InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?

Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?

Wat voor zorgvoorzieningen zijn er? Er kunnen meerdere oorzaken zijn wat de reden is om te verhuizen naar een verzorgingstehuis, hoge leeftijd of door behoefte aan verzorging en/of begeleiding bij de dagelijkse dingen. Het kan zijn dat mensen vereenzamen of dat mensen behoefte hebben aan wat meer toezicht. Vaak zijn het meerdere dingen die een rol gaan spelen en het noodzakelijk maken dat mensen niet meer geheel zelfstandig kunnen wonen en zorg nodig hebben. Maar wat voor zorgvoorzieningen zijn er dan en wat is het.

Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?

  • Verzorgingshuis
  • Verpleeghuis
  • Zorgboerderij
  • Aanleunwoning
  • Zorghotel

Verzorgingshuis

Men woont in een verzorgingshuis in pricipe zelfstandig en men heeft ook dezelfde prive omstandigheden als een eigen woning. Maar de mensen die daar wonen worden wel verzorgt indien nodig, ook verpleegt of begeleidt mocht dit nodig zijn. Zo zijn er mensen die op bepaalde tijden een injectie moeten hebben, anderen worden weer geholpen met kleding aantrekken of bij de persoonlijke verzorging. Deze diensten staan voor de bewoners dag en nacht ter beschikking. Vaak worden de maaltijden netjes op de kamer gebracht of men kan in de eetzaal gezamelijk eten. De huisarts is er voor medische zorg, indien nodig worden er deskundigen ingeschakeld. Soms heeft een verzorgingshuis een afdeling waar meerzorg wordt gegeven, dit is een afdeling waar mensen zitten die meer hulpbehoevend zijn, dit kan extra hulp zijn bij persoonlijke verzorging of hulp nodig door lichamelijke gebreken maar het kan ook psychisch zijn, denk hierbij aan de ziekte van Alzheimer. Mocht deze zorg niet voldoende zijn, wordt er gekeken of er de noodzaak is om overgeplaatst te worden naar een verpleeghuis.

Verpleeghuis

Als mensen niet langer voor zichzelf kunnen zorgen en/of ook niet de mogelijkhied hebben om hun leven te leiden op hun eigen wijze of manier dat ze zelfstandig zijn kan het noodzakelijk zijn dat ze worden geadviseerd om naar een verpleeghuis te verhuizen. Er wordt dan voor een korte periode of langere periode deskundige hulp geboden, en zij zijn dag en nacht beschikbaar in het verpleeghuis. Er wordt gekeken welke hulp noodzakelijk is en de conditie van de desbetreffende persoon wordt beoordeeld. Zonodig worden er deskundigen ingeschakeld. Mocht er medische zorg noodzakelijk zijn, kan er beroep worden gedaan op huisartsen die in de verpleging werkzaam zijn. Hier heeft men recht op privacy, er worden wel veel meer dingen gezamelijk georganiseerd, vaak wordt er gezamelijk gegeten en verblijft men op de dag in een gemeenschappelijk leefruimte'.

Zorgboerderij

Dit is een tuin en of landbouwbedrijf die mensen die extra zorg nodig hebben een plaats biedt om te wonen en te werken, als ze nog in staat zijn om te werken kunnen ze meewerken of er is zijn aangepaste lichte werkzaamheden die de mensen kunnen doen. Denk aan bv. de dieren voederen, het water geven aan de planten of andere lichte werkzaamheden. Bij een zorgboerderij staat het belang van de bewoners bovenaan en er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met wat voor mogelijkheden iemand nog heeft en men probeert daar zo goed mogelijk op in te spelen, zodat de mensen zich ook nog nuttig kunnen maken, dit is vaak heel belangrijk voor deze mensen en vaak zijn ze heel erg enthousiast. Zo zijn er gezinnen met een boerderij die graag met mensen werken en erop ingesteld zijn maar er zijn ook zorginstellingen die zelf een boerderij hebben gekocht om de boerderij hier voor te gebruiken.

Aanleunwoning

Vaak worden er in de buurt van een verzorgingshuis woningen gebouwd die bestemd zijn voor aanleunwoningen. U woont zelfstandig maar als u wilt of als het nodig is kan er gebruik worden gemaakt van de aangeboden voorzieningen die het verzorgingshuis biedt. Denk hierbij aan een alarmsysteem, eetgelegenheid in restaurant of juist een maaltijd op uw kamer en gebruik maken van georganiseerde avonden en/of midagen om gezellig activiteiten met elkaar te doen. U betaalt gewoon de huur voor uw woning en mocht u verder hulp of zorg nodig hebben kunt u dit zelf regelen, dit wordt betaald door de AWBZ. Wel is het noodzakelijk dat u een indicatie heeft van het CIZ. Als u zorg of hulp krijgt van het AWBZ moet u wel zelf een gedeelte bijdragen.

Bron: Mutter Erde, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)Bron: Mutter Erde, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)

Zorghotel

Er wordt door mensen voor een bepaalde tijd ergens gewoont zoals in een echt hotel ook het geval is, een bepaalde tijd in een zorghotel dit kan zijn van een nachtje to wel 1 week of verschilende weken. Na de bepaalde periode is het de bedoeling dat de gast weer terrug kert in zijn eigen situatie thuis.Mocht dit niet meer gaan dan wordt er een oplossing gezocht voor een zorgvoorziening van onbepaalde tijd. Mensen kunnen hier in hun eentje komen maar het is ook mogelijk dat men met zijn partner voor een bepaalde tijd komt wonen. Het is eigenlijk net als in een gewoon hotel dat ieder elkaars privacy respecteert. Wel is er de mogelijkhied om andere gasten van het het hotel te ontmoeten maar er zijn geen gezamelijke activiteiten. Ook hier zijn er vele faciliteiten beschilbaar zoals een restaurant, lounge, kapsalon of een kiosk etc. U wordt er behandeld als een hotelgast en u heeft niet het idee dat u een patiënt bent.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?"

Infoteur: Ckonemann
Laatste update: 26-07-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!