InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kwaliteit van zwemwater

Kwaliteit van zwemwater

De zomer komt er weer aan en als de zon schijnt is het prettig om af en toe af te koelen in het water. Naast de aangelegde zwembaden zijn er ook natuurbaden waar het in de zon heerlijk vertoeven is. Maar gezondheid staat voorop dus waar moet nu op gelet worden en wat zijn controle punten. De provincie is degene die bepalend is voor de uitvoering van het toezicht op de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden. Iedere provincie heeft een apart telefoonnummer en website (naam provincie.nl) waar vragen hieromtrent neergelegd kunnen worden. Het zwemseizoen loopt van 1 mei tot 30 september. Richtlijnen over hygiëne in zwembaden ligt vast en water wordt continu gezuiverd. Ook de hoeveelheid chloor die aanwezig mag zijn (algemene regel is 0,5 milligram per liter).

Welke factoren bepalen de waterkwaliteit van natuurbaden?

De waterkwaliteit wordt bepaald door de aanwezigheid en hoeveelheid van bepaalde verontreinigingen, fysische en chemische factoren als de PH en geleidbaarheid, de hoeveelheid zout die in het water aanwezig is en de aanwezigheid van voedingsstoffen. Mensen beïnvloeden deze factoren voor een groot deel door het lozen van afvalwater door het toevoegen van allerlei stoffen en verontreinigingen die van nature niet in water aanwezig zijn.

Bij natuurbaden/oppervlaktewater vindt uiteraard controle plaats, maar er zijn ook plaatsen die niet aangewezen zijn. Dat wil zeggen dat daar geen controle plaatsvindt. Bij de gemeente kan je terecht voor meer informatie in deze. Natuurbaden worden iedere 2 weken gecontroleerd op helderheid en mogelijk aanwezige bacteriën. Op bovengenoemde provinciale websites staat alle informatie.

Blauwalg

Bij het oppervlaktewater is bekend dat als het lang warm weer is de blauwalg de kop op kan steken. Het kan huidirritatie en maag/darmklachten opleveren, maar is voor volwassenen niet van levensgevaar. Mocht je er last van krijgen, dan ben je er gemiddeld zon 5 dagen zoet mee. Kinderen zijn kwetsbaarder en kunnen er wel behoorlijk ziek van worden even als honden.
Belangrijk dus in een lange warme periode de berichtgeving hieromtrent goed te volgen. In natuurbaden is de blauwalg niet te voorkomen.

Zwemmersjeuk

Deze huiduitslag is te herkennen aan kleine rode bultjes. Niet schadelijk maar wel lastig, want je kunt er een week of wat last van hebben. De veroorzaker is een parasiet die op watervogels voorkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kwaliteit van zwemwater"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-05-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Tuin en natuur
Medische informatie…
Schrijf mee!