InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ademhaling en Ontspanning

Ademhaling en Ontspanning

De ademhaling speelt bij ontspanning een belangrijke rol. Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het concentreren daarop zorgt voor ontspanning. Het is vaak de eerste stap om stress-symptomen te verminderen.

Bewust zijn van uw ademhaling

U kunt aan de hand van een paar eenvoudige vragen die u uzelf stelt, al heel veel te weten komen over uw ademhaling:

  • op welke manier haal ik adem?
  • krijg ik voor mijn gevoel genoeg lucht binnen?
  • zijn mijn ademhalingen lang of kort?
  • is de inademing even lang als de uitademing?
  • heb ik een hoge (borst-) of een lage (buik-) ademhaling?

Probeer bij deze vragen eens stil te staan en u kunt direct voelen dat er een stuk rust vanuit gaat.

Functie van ademhaling

Ademhaling vindt gelukkig plaats, ongeacht of wij er aandacht aan besteden. Dat is maar goed ook, want het houdt ons in leven. Bij iedere inademing komt zuurstof ons lichaam binnen. De longen geven dit door aan het bloed. Het bloed transporteert het naar al onze organen en lichaamsdelen, waar de lichaamscellen zuurstof gebruiken om energie te produceren.
De afvalstoffen uit het lichaam (vnl. kooldioxyde) worden via de longen uitgeademd.
We hoeven dit niet, maar kúnnen wel bewuste controle hebben over onze ademhaling.

Twee manieren van ademhaling

De borstademhaling
Dit is een ondiepe manier van ademhalen, waarbij duidelijk de borstkas op en neer gaat en de schouders omhoog. Het is een wat oppervlakkige ademhaling. Als we onder spanning staan, hebben we allemaal de neiging om zo te gaan ademen. Korte teugen en onregelmatig. De adem wordt dan ook vaak ingehouden of er wordt niet voldoende uitgeademd. Gevoel van benauwdheid komt naar boven en er kunnen klachten door ontstaan.

De buikademhaling
Bij de buikademhaling speelt het middenrif een grote rol. De spier trekt samen bij inademing (naar beneden) en zorgt daardoor als het ware dat er lucht naar binnen wordt gezogen. Bij uitademing ontspant het middenrif zich en wordt de lucht weer omhoog geduwd. Bij bewuste overgang van borst- naar buikademhaling ontstaat vrijwel direct een ontspannen gevoel. Het is al duizenden jaren een (oosterse) meditatietechniek waarmee lichaam en geest in evenwicht gebracht kunnen worden.

Oefenen

U kunt het uzelf zeer gemakkelijk aanleren. Het is namelijk een kwestie van doen. 's Avonds voor het slapen is een goed moment. Met de handen op de buik voelt u nog beter aan wat een verandering het met zich meebrengt als u er bewust mee bezig bent.
Het kan ieder moment van de dag; staand, zittend, wachtend in de rij. U zult dan spoedig ondervinden wat een effect het heeft op uw algehele gesteldheid. Minder gevoelens van stress, ontspannen gevoel, niet allerlei gedachten die door u heen gaan, en ook lichamelijk fitter worden.

Ook Eckhart Tolle, schrijver van o.a. de Kracht van het Nu, kan prachtig verwoorden welke invloed ademhaling heeft:
"Eén van de beste manieren om stilte en bewustzijn te creëren, is bewuste ademhaling. Wanneer je je bewust bent van je adem, kun je niet denken. Observeer simpelweg je adem terwijl die naar binnen en naar buiten stroomt en voel de ruimte die er tussen je gedachten ontstaat."
© 2008 - 2018 Mollie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ademhalingstechnieken voor een ontspannen gevoelAdemhalingstechnieken voor een ontspannen gevoelDoor een goede ademhaling voorzie je het lichaam van voldoende zuurstof. Door een juiste buikademhaling zul je meer zuur…
Goede ademhaling en spierontspanningsoefeningen tegen stressGoede ademhaling en spierontspanningsoefeningen tegen stressMeegaan in een tijd die steeds maar sneller lijkt te gaan kost veel energie. Die energie is voor een groot deel afhankel…
Last van stress? Zorg voor een diepe buikademhalingLast van stress? Zorg voor een diepe buikademhalingIn de samenleving wordt er haast constant gezocht naar nieuwe middeltjes tegen stress. Vaak zoeken mensen hun heil in ka…
Belang van een goede ademhalingBelang van een goede ademhalingZonder ademhaling, komt er geen zuurstof in het lichaam en ga je dood. Simpeler is het niet uit te leggen. Er is dus con…
Ademhalingstechnieken bij angst en stressAdemhalingstechnieken bij angst en stressDe meest gebruikte behandelingsmethoden (of onderdelen bij een behandeling) bij angst en stress zijn ademhalingstechniek…
Bronnen en referenties
  • Het geestige lichaam, René Diekstra Happinez

Reageer op het artikel "Ademhaling en Ontspanning"

Reactie

Rein Huisman, 04-04-2011 23:38 #1
Bij opstaan uit een zittende houding krijg ik het zeer benauwd. Gaat over wanneer ik weer kan zitten. Heb openhart operatie gehad, maar de klacht is alleen erger geworden.
Wat is de oorzaak? Gaarne antwoord.

Infoteur: Mollie
Gepubliceerd: 19-05-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!