InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het verpleeghuis

Het verpleeghuis

Het verpleeghuis Een verpleeghuis wordt vaak vergeleken met een woonzorgcomplex of een bejaardencentrum. Echter, is dit wel eerlijk? Nee, er zijn grote verschillen. Zo heeft een verpleeghuis veel psychogeriatische afdelingen, waaronder woonzorgcomplexen en bejaardencentra niet beschikken. Dit is slechts een enkel verschil. Wat is een verpleeghuis dan eigenlijk?

Wat is een verpleeghuis?

Een verpleeghuis is een instelling waar mensen worden verpleegd die niet langer in een ziekenhuis hoeven te verblijven voor een medische behandeling. Op de revalidatieafdeling van het verpleeghuis kan iemand dan verder werken aan het herstel. Ook wonen er in een verpleeghuis mensen die vanwege ernstige beperkingen niet langer meer thuis kunnen wonen.

Meerdere psychogeriatrische afdelingen

Heel vaak beschikt een verpleeghuis over meerdere psychogeriatrische afdelingen. Hier wonen mensen die dement zijn. Er zijn zelfs verpleeghuizen die gericht zijn op de psychogeriatrie. In een verpleeghuis werkt een zeer divers team. Zo werken er onder meer verpleegkundigen, artsen, ziekenverzorgenden, ergotherapeuten, fysiotherapeuten en logopedisten. Soms zijn er ook maatschappelijk werkers en fysiotherapeuten werkzaam. Deze deskundigen zijn 24 uur per dag beschikbaar. Het type zorg dat deze professionals verlenen is weer afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van een cliënt.

Privacy

Net als in een verzorgingshuis, hebben mensen in een verpleeghuis recht op privacy. Vaak vinden er hier wel veel meer activiteiten in groepsverband plaats. Ook wordt er gezamenlijk gegeten en verblijvend de cliënten overdag bij elkaar in een gemeenschappelijke woonkamer.

Palliatief

Vaak wonen er in het verpleeghuis cliënten die niet meer kunnen genezen. Er wordt dan gestreefd naar een verplichting van de symptomen. Zo wordt een cliënt er fysiek verzorgd, maar er is ook aandacht voor de psychologische, emotionele en sociale aspecten van het levenseinde.

Dag- en nachtbehandeling

De meeste verpleeghuizen kennen verschillende vormen van dag- en nachtbehandeling. Meestal verblijven cliënten er voor een langere tijd, maar soms logeren ze er één of meerdere nachten per week. Dit komt, omdat de iemand dan complexe zorg nodig heeft die thuis niet meer kan worden verleend. Bij de dagbehandeling komen de cliënten één of meerdere keren per week naar het verpleeghuis voor begeleiding en behandeling in groepsverband. De mensen hebben dan lichamelijke klachten waar ze een behandeling voor moeten volgen en ze hebben een functiebeperking die om ondersteuning vraagt. Doordat deze mensen één of meerdere dagdelen per week naar het verpleeghuis gaan, geven ze hun mantelzorger wat rust. Deze kan dan weer activiteiten ondernemen die niet met de zorg zijn te combineren.

Tijdelijke opname

Soms heeft iemand meer zorg en behandeling nodig. De zorg is dan zo complex, dat een tijdelijke opname in een verpleeghuis dan een oplossing kan zijn. Dit kan ook zonder dat een opname in het ziekenhuis noodzakelijk is. Zon tijdelijke opname kan verschillende doelen hebben. Zo kan de opname bedoeld zijn voor het herstel van de cliënt, de verlichting van de mantelzorger, het reactiveren of revalideren na een ziekenhuisopname of het zoeken naar een goed zorgaanbod. Meestal is een tijdelijke opname gepland, maar soms kan deze ook acuut zijn
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • GGZ Oegstgeest
  • Rivierduinen

Reageer op het artikel "Het verpleeghuis"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!