikel "Transgenderisme"

Reacties

Rieneke van Houten, 24-03-2017 18:09 #16
Hoezo de toevoeging: "Het is een foutje van de natuur."? Want, wat is dan die fout? In de natuur ontstaan er immers constant nieuwe variëteiten en vormen, dat heet evolutie, of ontwikkeling zo je wilt, maar zeker geen "fout". Het hele ontwikkelingsproces van een nieuwe mens zit vol met toevalligheden die soms zelfs tot heel ongewenste zaken kunnen leiden (bv aangeboren ziektes). Maar dat blijft dan wel nog steeds een natuurlijke ontwikkeling. Tot nog niet zo heel lang geleden werd daarbij in gegrepen, zoals in het stuk verwoord, maar op termijn met nare gevolgen. Heel bekend zijn de zelfmoordpogingen van die "geholpen" mensen. Een brede acceptatie van het bestaan van verschillen zou al heel erg helpen, zeker wanneer dit breed wordt uitgedragen. We zijn namelijk allemaal op de eerste plaats mens.

Ronaldo, 11-06-2015 15:00 #15
Hallo,
Ik ben Ronaldo 19 jaar, en ik ben al vanaf dat ik me kon beseffen (12de jaar) dat een vrouw van binnen ben. In mijn mind en in mijn gedrag alles gewoon, al aan 't worstelen met mezelf. Durf zelfs niet eens zo vaak meer naar buiten. Ik zit in een dilemma ik voel me opgesloten en vooral in mijn eigen lichaam, en durf al heel mijn leven vanwege familie en vrienden en waar ik vandaan kom er niet voor uit te komen… Was eerst ook in een fase van ben ik dan bi of gay maar nee, toen een keer seks had met een man voelde dat zo goed ik voelde gewoon dat ik een vagina hoor te hebben. Ik voelde me zo mezelf voor een keer zeg maar. En mijn broer(zus) is ook transgender en die is juist geboren als vrouw en leeft nu als man en lijkt echt op een man zonder hormonen, maar die kwam er al vroeg mee uit de kast toen die 12 was. Maar ik durf het gewoon ergens niet maar wil wel graag een vrouw zijn en me goed voelen zo hoe ik echt ben en echt mezelf zijn want ben totaal geen gay snap je…

En ik las ook hoe jonger je bent hoe beter het is er gelijk wat aan/mee te doen want hoe ouder je word wordt het steeds moeilijker voor jezelf vooral en voor de operatie nu kan je alles nog tegen gaan, ben natuurlijk ook al bijna uitgegroeid. Hoop dat ik wat goeie tips of iets kan krijgen van jullie bij jullie voel ik me namelijk wel begrepen En durf ik er over te praten!

K. J., 20-09-2014 20:19 #14
Ook ik loop al 39 nou ben 39 maar kan zegen dat ik me leven lang in gevecht met mezelf ben en altijd geprobeerd te leven zoals anderen dat willen, maar nu trek ik het niet meer en zit ik in een diepte depressie gelukkig heb ik hier hulp bij gezocht en start nu voor mij eindelijk het proces en hoop ik dat ik ooit mezelf kan zijn en eindelijk gelukkig want wat stelt me leven nog voor als ik niet kan zijn wie ik ben niks toch loop alleen maar met zelfmoord gedachtes pfff ik hoop dat het goed komt en dat ik mijn weg vind want het is geen keus het is wie ik ben! I am always à women

Jan (Chantal), 27-01-2014 20:33 #13
Ook ik zit al bijna 40 jaar met het probleem, ben ik man of vrouw? Maar de laatste 10 jaar ben ik er bijna zeker van dat ik vrouw ben. En sinds kort sta ik op de wachtlijst van het VUmc te Amsterdam om het nog verder uit te zoeken.

Rj, 17-01-2014 00:09 #12
Hallo,
Ik denk er ook over om van man naar vrouw te veranderen. Alleen snap ik niet wat er met je penis gebeurt als je je helemaal laat veranderen, kan iemand mij dit alsjeblieft uitleggen?

Dan, 08-04-2013 16:00 #11
Mensen maak het je eigen niet te moeilijk. Just Me, ik heb je op Transman ook wat handvaten gestuurd ik hoop dat je er iets aan heb. Het zou zonden zijn om je tijd die zo bijzonder voor ieder mens is te besteden wat andere mensen van jou moeten denken, zeg wat je bezig houd, durf hulp te vragen. Ieder mens heeft het RECHT op zijn eigen echte leven.
Groeten, en RESPECT aan ieder die opkomt voor zichzelf om zichzelf te zijn.

Just Me, 30-01-2013 16:09 #10
Hallo ik ben geboren als jongen en ben nu 19 jaar, maar voel me meer een meisje/vrouw. Ik kan hier zelf niet goed mee omgaan, in de zin van slecht slapen, 1 grote chaos in zowel mijn kamer als in mijn school, werk etc. Ik denk ook dat ik dit transenderisme fenomeen heb, niet dat het een ziekte is, maar het zit me wel degelijk in de weg. Ik ondervind hier dan ook echt hinder van, zo komen meer mannen op mij af, terwijl ik wel gewoon op meisjes val. Heel veel mensen denken dan ook dat ik een homo ben, waarvan ik zeer zeker van ben dat dit niet het geval is.

Ik trek dan ook vaker met meisjes op dan met jongens van mijn leeftijd. Ik ben ook naar mijn mening een zeer gevoelig iemand, ik kan soms om de echte kleinste gebaren en dingen huilen, of als ik van die bevallinsprogramma's zie op tv leef ik echt mee met die vrouwen. (Heel gek naar mijn idee.)

Ik draag wel gewoon jongenskleding, maar wil toch wel liever iets wat meer naar de meidenkant van kleding. Maar ik ben dan ook erg bang dat mijn naaste familie zoals mijn ouders het erg verkeerd op gaan vatten, en hier erg lacherig over gaan doen. Maar ik loop naar mijn idee echt met een serieus probleem.

Ik ben ook altijd bang geweest dat ik de baard in mijn keel zou krijgen, en dat mijn haargroei dan ook toe zou nemen, helaas is dit gebeurd omdat ik mijn probleem niet met mijn ouders durf te delen. Ik loop nu al 19 jaar met dit probleem, maar ik trek dit niet langer! En ben dan ook overtuigt dat ik ben zoals ik ben, en niemand kan dat veranderen, alleen ikzelf.

En ik stel daarom ook de volgende vraag:

Hoe kan ik dit het beste aan mijn ouders vertellen? En wat moet ik zeggen?

PS. mijn ouders doen al belachelijk over een programma dat over dit foutje van de natuur gaat dat op tv te zien is.

Steffi, 14-01-2013 11:10 #9
Ben man maar wil hormonen nemen om borsten te krijgen. Ben al 6 jaar mee in men hoofd. Waar in België kan ik terecht?

C. H. V. D. Locht, 12-01-2013 11:22 #8
Ik ben er van overtuigd dat de natuur wel vaker een foutje maakt, het is juist goed als de foutjes hersteld kunnen worden, ik persoonlijk aanvaard ieder mens als die maar humane gedragsregels wil volgen.in de film dombo de olifant die verkeerd bezorgd word een mooi voorbeeld je moeder voor gek verklaard en jezelf als lachobject in een circus, dat moet beter kunnen de vrijheid om je te kleden naar hoe je je voelt moet zonder commentaar kunnen worden gedaan, met natuurlijk oog voor je omgeving, je gaat ook niet in je werk kleding bij de koning op bezoek.in mijn fam. Is de scheidslijn tussen man of vrouw klein

Mertens Leandra, 17-10-2012 19:48 #7
Hallo allemaal, het is wel zo dat als je wil veranderen van geslacht dat dit totaal niets te maken heeft met je achtergrond, geloof of opvoeding.Daar ben je mee geboren, want ik kan het weten, ikzelf heb dit jaren verstopt kunnen houden voor de buitenwereld, maar dat kun je je hele leven niet volhouden.ik ben gehuwd met een lieve en begripvolle dame die ik dan alles heb verteld.Zij heeft me dan geholpen zodat ik de grote stap gezet heb.ik slik nu al meer dan 2 jaar hormonen, en heb reeds een mooi cupje.je bent nooit te oud om je te laten veranderen, ikzelf ken ondertussen iemand van 62 die zich heeft laten veranderen.Voor mij was het echt een bevrijding, want nu voel ik me goed, ik kan weer lachen, goed slapen, want zijt er maar zeker van, dat gepieker hield mij uit mijn slaap.Ik en mijn vrouw zijn nu zeer gelukkig met elkaar, we delen dezelfde passie:mooie kleding, ik kan nu ook over andere dingen praten die voordien niet mogelijk waren, of samen naar een beautyfarm gaan.ik leef nu voluit hoe ik ben.Dat terwijl ik nu 45 ben.Dank u om reactie te lezen

Alex, 08-10-2012 20:15 #6
Ik voel me meer vrouw dan man. Had ik al van kinds af aan al als ik mijn zuster haar kleding aandeed voelde ik me fijn als ik er mee liep thuis. Ook mijn andere zus haar kleding deed ik aan, liep op haar pumps. Soms deed ik ook haar strings aan die schoon waren dan hè. Ik voel me gewoon goed als ik een jurk aan heb en panty plus mijn eigen pumps daarom wil ook voor vrouwen hormonen gaan dan voel ik me goed.

Ron, 22-08-2012 10:37 #5
Kun je op je 37 nog verlangen hebben om geslachtsverandering? Reactie infoteur, 09-09-2012
Hallo,
Ik denk niet dat dit met leeftijd te maken heeft. Zeer dicht in mijn vriendenkring is een vriend van mij momenteel bezig met de geslachtsverandering na jaren en jaren ongelukkig leven. Ik ben enorm trots op hem (haar nu uiteraard) dat hij dit eindelijk door durft en kan zetten.

Loes, 09-07-2012 18:59 #4
Waarom moet het woord "sh3male" er nu weer bij? dat is een term uit de erotische filmindustrie en heeft niks, maar dan ook niks met transgenderisme te maken. Het is heel schertsend, en een degenererende benaming. Ik zie graag een correctie tegemoet. Reactie infoteur, 09-09-2012
Klopt wat je zegt, maar het is voor sommigen wel "makkelijker" om het zo te noemen.
Dank je voor je opmerking.

Giovanni, 25-04-2012 01:46 #3
Hallo. Ik ben Giovanni en ik had een vraag. Ik ben niet transgendered, ik ben gewoon geboren als een man en leef als een man, maar mijn vraag was, kan bijv. een vrouw die geboren is met een penis iemand bezwangeren? Mij lijkt het van niet behalve dat het wel ballen heeft en een penis, maar mij lijkt het niet zover volgroeid, ook in het sperma aanmaken (want een orgasme kan weer wel alleen komt er volgens mij alleen vocht en slijm uit) is volgens mij niet zover volgroeid dat het echt sperma cellen erin heeft of nog niet zover ontwikkeld waarbij het dus niet mogelijk is tijdens geslacht gemeenschap dat het dan iemand bezwanger. Laat het mij graag weten!

Kim, 25-01-2012 22:12 #2
Beste Sabinne,

Heel erg knap van je dat je met het proces bent begonnen.
Kan me voorstellen dat het echt vreselijk moet zijn om je vrouw te voelen maar "opgesloten" te zitten in een ander lichaam.

Succes met de behandeling en ik hoop dat alles goed verloopt.
Ik wens je het beste toe! :)

Groetjes

Kim

Sabinne, 18-05-2010 17:39 #1
He hallo allemaal ik ben sabinne.
verstopt in een mannen lichaam bah
ik heb alles gelezen en het klopt allemaal
ik ben sabinne 43 jaar en zit al 43 jaar gevangen in dit lichaam en ben nu aan het hele proces begonnen ppffffff
maar komt goed gr sabinne

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 17-02-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!