InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bescherm jezelf tegen de zon

Bescherm jezelf tegen de zon

Bescherm jezelf tegen de zon Het klinkt in Nederland niet als vanzelfsprekend, immers zoveel zon zien wij niet. Maar toch ligt het aantal huidkanker gevallen erg hoog in Nederland. Dat daar een obsessieve manier van de zon opzoeken als deze er eenmaal is, een onderdeel van uitmaakt klinkt bijna logisch. Toch kan je ook – met dat beetje zon wat we ontvangen – op een verantwoorde manier bruin worden.

Veel huidkanker gevallen

Het gemiddelde qua huidkanker gevallen ligt in Nederland erg hoog en heeft te maken met het gegeven dat we op een obsessieve manier de zon opzoeken als deze eenmaal schijnt. Zonder of met zeer beperkte bescherming storten we ons in de zon als deze eenmaal tevoorschijn komt, lekker bakken aan het strand of minimaal buiten veel tijd doorbrengen. Dat we buiten tijd doorbrengen omdat de zon verhoudingsgewijs spaarzaam aanwezig is, is niet zo vreemd. Dat neemt niet weg dat de bescherming dan ook maar achterwege kan blijven, onder het motto “dat beetje zon kan geen kwaad”.

Juist wel, want de huid is niets gewend en het zal mogelijk zelfs harder aankomen. Het is dus van groot belang dat je je insmeert en niet alleen vroeg in de ochtend na het douchen. Realiseer je dat als je enkele uren later het zonnetje opzoekt, je huid opnieuw nagenoeg onbeschermd is. Als de zon schijnt, zorg dan dat de fles die je huid kan beschermen nadrukkelijk aanwezig is op een plek dat je deze ook ziet als je bijvoorbeeld naar buiten gaat. Zo kan het insmeren of sprayen niet vergeten worden en zorg er dus dat het een soort automatisme wordt, dat je enkele keren per dag je huid die bescherming geeft. Let helemaal op bij kinderen, die verbranden nog sneller!

Smeren maar

Het smeermiddel is nog steeds het meest verkochte middel, maar de spray neemt in populariteit toe. Steeds meer merken voeren een spray en dat heeft te maken met het gegeven dat je handen en kleding niet helemaal onder de vette smurrie komen als je gaat smeren. Bovendien voelt het op een warme dag ook koel. Wel is het zo, dat het extra belangrijk is dat je alle huid goed meeneemt als je de spray hanteert. Dit in verband met het gegeven dat een spray op je huid vernevelt en je niet merkt als je een gedeelte vergeet.

Wat je altijd nog kunt doen is hetgeen op je huid ligt en direct inwrijven. Het is minder vet en trekt direct in. Zo weer je alsnog dat je alle huid gehad hebt.

Bron: Zon - AnnastaalBron: Zon - Annastaal
Blijven smeren
Als het gaat om de herhalingsopdrachten voor wat betreft je huid, maakt het eigenlijk vrij weinig uit. Sommige merken geven aan dat je langere bescherming bent, maar een hele dag in de zon is toch al snel zo’n 3 tot 4 keer smeren of sprayen.

En duik ook eens in de schaduw om je huid even wat “rust” te gunnen. Zelfs in de schaduw gaat het bruiningsproces door. Doe zoals de mensen die altijd zon hebben doen, ga lekker lunchen in de schaduw of binnen. Rond het middaguur en begin van de middag is de zon erg fel en dan de schaduw opzoeken is geen overbodige luxe.

Merken

Van Nivea tot Collistar, Lancaster, Vicky, Lancome, Eucerin, Ambre Solaire of L’Oreal … alle merken die nadrukkelijk in het schap van de drogisterij liggen als het gaat om bescherming tegen de zon, zijn eigenlijk allemaal in grote lijnen vergelijkbaar. Het is dus afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, welke je neemt.

Waar moet je zoals op letten:
  • De beschermingsfactor, hoe hoger hoe meer bescherming. Maar het loopt niet hard op na factor 15, dus denk niet dat je met factor 50 minder kunt smeren of iets dergelijks.
  • Smeerbaar, voel of het lekker smeerbaar is, waarbij olie weer net iets anders aanvoelt dan crème. Dat is heel persoonlijk wat iemand prettig vindt.
  • Spray of smeren, ook dat is heel persoonlijk. De ene vindt een olie of crème prettiger en weer iemand anders neemt liever een spray. Kijk op de beschermingsfactor, wat dat betreft is het allemaal hetzelfde.
  • Handzaam, dit lijkt onbelangrijk maar is het niet. Immers, als je een grote onhandige fles hebt, is de kans dat jij (of de mensen in je omgeving) deze laten staan groter, dan wanneer je een handzame fles neemt die niet glibberig wordt of kapot kan vallen (denk maar eens aan de glazen potten die er ook nog zijn).
Een hogere prijs is niet per definitie beter, dus selecteer daar niet op.

Netjes afwerken

Wil je het helemaal goed doen, verzorg je huid dan juist in deze periode extra goed. Behalve de normale reiniging in de ochtend en avond, kan je ook nog een aftersun gebruiken. Het is feitelijk een speciale bodylotion (er is er ook een speciaal voor het gezicht) die je huid net dat beetje extra geeft. De souplesse van de huid in stand kan houden en voorkomt dat de huid na het douchen (wat na het zonnen zo lekker kan zijn) uitdroogt. De eerdergenoemde merken, voeren ook aftersun producten. Veel merken voeren tijdens de zomermaanden ook speciale actiepakketten tegen een gereduceerde prijs.

Tot slot

Wat je ook doet en hoeveel zon je ook op je huid toelaat … bescherm je altijd goed. Huidkanker krijg je niet van vandaag op morgen, maar nu veel onbeschermd in de zon, kan over enkele jaren zomaar huidkanker opleveren. Dat wil je toch niet!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dagcrème met zonnefactor: Is een crème met SPF echt nodig?Veel vrouwen hebben het al tot hun dagelijkse routine gerekend: een crème of gezichtscrème met een zonnefactor. Zelfs in…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Huid verzorging tijdens hitteHuid verzorging tijdens hitteDankzij de zuurgraad van onze huid, beschermt onze huid ons tegen schadelijke in vloeden van buitenaf. In de zomer zijn…
7 tips voor een zomers bruin kleurtje7 tips voor een zomers bruin kleurtjeDe zomer komt eraan en natuurlijk wil je dan die mooie zongebruinde huid. Hier vind je 10 tips om dat zo snel mogelijk v…
Bescherming tegen de zonEen van de belangrijkste begrippen in verband met veilig zonnen, is het zonnekapitaal. Iedereen heeft een bepaald zonnek…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Bescherm jezelf tegen de zon"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-06-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!