InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet lachen voor je lichaam en geest

Wat doet lachen voor je lichaam en geest

Wat doet lachen voor je lichaam en geest Iedereen lacht, de ene meer de ander minder en ook de manier waarop we lachen is heel divers. Denk aan de volle buiklach, de lieve glimlach of de aanstekelijke schaterlach. Het geeft een prettig gevoel en is goed voor lichaam en geest. Maar wat doet lachen nu echt voor je? Iedereen lacht graag, de ene lacht meer de ander lacht minder. Niet iedereen heeft dezelfde zaken waarom hij of zij moet lachen, vandaar dat iedereen zijn " eigen" humor heeft en dat is maar goed ook. Maar lachen is prettig en doen we graag en dat heeft een reden. Wat doet lachen met je lichaam?

Als je lacht maakt je lichaam bepaalde stoffen aan, te weten;
  • Endorfine
  • Serotonine
  • Dopamine

Van deze stofjes ontspant je lichaam en geeft een prettig ontspannen gevoel. Dit is goed voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Een korte, eenvoudige uitleg over de verschillende stofjes.

Endorfine

Endorfine is een lichaamseigen stof (d.w.z. wordt door het lichaam zelf aangemaakt). Neurotransmitters worden door de ene zenuwcel in een “synaps” (verbinding tussen zenuwcellen) vrijgelaten, in de andere zenuwcel zitten eiwitten voor de betreffende stof.

Endorfine is een bekende naam en wordt inmiddels ook door bedrijven die “gezellige dagjes uit” regelen gebruikt. Het gaat hier dan om actieve uitjes als survivals, stunten, racen etc. Dit zegt iets over wat de stof in je lichaam doet.

Serotonine

Serotonine is een molecuul dat wordt “gebruikt” voor signaaloverdracht en is betrokken bij stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie etc. Serotonine werkt als regulator van het systeem.

Dopamine

Dopamine is ook een stof welke in de hersenen wordt afgegeven en speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. In de hersenen zijn zenuwbanen aanwezig die gevoelig zijn voor deze “transmitter”. Een ervan is de voorhoofdskwab.

Andere effecten op je lichaam als je lacht

Naast stoffen die je lichaam aanmaakt train je, als je lacht, onbewust je gezichtspieren en stimuleert het de doorbloeding in je gezicht. Je gezicht krijgt een soort “blos” en het lijkt alsof je meer straalt. Dit wordt als aantrekkelijk ervaren en goed voor je zelfvertrouwen.

Uiterlijk doet het nog meer, want als je een flinke slappe lach hebt train je automatische je buikspieren. Je ziet mensen vaak bij zo’n knallende lach naar hun buik grijpen en dat komt dus door het aantrekken van de spieren.
Tenslotte is de bloeddruk ook nog gebaad bij lachen, het werkt bloeddruk verlagend.

Cardioloog Michael Millar (Universiteit van Maryland –VS) gaat nog verder en geeft aan dat als je veel lacht de werking van de bloedvaten verbetert en op de lange termijn kan dit weer betekenen dat de kans op hart- en vaatziektes zoals infarct, beroerte en embolie verkleind wordt.

Al met al is lachen dus heel gezond voor je. Er bestaat zelfs een yoga-lachclub en lachmeditatie. Uiteraard doet een goede lachfilm ook wonderen!
Gerelateerde artikelen
Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapieKan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapieStress "weglachen": het is een op het eerste zicht vreemde vorm van therapie. Toch is het zo dat lachen een heel nuttige…
De positieve effecten van lachen op je gezondheidDe positieve effecten van lachen op je gezondheidMensen die het niet fijn vinden om te lachen bestaan waarschijnlijk niet. Niemand krijgt natuurlijk graag de slappe lach…
Lachen is gezondLachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, v…
Joodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotieJoodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotieLachen is een diepe spirituele emotie. Het Jodendom beschouwt lachen als zeer belangrijk. Niet voor niets zijn er veel J…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doet lachen voor je lichaam en geest"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 14-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!