InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?

Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?

Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je? Heb je een blaasontsteking? Dan ga je naar de dokter voor een antibioticumkuur. Jaarlijks zijn er ongeveer 4 miljoen Nederlanders die een antibioticumkuur voorgeschreven krijgen voor een bacteriële infectie. Je neemt braaf de kuur in en maakt deze netjes af, maar je staat er niet bij stil wat er geslikt wordt. Is het wel zo goed voor je?

Inhoud

Bacteriën

Iedereen draagt miljoenen bacteriën bij zich en die vermenigvuldigen zich snel. Bacteriën houden indringers op je huid tegen en ze verteren het voedsel in je darmen. Bacteriën zijn zo klein dat je ze niet met het blote oog kunt zien. Zo heb je er ook bacteriën tussen zitten waar je ziek van kunt worden. Deze zijn te bestrijden met antibiotica. Helaas is het nadeel van antibiotica dat dit medicijn geen onderscheid maakt in goede of slechte bacteriën. Ze worden allebei evengoed bestreden.

Wat zijn antibiotica?

Antibiotica zijn medicijnen welke helpen om infecties te bestrijden. Antibiotica doden de bacterie en remt de groei ervan. Dit medicijn helpt niet tegen virusinfecties, infecties welke veroorzaakt worden door schimmels en parasieten. Er bestaan verschillende soorten antibiotica voor verschillende soorten bacteriën en aandoeningen. De bekendste is penicilline. Het is belangrijk dat als je aan een antibioticumkuur begint, je deze ook afmaakt. Indien je dit niet doet kunnen er ziekmakende bacteriën achterblijven in het lichaam. De huisarts schrijft niet zomaar antibiotica voor. Pas als de patiënt te weinig weerstand heeft om zelf niet bestand te zijn tegen de infectie, dan zal de huisarts antibiotica voorschrijven. Indien je wel genoeg weerstand hebt en je krijgt antibiotica, dan kan het zijn dat de bacteriën in je lichaam immuun worden. Dit houdt in dat de bacteriën in je lichaam zich aanpassen waardoor de antibioticum de bacterie niet meer kan bestrijden. Niet alle infecties kunnen bestreden worden met antibiotica.

Hoe ontstaat een infectie?

  • Door een virus
  • Door bacteriën
  • Beginnend bij een virus waarna de bacterie de infectie overneemt

Bijwerkingen antibiotica

Zoals niet bij iedereen bekend kunnen antibiotica ook bijwerkingen geven. Zo is de bekendste diarree. Als de antibioticumkuur voorbij is nemen de klachten ook af. Een nadeel bij antibiotica is dat ze ook goede bacteriën vernietigen. Hierdoor krijgen ziekteverwekkers van buitenaf weer de kans om je ziek te maken. Daarnaast is het grootste nadeel dat er door het gebruik van antibiotica resistente bacteriën kunnen ontstaan. Dit houdt in dat de bacteriën in je lichaam niet gevoelig zijn voor de werking van antibiotica. Dit wordt antibioticaresistentie genoemd.

Zelden:

  • Maagdarmklachten
  • Huiduitslag
  • Jeuk
  • Schimmel- of gistinfecties

Zeer zelden:

Antibioticaresistentie

Er kunnen vanaf het begin van een infectie al bacteriën in het lichaam aanwezig zijn die resistent zijn. Door antibiotica te gebruiken kunnen deze bacteriën zich nog meer vermenigvuldigen. Ook deze bacteriën zijn dan resistent. Het is belangrijk om te weten dat door het herhaaldelijk gebruik van het zelfde type antibioticum iemand een grote kans heeft op antibioticaresistentie. Daarbij is het heel belangrijk om te weten dat je antibiotica elke dag op het juiste tijdstip dient in te nemen. Een infectie door resistente bacteriën is moeilijk te behandelen gezien antibiotica niet meer kunnen helpen om de infectie te stoppen of om de groei van bacteriën te remmen.

Soorten antibiotica

  • Penicilline
  • Tetracycline
  • Gentamycine
  • Kanamycine
  • Erythromicin

Conclusie

Is antibiotica goed? Nee, maar ook niet slecht. Een dokter schrijft te snel antibiotica voor blijkt uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam in 2015. Een lichaam is vaak zelf in staat om zich te herstellen, dit zal dan misschien wel een langere tijd duren maar dan zul je niet de bijwerkingen ervaren welke antibiotica met zich meebrengen. De ziektekiemen vernietigen met antibiotica is niet altijd de oplossing.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/bacterien/antibiotica-0
  • https://www.thuisarts.nl/antibiotica/ik-word-behandeld-met-antibiotica
  • http://www.apotheek.nl/themas/antibiotica#werking-antibiotica
  • http://www.izore.nl/bacterien-en-antibiotica
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/voorschrijven-antibiotica-bij-kinderen-vaak-onterecht

Reageer op het artikel "Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 18-11-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!