Train je geheugen
Veel mensen hebben moeite met het onthouden van informatie. Veel mensen denken dat dit komt doordat het geheugen achteruit gaat. In principe is dat niet waar. Veel mensen gebruiken de verkeerde methode om de informatie op te slaan. Zie het geheugen maar als een distributie centrum en de informatie als pakketjes. Om de pakketjes goed op te slaan moet je ze goed labelen en de goede kant op sturen. Zo werkt het ook met het geheugen. De informatie moet op de juiste manier verwerkt worden.
Chunking
Proces waarbij stukjes informatie georganiseerd worden tot een kleiner aantal betekinsvolle eenheden (chunks). Op deze manier creeer je ruimte in het werkgeheugen. Wanneer men maar 4 eenheden kan onthouden in het werkgeheugen en men heeft 12 letters om te onthouden kunnen deze 12 letters omgezet worden in 4 chunks. Bijvoorbeeld:
- Voor het chunken: K a t m o p l a f k i p
- Na het chunken: Kat mop laf kip.
Repeteren (Maintenance rehearsal)
Proces waarbij informatie steeds herhaald wordt om te voorkomen dat het materiaal vervaagt in de tijd dat het in het werkgeheugen zit. Repeteren vereist geen actieve elaboratie.
Verwerken
Proces waarbij informatie het werkgeheugen actief herzien en gekoppeld wordt aan informatie die al in het LTM aanwezig is.
Akoestische codering
Onbewust koppelen informatie (vooral sematische) aan geluidspatronen in onze hersenen. Dit stelt ons ook in staat om te spreken en talen te leren. Dit proces bewust maken stimuleert de hersenen om de informatie op te nemen.
Emoties opzij zetten
Emoties beinvloeden hoe wij informatie opslaan en of we uberhaupt de informatie wel opslaan. Wanneer een vrouw gek is op roze, zal ze vooral op roze dingen letten. Wanneer een man boos is zal hij negatieve informatie opslaan. Zo zijn er nog talloze gebeurtenissen waarin de emoties en gevoelens van een mens invloed hebben op de informatie die wij onthouden.
Vooroordelen opzij zetten
Vooroordelen bepalen ook wat wij onthouden en hoe wij dat onthouden.
Mnemorieken
Methode van LOCI
Loci is afkomstig van het latijnse woord ‘locus’ wat ‘plaats’ betekent. De techniek dateerd uit de tijd van de oude Grieken. Het is een praktisch hulpmiddel voor het leren en terughalen van lijstjes. Het werkt als volgt:
Wanneer je een boodschappenlijstje moet onthouden beeld je je in dat je bijvoorbeeld in je slaapkamer bent. Je beeld je in dat je een pak melk leeg giet over je verwarming, een boterham in je cd-speler stopt en een garnaal op je haarborstel legt. Wanneer je je de dingen wilt herinneren loop je in je gedachten je kamer rond en zie je vanzelf de voorwerpen voor je. Wanneer je plekken bedenkt die onwaarschijnlijk zijn om het voorwerp in het echte leven neer te leggen zal je ze beter omthouden. Een boterham in je cdspeler onthoud je dus beter dan een boterham in een broodtrommel. Wanneer je gedachten associeert met levendige beelden zal je ze beter onthouden.
Kapstokwoorden
Nieuwe informatie in je geheugen prenten door ze te associeren met bepaalde woorden. Denk maar aan afkortingen. Bijvoorbeeld TP staat voor Toegepaste Psychologie.
Geheel-leren methode
Bij deze manier van leren bekijk je eerst het geheel en betrek je er later pas de details bij. Neem bijvoorbeeld een script. Veel acteurs lezen eerst het geheel voor een globaal beeld en leren er later pas de details bij. Zo creeer je eerst een kader waarin je de informatie sorteert, verwerkt en opslaat.
Distributed learning
De lesstof meerdere keren vluchtig leren. Uit onderzoek is gebleken dat studenten die de stof in twee keer bestudeerden beter scoorden dan de studenten die alles in 1 keer leerden. Zo kan je de lesstof verdelen over een lange periode in plaats van alles op het laatste moment leren.
Overleren
Door blijven leren ook als je het gevoel hebt de lesstof al te kennen. Hierdoor versterk je je herinneringen. Deze methode is een manier om interferentie te voorkomen.
Ook belangrijk als je effectief wilt onthouden en leren:
- Regelmatig pauze nemen en tot rust komen.
- De stof verdelen over meerdere periodes.
- Associaties en visualisaties.
- Afhankelijk van hetgeen je wilt leren vooroordelen en emoties opzij zetten. Wel kan je de stof koppelen aan eigen gedachten, voorbeelden en eerdere voorvallen.