Mnemonieken; technieken om het geheugen te verbeteren

Mnemonieken; technieken om het geheugen te verbeteren Mnemonieken zijn technieken om het geheugen te verbeteren. Dit wordt gedaan door verbindingen te leggen tussen nieuw materiaal en informatie die al in het langetermijngeheugen is opgeslagen. Hieronder worden enkele methodes besproken.

Methode van loci

De eerste methode is de methode van loci. Deze methode houdt in dat mensen in een vertrouwde omgeving zijn en in deze omgeving gaan ze in gedachte van de ene plek naar de andere plek, terwijl ze onderweg op elk voorwerp een item van het lijstje, dat ze moeten kennen, neerzetten. Als ze zich dan dat lijstje willen herinneren, maken ze in gedachten een rondje door de kamer. Op deze manier wordt een visuele voorstelling gemaakt en dit is een van de meest effectieve manieren om te coderen.

Kapstokwoorden

Een andere methode maakt gebruik van kapstokwoorden. Hiermee worden betekenisvolle woordpatronen geassocieerd met nieuwe informatie die in het geheugen geprent moet worden. Er kan bijvoorbeeld een verhaal verzonnen worden aan de hand waarvan iemand zich zijn boodschappenlijstje herinnert. In dat verhaal worden dan verschillende items aan elkaar gekoppeld. Er kunnen ook ezelsbruggetjes verzonnen worden zoals ‘’t kofschip’ of ‘’t fokschaap.

Visualiseren

Iemand kan naast deze twee methoden ook gebruik maken van visualiseren. Dit houdt in dat men een gedachten vertaalt naar een beeld. Op deze manier kunnen mensen makkelijker dingen onthouden omdat ze het makkelijker vinden om dingen terug te halen die ze voor zich zien in beelden dan gewoon in woorden.

Geheel leren methode

Er is ook nog de geheel leren methode. Met deze methode probeert men eerst een overzicht te krijgen over de gehele lesstof en later worden de details toegevoegd. Hierbij wordt een mentaal kader gevormd waar later details aangehangen worden.

Distributed learning

Distributed learning houdt in dat het leren over een langere tijd verdeeld moet worden. Het is handig om lesstof regelmatig te leren in plaats van het allemaal in een keer in te stampen. Hierdoor wordt vermoeidheid vermeden waardoor leerinspanningen niet minder effectief worden. Studenten kunnen informatie beter begrijpen en ook nog twee keer zoveel leren, als ze de stof in meerdere sessies bestuderen. Hierdoor blijft de stof dan ook langer hangen.

Mindmapping

Mindmapping is ook een goed truc om het geheugen te verbeteren. Hierbij wordt een web gemaakt over een bepaald onderwerp en hierbij kunnen ook tekeningen gemaakt worden. Het hoofdonderwerp komt in het midden en van daaruit lopen allemaal takken naar dingen die bij het onderwerp horen. Op deze manier wordt ook gevisualiseerd. Het is zo makkelijker om verbanden te leggen.

Namen herinneren

Om ervoor te zorgen dat mensen zich namen herinneren, worden associaties gemaakt tussen naam en een kenmerk van die persoon. Als iemand bijvoorbeeld Bob heet, kan er voorgesteld worden dat zijn gezicht lijkt op een grote ‘O’, de middelste letter van zijn naam.

Chunking

De eerste manier om de beperkingen die veroorzaakt worden door de geringe capaciteit van het werkgeheugen te omzeilen is chunking. Een chunk is elk patroon of betekenisvolle eenheid van informatie die zich in het geheugen bevindt. Een chunk kan een letter of getal zijn, maar ook een groep letters of zelfs een hele zin. De cijferreeks 1 - 2 - 3 bestaat bijvoorbeeld uit drie cijfers die dus drie chunks vormen, maar als dit getal onthouden wordt als 123 vormt het maar één chunk in het werkgeheugen. Door gebruik te maken van chunking kan er dus meer materiaal kwijt in de zeven vakjes van het werkgeheugen.

Herhaling/maintenance rehearsal

De tweede manier om de beperkingen die veroorzaakt worden door de geringe capaciteit van het werkgeheugen te omzeilen is door middel van herhaling of maintenance rehearsal. Door middel van herhaling of maintenance rehearsal kan informatie iets langer in het werkgeheugen worden gehouden. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je net een telefoonnummer hebt opgezocht. Herhaling zorgt ervoor dat de informatie in het werkgeheugen blijft en niet wordt uitgewist door concurrerende nieuwe informatie. Herhaling is echter geen effectieve manier om informatie over te brengen naar het langetermijngeheugen. Een betere manier om dit te doen is door middel van actief herhalen door verbanden te leggen. Dit houdt in dat je de informatie niet zo maar herhaalt, maar ook verbindt met kennis die je al eerder hebt opgeslagen.

Het feit dat deze technieken werken, betekent dat het geheugen creatief, persoonlijk en flexibel is.

Lees verder

© 2013 - 2024 Dyphusion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Mindmapping als hulp bij je studieMindmapping als hulp bij je studieVolg je een studie, dan gaat hier veel tijd in zitten. Om je tijd goed te kunnen indelen, kun je gebruik maken van mindm…
Mindmapping, voor het visualiseren van gedachtenMindmapping, voor het visualiseren van gedachtenMindmapping is een techniek die overzicht biedt. Door het maken van een mindmap, maak je je gedachten visueel inzichteli…
Ideegeneratie-technieken om je creativiteit te verbeterenIdeegeneratie-technieken om je creativiteit te verbeterenIdeegeneratie-technieken zijn bepaalde technieken om tot ideeën te komen waarop je zonder deze technieken waarschijnlijk…
Mindmapping: Tony Buzan's techniek voor plezier en succesMindmapping: Tony Buzan's techniek voor plezier en succesVele boeken over zelfontplooiing beschrijven een methode die volgens sommigen terug gaat tot denkers uit de klassieke ou…

Klysma gebruiken bij verstopping / obstipatieKlysma gebruiken bij verstopping / obstipatieWanneer je last hebt van obstipatie, oftewel een verstopping van de darmen dan kun je in een vicieuze cirkel terecht kom…
Bescherm jezelf tegen de zonBescherm jezelf tegen de zonHet klinkt in Nederland niet als vanzelfsprekend, immers zoveel zon zien wij niet. Maar toch ligt het aantal huidkanker…
Bronnen en referenties
  • Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., & McCann, V. (2009). Psychologie een inleiding. Amsterdam: Pearson Education.
Dyphusion (15 artikelen)
Gepubliceerd: 02-07-2013
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.