Vriendschap, wat doet dat voor mensen

Vriendschap, wat doet dat voor mensen Een goede vriend is het beste wat er is, toch? De behoefte aan vrienden is al zo oud als de mensheid bestaat. Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan en daaruit komt dat men gelukkiger is als men vrienden heeft. Vrienden zijn dus belangrijk en dat weten we instinctief, want zelfs de allerkleinsten hebben zelfs al hun lievelingsspeelkameraadjes.

Kinderen

Bron: Deinarson, PixabayBron: Deinarson, Pixabay
De eerste vriendschappen in het leven worden al gesloten als kinderen peuters zijn. Zulke vriendschappen stellen natuurlijk nog niet zoveel voor als de vriendschappen tussen ouderen, want kleine kinderen zijn nog erg op zichzelf gericht. De duur van de vriendschappen is ook aanzienlijk anders dan de vriendschappen die later gesloten worden. Kinderen zijn nog niet in staat hun eigen behoeften te vergeten en zo kan het zijn dat een vriendschap maar een speelmiddagje duurt. Bij volwassen en jongeren speelt praten een belangrijke rol bij vriendschappen. Kinderen gebruiken andere manieren om met elkaar 'te praten'. Ze delen bijvoorbeeld hun eten op de peuterspeelzaal, ze verdedigen hun vriendje tegen andere kinderen, ook al ondervinden ze er zelf nadeel van. Toch zijn dit vaak gelegenheidsvriendschappen, die ontstaan omdat een kind bijvoorbeeld niet alleen wil spelen of om samen te spannen tegen andere kinderen. Dat verandert als kinderen ouder worden. Ouders hebben weinig invloed op de keus van hun kinderen, als het om vrienden gaat. Vaak zijn de vriendjes heel anders dan het kind zelf, want ook jonge kinderen weten dat ze voordeel kunnen hebben van het 'anders zijn' van andere kinderen.

Puberteit

In de puberteit wordt het thema vriendschap niet makkelijker. Dat komt omdat het zo'n grote rol speelt en dan vooral bij meisjes. Meisjes vertrouwen hun beste vriendin bijna alles toe en vaak is de beste vriendin nog belangrijker dan de ouders of broertjes en zusjes. Toch kunnen zulke vriendschappen ook heel breekbaar zijn. Als er bijvoorbeeld een ander meisje in beeld verschijnt, kan het zomaar zijn dat de vriendschap verbroken wordt of op een laag pitje wordt gezet omdat de andere vriendin belangrijker wordt. Bij jongens gaat het meestal wat makkelijker, maar ook zij hebben meestal wel een goede vriend. Bij jongens is het echter zo, dat die ene goede vriend niet de enige hoeft te zijn. Is de ene niet beschikbaar, is het ook geen probleem een ander op te zoeken.
Bij volwassenen is het nog ietsje anders. Mannen hebben vaak een bepaalde vriend waar ze wel eens wat aan vertellen, maar vrouwen vinden het belangrijk dat ze goede vriendinnen hebben, waar ze ook hun hart bij uit kunnen storten. Mannen houden dat liever voor zichzelf.

Internet

In deze tijd van internet en dus veel social media veranderen de onderlinge relaties. Op internet hebben mensen vaak oneindig veel 'vrienden', maar zijn die vrienden wel echte vrienden? Veel van die vrienden ken je niet persoonlijk of je ziet ze bijna nooit. Aan de andere kant biedt een vriendschap via internet wel mogelijkheden. Zo kan je zonder problemen praten met mensen die ver weg wonen en met wie anders het contact verwaterd zou zijn.

Bron: Sharky, PixabayBron: Sharky, Pixabay

Vriendschap

Mensen die goede vrienden hebben, voelen zich vaak beter. Ze zijn tevredener en vaak ook gezonder dan mensen die alleen door het leven gaan. Het zou zelfs de kans op hart- en vaatproblemen verlagen. Ook zijn vrienden een grote steun in stressvolle situaties. Je voelt je rustiger en zelfverzekerder als je bijvoorbeeld voor een examen vergezeld wordt door een goede vriend dan iemand die het alleen moet doen. Vriendschappen zijn dus goed voor je. Je hebt het gevoel er niet alleen voor te staan, er is iemand voor je, ook in moeilijke tijden. Ook is het een goed gevoel te weten dat jij een belangrijke rol voor een ander speelt, je doet ertoe. Vrienden kunnen ook helpen bij het maken van moeilijke beslissingen en het is fijn als je met iemand over privé-dingen kunt praten. Er zijn dus genoeg redenen om een sociaal netwerk op te bouwen. Vrouwen kunnen dat doorgaans beter dan mannen. Het is niet altijd makkelijk om vriendschappen te onderhouden. Je zult bij tijd en wijle je eigen behoeften even moeten vergeten en naar de behoeften van de ander moeten kijken. Maar als je in vriendschap investeert, zul je daarvoor beloond worden, want als je goede vrienden hebt, wordt het leven vaak toch een stukje makkelijker.
© 2015 - 2020 Nadasha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SOlvera, Openclipart
  • http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/vriendschap/wat-is-vriendschap.html, bezocht op 27-04-2015
  • https://eoswetenschap.eu/artikel/de-wetten-van-de-vriendschap, bezocht op 27-04-2015
  • Afbeelding bron 1: Deinarson, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Sharky, Pixabay

Reageer op het artikel "Vriendschap, wat doet dat voor mensen"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 28-04-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!