InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beauty: De heerlijke sauna!

Beauty: De heerlijke sauna!

Beauty: De heerlijke sauna! Althans, de meeste mensen vinden de sauna lekker ontspannend. Maar behalve lekker relaxen in de sauna, doet de sauna nog meer voor je. Waar komt de sauna vandaan en hoe werkt het.

Waar komt de sauna vandaan?

De sauna, zoals wij deze kennen, is van Finse oorsprong. De oorspronkelijke betekenis van sauna (in het Fins) is "kuil". “Therme”, zoals het tegenwoordig ook genoemd wordt, is weer van het Griekse badhuis en sportschool afkomstig. Dit gaat verder dan de traditionele saunacabines.
De optimale temperatuur is onder 50 graden en helemaal bovenin zo’n 100 graden.

Hoe werkt de optimale routing?

  • Start met een warme douche en droog je goed af (zorg dat je overal schone handdoeken voor hebt). Het is prettig om geheel schoon aan het saunaritueel te beginnen.
  • Aansluitend de voeten “ opwarmen” met een warm voetenbad (de meeste complexen hebben wel aparte voetenbaden).
  • Stap nu de saunacabine in en bekijk wat je prettig vindt om te gaan zitten. De onderste bank is uiteraard minder warm dan de bovenste bank. Daarnaast vindt de een liggen prettig en de ander zitten. Als je zit en je wilt je lichaam geleidelijk verwarmen, leg dan je voeten wat hoger (liefst tot hoogte van het zitvlak). Probeer het uit, je moet je er wel prettig bij voelen.
  • De periode dat je per keer in de sauna zit kan variëren. Probeer het zo’n 10 minuten vol te houden maar enkele minuten langer is geen probleem.
  • Nu er in de huid heel veel warmte is opgeslagen is het belangrijk dat die warmte langzaam het lichaam weer verlaat. Eerst buitenlucht in om frisse lucht binnen te krijgen en daarna verder afkoelen. Afhankelijk hoe het is ingericht kan dit een dompelbad zijn, een frisse douche of loop onder een waterslang door.
  • Sluit de eerste cyclus af met weer een voetenbad om op de normale temperatuur te komen.
Alvorens weer aan een nieuwe cyclus te beginnen is even rust nemen goed voor het lichaam. De meeste complexen hebben wel een rustruimte waar eventueel ook een sapje gedronken kan worden.

Waar is het goed voor?

Er wordt van alles toegedicht aan de sauna, maar 2 zaken staan vast. Je huid wordt goed gereinigd. Door de stoom kan de reiniging tot diep in de huid plaatsvinden. Daarnaast is de ontspanning van het gehele lichaam goed. De tijd nemen voor de verschillende onderdelen, het relaxen na een cyclus en je gedurende een bepaalde periode focussen op je eigen lichaam.

Meer info

Al met al mogelijk de moeite waard om te proberen. NSV is de branchevereniging en op die site is meer informatie terug te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor het eerst naar de sauna gaan, hoe werkt de saunagang?Voor het eerst naar de sauna gaan, hoe werkt de saunagang?Wanneer je voor het eerst naar de sauna gaat, kan dit een spannende belevenis zijn. Vaak voelt het allemaal een beetje o…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek saunaOm een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite…
In de sauna zonder badkledingFanatieke saunagangers weten het, in de sauna doe je geen badkleding aan. Voor een aantal mensen is dit echter een doorn…
Ontspannen in de saunaOntspannen in de saunaVeel mensen kunnen erg genieten van een dagje ontspannen in de sauna. Het is dan ook een ideale manier om even helemaal…
Een lekker warme sauna, wat doet dat met je?Een lekker warme sauna, wat doet dat met je?Bij een saunabezoek doorloop je verschillende fasen. Opwarmen, afkoelen en uitrusten. Bij het opwarmen wordt de temperat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: De heerlijke sauna!"

Reactie

Jan Verkoulen, 08-12-2011 21:40 #1
IK heb een vraag over het afspoelen na de sauna: ik heb eens ergens een schema gezien hoe je juist dient af te spoelen, zogenaamd naar het hart toe. Kunt u mij dit schema vertellen? Eerst de voeten en dan de benen, maar ook belangrijk eerst bijvoorbeeld de voorkant of juist de achterkant? Reactie infoteur, 09-12-2011
Naar het hart toe is inderdaad juist. De emmer koud water over het hoofd is misschien wel lekker, maar de dompelbaden waar je met je voeten langzaam in stapt en je lichaam in het koude water laat, is beter. Als laatste ga je met je hoofd onder water.
Voor- of achterkant is minder relevant. Als je toch in een dompelbad gaat is het wel goed dit rustig te doen (vaak stappen mensen er snel in en uit) en het "rondje" in het dompelbad een keer te herhalen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 12-09-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Wellness
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!