InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > EMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’s

EMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’s

EMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’s Als je professionele hulp gaat zoeken voor psychische klachten die je hebt als gevolg van een traumatische ervaring, is de kans groot dat je vroeg of laat EMDR therapie krijgt aangeboden. Op de vragen die je je therapeut over deze methode stelt, krijg je (zoals wel vaker in de psychiatrie) een wat vaag, zweverig antwoord. En dan moet je als cliënt een antwoord vinden op de vraag: ga ik de therapie volgen of niet? We zetten de zaken eens op een rij.

Wat is EMDR?

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. De methode is in 1987 ontwikkeld door Francine Shapiro. Zij bemerkte tijdens een wandeling dat een aantal nare herinneringen die zich voortdurend aan haar opdrongen ineens verdwenen waren. Ze ging bij zichzelf te rade hoe dat mogelijk was. Ze vermoedde dat de snelle oogbewegingen die ze maakte, de stress en angst die de herinneringen bij haar opriepen reduceerden. Verder onderzoek bevestigden haar vermoedens en Shapiro ging door met het ontwikkelen van de methode die ze EMDR ging noemen. EMDR groeide al snel uit tot een populaire methode ter bestrijding van klachten ten gevolge van een traumatische ervaring of ervaringen.

Hoe ziet een EMDR sessie eruit?

De therapeut zal zijn cliënt vragen aan het afschuwelijkste moment van zijn traumatische ervaring te denken. Vervolgens zal de therapeut de cliënt afleiden door of met de handen te bewegen en de cliënt die handen te laten volgen of door afwisselend links en rechts geluiden te laten horen door een koptelefoon. Na zo’n korte set wordt er even pauze genomen en vraagt de therapeut welke gedachten en/of gevoelens bij de cliënt opkomen. Daarna volgen nog een aantal sets volgens hetzelfde principe.

Hoe werkt EMDR?

Hoe EMDR precies werkt weten we niet. Men vermoedt dat het tegelijkertijd denken aan de traumatische ervaring en het afgeleid worden het verwerkingsmechanisme op gang brengt en/ of versneld. Wetenschappelijk onderzoek heeft in ieder geval uitgewezen dat EMDR werkt.

Kritiek

De kritiek op EMDR richt zich dan ook meer op de manier waarop Shapiro het introduceerde dan op de methode zelf. Shapiro bracht het als een totaal nieuw, revolutionair iets terwijl EMDR voortborduurt op het al door de wol geverfde principe van geleidelijke blootstelling aan díe beelden, gevoelens, gedachten, geuren en geluiden die angst oproepen. Daarnaast was er kritiek op de slordige research die de introductie van de methode begeleidde.

Conclusie

EMDR is een effectief middel in de strijd tegen PTSS (post traumatische stress syndroom) en in iets mindere mate angst. Een groot voordeel van EMDR is dat het snel gaat. Voor het verwerken van een enkelvoudig trauma zijn vaak maar een paar sessies nodig. Verder is EMDR voor zowel therapeut als cliënt minder belastend dan andere vormen van therapie omdat het trauma niet telkens opnieuw tot in de details verteld hoeft te worden. Wel moet de cliënt er rekening mee houding dat de sessie het één en ander bij hem of haar overhoop haalt. Geruststellend is dat dergelijke effecten meestal niet langer dan drie dagen aanhouden.
© 2008 - 2018 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
PTSS: symptomen & behandeling PTSSEen Post Traumatische Stressstoornis (PTSS) kan ontstaan na een traumatische gebeurtenis. De symptomen van PTSS zijn ond…
Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een traumaEen posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in…
Twee therapieën bij PTSS: EMDR en ExposureTwee therapieën bij PTSS: EMDR en ExposureTijdens een wandeling in het voorjaar van 1987 merkte psychologe Francine Shapiro dat haar gedachten aan een in het verl…
Gezondheid: EMDRGezondheid: EMDREigenlijk had ik er tot kort geleden nog nooit van gehoord. Toevallig kwam het op mijn pad toen een vriendin deze therap…
De posttraumatische stress-stoornisDe posttraumatische stress-stoornisVrijwel ieder mens maakt ooit in zijn leven een ingrijpende gebeurtenis mee. Hoewel deze gebeurtenissen ernstige impact…
Bronnen en referenties
  • www.emdr.nl www.skepsis.nl

Reageer op het artikel "EMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’s"

Reacties

Alba (infoteur), 12-02-2009 08:57 #3
Hoi Charity,

Allereerst: ik ben geen psychiater ofzo, ben puur een leek die helaas EMDR nodig heeft gehad. Inderdaad heb ik sessies gehad voor meerdere traumatische ervaringen. De therapie duurt dan langer dan bij een enkelvoudig trauma. Wat ik heb geleerd in de hulpverlening is dat je best mondig mag zijn. Geef maar aan dat je bang bent dat je op deze manier teveel tijd verliest en dat je vertrouwen hebt in EMDR en daar voor voelt… De bedrijfspsycholoog is er ook bij gebaat dat je de juiste hulp krijgt! Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd! Hou je taai!

Groetjes Alba

PS: Binnenkort zal ik een artikel schrijven over mijn persoonlijke ervaring met EMDR

Charity, 11-02-2009 12:56 #2
Depressief en deels PTSS na jarenlang huiselijk geweld en het niet kunnen vinden van de juiste begeleiding erna. Nu bij bedrijfspsycholoog ivm dreigend ziekteverzuim. Een kennis van mij, die soortgelijke ervaringen heeft gehad had veel baat bij EMDR. Bedrijfspsycholoog wil eerst uitzoeken wat bij mij het meest speelt. Voor mijn gevoel weer uitstel van een goede aanpak. EMDR kan toch ook toegepast bij meerdere traumatische ervaringen? Ik wil mijn verleden achter mij laten! Wat kan ik het beste doen?

Ciscasteynen, 16-11-2008 03:17 #1
Ik mis nog of de therapie vergoed wordt of gedeeltelijk?
Wat zijn de mogelijkheden. Reactie infoteur, 16-11-2008
Hoi Cisca,

Dit zegt de Vereniging EMDR over de kosten: De bedragen per sessie zijn per therapeut verschillend. Veel ziektekostenverzekeraars vergoeden vaak de kosten van de behandeling, of een deel er van. Binnen een erkende GGZ-instelling geldt grotendeels de overheidsregeling AWBZ. Dit betekent dat de behandelingen volledig worden vergoed, behoudens een eigen bijdrage. De eigen bijdrage (binnen GGZ) bedraagt zo'n 15 á 20 euro.

Met vr gr, Alba

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 29-08-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!