Ultraviolette stralen en huidbescherming in de zomer

Elke aankomende zomer komt het restant zonnebrandcrème van de vorige zomer weer voor de dag of wordt de voorraad aangevuld zodat iedereen er weer gebruik van kan maken. Beter was dat de flesjes, flacons en spuitbussen helemaal op waren omdat dit het bewijs was van een mooie zomer. Bij mooi zomerweer is het veelvuldig gebruik van zonnebrandcrème immers voor iedereen aan te raden. Afhankelijk van de sterkte van de ultraviolette stralen, die zich in het zonlicht bevinden en de soort crème, is regelmatig smeren meestal noodzakelijk. Toch bestaat er ook een soort waarvan de leverancier meldt dat die slechts één keer per dag hoeft te worden aangebracht.

Ultraviolette stralen tegenhouden

Zonnebrandcrème wordt ook wel antizonnebrandcrème genoemd omdat het er natuurlijk om gaat dat het verbranden van de huid moet worden voorkomen. De substantie bestaat uit een smeersel (meestal crème genoemd) die makkelijk op de huid kan worden aangebracht. Het doel van het smeren van zonnebrandcrème is dus het voorkomen van het verbranden van de huid. Dat doel wordt bereikt doordat de crème beschermt tegen UV-stralen die zich in het zonlicht bevinden. Zonnebrandcrèmes bevatten namelijk stoffen die de straling voor een deel kunnen tegenhouden.

Beschermingsfactor

De bescherming ontstaat door een ultravioletfilter dat zich in de crème bevindt en slechts een gedeelte van de straling van het zonlicht doorlaat. De bescherming wordt uitgedrukt in een factor. Voor een gevoelige huid is een hoge beschermingsfactor van belang. Kinderen en baby’s hebben zo’n gevoelige huid omdat de natuurlijke bescherming tegen ultraviolette stralen nog niet volledig is ontwikkeld. Om die reden moet gesmeerd worden met minstens factor 30-50.

Huidbescherming vooral in de zomer

Ultraviolette stralen zijn in de zomermaanden het sterkst. De hevigheid van ultraviolette straling wordt uitgedrukt in UV-index. Bij een hoge UV-index kan de huid rood kleuren of verbranden. Bij veelvuldige blootstelling aan een te hoge UV-straling kan dit melanoom veroorzaken wat een vorm van huidkanker is. UV-stralen worden voor een deel tegengehouden door de ozonlaag. De overige straling kan de huid bereiken wat niet per definitie slechts is. De straling zorgt voor een natuurlijke weerstand en kleurt de huid bruiner waardoor die beter bestand is tegen verbranding. Een teveel aan UV-stralen is wel schadelijk. Bij een teveel aan ultraviolette stralen kan de huid ook sneller verouderen en wordt deze dunner. Tevens kunnen sneller rimpels ontstaan.

Soms te rooskleurig beeld

Zoals bij veel producten kunnen consumenten een te rooskleurig beeld hebben over het product welk beeld meestal wordt aangemoedigd de reclames. Beter is daarom om zelf uit te proberen of ideeën kloppen zoals:
  • De zonnebrandcrème geeft honderd procent bescherming.
  • Een keer smeren geeft een hele dag bescherming.
  • Het is een veilige manier om bruin te worden.
  • Eenmaal een dun laagje is voldoende.

Adviezen van deskundigen

Adviezen die door deskundigen worden aangeraden zijn:
  • Ga niet op het heetst van de dag in de zon liggen.
  • Smeer voldoende zonnebrandcrème vooral op het gezicht.
  • Smeer om de twee uur opnieuw.
  • Draag een zonnehoed of pet.
  • Draag een zonnebril.
  • Kies een product met een goede filtering.

Veelgebruikte zonnebrandcrèmes

Zonnebrandcrème hoort tot de cosmetische producten en is verkrijgbaar van veel merken. Sommige daarvan hebben een specifieke eigenschap waar bij het maken van een keuze op kan worden gelet. Enkele veelgebruikte producten zijn:

Biodermal

Deze zonnebrandcrème wordt snel in de huid opgenomen en heeft een hydraterende werking. De huid die door de zon is uitgedroogd krijgt daardoor weer een prettig en niet droog gevoel. De crème is niet plakkerig en ruikt niet overheersend.

Ambre Solaire

Dit is een zonnebrandcrème met een heerlijke geur maar een nadeel is dat ze alcohol bevat. De crème smeert makkelijk nadat hij met een spray is opgebracht. Ook deze crème trekt snel in de huid en is niet plakkerig.

Zonnebrandcrème Hema

In tegenstelling tot andere soorten is deze zonnebrandcrème wel iets plakkerig maar door de lage prijs en de effectieve werking toch een gewilde crème.

Lancaster

Lancaster zonnebrandcrème kenmerkt zich door een lekkere geur hoewel het niet om die eigenschap gaat uiteraard. Positief is dat de crème niet dik of plakkerig is maar negatief is de hoge prijs.

Lancôme

Deze zonnebrandcrème is eveneens aan de dure kant. De crème mag ook maar door een beperkt aantal aanbieders worden verkocht.

L’Oreal

Zonnebrandcrème van L’Oreal smeert gemakkelijk. De geur is prima maar ook deze heeft evenals Ambre Solaire een lichte alcoholgeur. De crème is door de alcohol ook minder geschikt om op het gezicht te gebruiken.

Nivea

Het bekendste merk onder de zonnebrandcrèmes is Nivea van welk merk verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn. De crème is wel aan de dikke kant wat niet iedereen prettig vindt.

Roc

Deze zonnebrandcrème is meestal alleen verkrijgbaar bij apothekers. De crème is vooral geschikt voor de gevoelige huid en de geur zal niet door iedereen op prijs worden gesteld.

Rieman P20

In tegenstelling tot de meeste andere zonnebrandcrèmes beschermt de Rieman P20 volgens de leverancier een hele dag. Zelfs na regelmatig zwemmen behoudt de crème een deel van haar bescherming en hoeft pas na langdurige blootstelling aan UV-stralen opnieuw te worden gesmeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dagcrème met zonnefactor: Is een crème met SPF echt nodig?Veel vrouwen hebben het al tot hun dagelijkse routine gerekend: een crème of gezichtscrème met een zonnefactor. Zelfs in…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
Zonnebrandcrème gebruiken na houdbaarheidsdatum: de testZonnebrandcrème gebruiken na houdbaarheidsdatum: de testDe meesten onder ons kopen elk jaar nieuwe zonnebrandcrème. Vaak is de vorige tube nog halfvol, maar doen we hem toch we…

Stamceldonor worden? Zo werkt hetStamceldonor worden? Zo werkt hetVoor patiënten met een ernstige bloedziekte zoals bijvoorbeeld leukemie kan een stamceltransplantatie levensreddend zijn…
Gebreide borsten: een alternatief voor siliconen prothesen?Gebreide borsten: een alternatief voor siliconen prothesen?Voor vrouwen die getroffen zijn door borstkanker en die een borstamputatie hebben ondergaan is er nu een alternatief voo…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnebrandcr%C3%A8me
  • http://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-zonnebrandcreme/obj7777433
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
  • http://www.zonnebrandcremetest.nl/
  • Foto: Pixabay

Reageer op het artikel "Ultraviolette stralen en huidbescherming in de zomer"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 19-05-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Crèmes
Medische informatie…
Schrijf mee!