Mnemonieken; technieken om het geheugen te verbeteren
Mnemonieken zijn technieken om het geheugen te verbeteren. Dit wordt gedaan door verbindingen te leggen tussen nieuw materiaal en informatie die al in het langetermijngeheugen is opgeslagen. Hieronder worden enkele methodes besproken.
Methode van loci
De eerste methode is de
methode van loci. Deze methode houdt in dat mensen in een vertrouwde omgeving zijn en in deze omgeving gaan ze in gedachte van de ene plek naar de andere plek, terwijl ze onderweg op elk voorwerp een item van het lijstje, dat ze moeten kennen, neerzetten. Als ze zich dan dat lijstje willen herinneren, maken ze in gedachten een rondje door de kamer. Op deze manier wordt een visuele voorstelling gemaakt en dit is een van de meest effectieve manieren om te coderen.
Kapstokwoorden
Een andere methode maakt gebruik van
kapstokwoorden. Hiermee worden betekenisvolle woordpatronen geassocieerd met nieuwe informatie die in het geheugen geprent moet worden. Er kan bijvoorbeeld een verhaal verzonnen worden aan de hand waarvan iemand zich zijn boodschappenlijstje herinnert. In dat verhaal worden dan verschillende items aan elkaar gekoppeld. Er kunnen ook
ezelsbruggetjes verzonnen worden zoals ‘’t kofschip’ of ‘’t fokschaap.
Visualiseren
Iemand kan naast deze twee methoden ook gebruik maken van
visualiseren. Dit houdt in dat men een gedachten vertaalt naar een beeld. Op deze manier kunnen mensen makkelijker dingen onthouden omdat ze het makkelijker vinden om dingen terug te halen die ze voor zich zien in beelden dan gewoon in woorden.
Geheel leren methode
Er is ook nog de
geheel leren methode. Met deze methode probeert men eerst een overzicht te krijgen over de gehele lesstof en later worden de details toegevoegd. Hierbij wordt een mentaal kader gevormd waar later details aangehangen worden.
Distributed learning
Distributed learning houdt in dat het leren over een langere tijd verdeeld moet worden. Het is handig om lesstof regelmatig te leren in plaats van het allemaal in een keer in te stampen. Hierdoor wordt vermoeidheid vermeden waardoor leerinspanningen niet minder effectief worden. Studenten kunnen informatie beter begrijpen en ook nog twee keer zoveel leren, als ze de stof in meerdere sessies bestuderen. Hierdoor blijft de stof dan ook langer hangen.
Mindmapping
Mindmapping is ook een goed truc om het geheugen te verbeteren. Hierbij wordt een web gemaakt over een bepaald onderwerp en hierbij kunnen ook tekeningen gemaakt worden. Het hoofdonderwerp komt in het midden en van daaruit lopen allemaal takken naar dingen die bij het onderwerp horen. Op deze manier wordt ook gevisualiseerd. Het is zo makkelijker om verbanden te leggen.
Namen herinneren
Om ervoor te zorgen dat mensen zich
namen herinneren, worden associaties gemaakt tussen naam en een kenmerk van die persoon. Als iemand bijvoorbeeld Bob heet, kan er voorgesteld worden dat zijn gezicht lijkt op een grote ‘O’, de middelste letter van zijn naam.
Chunking
De eerste manier om de beperkingen die veroorzaakt worden door de geringe capaciteit van het werkgeheugen te omzeilen is
chunking. Een chunk is elk patroon of betekenisvolle eenheid van informatie die zich in het geheugen bevindt. Een chunk kan een letter of getal zijn, maar ook een groep letters of zelfs een hele zin. De cijferreeks 1 - 2 - 3 bestaat bijvoorbeeld uit drie cijfers die dus drie chunks vormen, maar als dit getal onthouden wordt als 123 vormt het maar één chunk in het werkgeheugen. Door gebruik te maken van chunking kan er dus meer materiaal kwijt in de zeven vakjes van het werkgeheugen.
Herhaling/maintenance rehearsal
De tweede manier om de beperkingen die veroorzaakt worden door de geringe capaciteit van het werkgeheugen te omzeilen is door middel van
herhaling of maintenance rehearsal. Door middel van herhaling of maintenance rehearsal kan informatie iets langer in het werkgeheugen worden gehouden. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je net een telefoonnummer hebt opgezocht. Herhaling zorgt ervoor dat de informatie in het werkgeheugen blijft en niet wordt uitgewist door concurrerende nieuwe informatie. Herhaling is echter geen effectieve manier om informatie over te brengen naar het langetermijngeheugen. Een betere manier om dit te doen is door middel van actief herhalen door verbanden te leggen. Dit houdt in dat je de informatie niet zo maar herhaalt, maar ook verbindt met kennis die je al eerder hebt opgeslagen.
Het feit dat deze technieken werken, betekent dat het geheugen creatief, persoonlijk en flexibel is.
Lees verder