Een woonzorgcomplex

Een woonzorgcomplex In de volksmond staat het woonzorgcomplex beter bekend als bejaardentehuis, bejaardencentrum of verzorgingstehuis. Sinds 2008 wordt dit een woonzorgcomplex of woonzorgcentrum genoemd. Een woonzorgcomplex kent enkel open afdelingen. Cliënten en het personeel kunnen dus op elke afdeling terecht, zonder dat ze hier een sleutel voor nodig hebben. Dementerende oudere mensen worden vaak ondergebracht in een verpleeghuis.

Oudere mensen

In een woonzorgcomplex wonen over het algemeen oudere mensen. Zij kunnen hier terecht als ze om bepaalde redenen niet meer helemaal zelfstandig kunnen wonen. Dit kan zijn vanwege lichamelijke klachten, maar ook door psychische klachten zoals ouderdom. De cliënten wonen hier zelfstandig, in een eigen appartement. Ze krijgen alleen de verzorging, verpleging en begeleiding die ze nodig hebben. Sommige worden geholpen bij het wassen en aankleden of ze krijgen hulp bij het leren zorgen voor de eigen huishouding. De bewoners in het complex kunnen 24 uur per dag een beroep doen op de zorg. Voor de medische zorg kunnen mensen terecht bij hun eigen huisarts.

Alleen de nodige zorg

Een woonzorgcomplex biedt alleen de nodige zorg, maar laat de bewoners toch nog zoveel mogelijk zelfstandig doen met eventueel de nodige hulpmiddelen. Hierbij kan je denken aan een rollator of looprekje. Verder biedt een verzorgingstehuis nog veel andere voorzieningen. Zo kunnen de bewoners er koffie drinken en samen eten. Ook worden er vaak activiteitenprogramma’s aangeboden, zoals een middagje bingoën, handwerken of sporten. De meeste mensen wonen definitief in een verzorgingstehuis, maar er zijn er ook bij die er tijdelijk wonen. Soms kan iemand tijdelijk een verzorgingshuis verblijven, bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname, ongevallen, of het wegvallen van de mantelzorg. Meestal keert de cliënt na het verblijf dan weer terug naar de eigen woning.

Meerzorgafdeling

Sommige woonzorgcomplexen hebben een meerzorgafdeling. Deze is er voor mensen die extra zorg nodig hebben. Dit kan zorg zijn op lichamelijk gebied, maar ook voor psychogeriatrische problemen. Als een bewoner steeds meer extra zorg nodig heeft, dan is een overplaatsing naar een verpleeghuis vaak noodzakelijk.

Dagverzorging

Ook bieden de meeste woonzorgcomplexen de mogelijkheid tot dagverzorging. Daarbij komen de cliënten één of meerdere dagdelen per week naar het complex. Hier doen ze dan mee aan allerlei activiteiten. Hierdoor wordt vereenzaming voorkomen of worden de mantelzorgers ontlast.

Verzorging aan huis

Er zijn ook zorgcomplexen die verzorging aan huis leveren. Ook verzorgen veel complexen maaltijden of alarmaansluitingen voor woningen bij hun in de buurt.

Het personeel

Het team van werknemers in een woonzorgcomplex is zeer divers. Zo werken er artsen, verzorgenden van verschillende niveaus, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, maatschappelijk werkers en activiteitenbegeleiders. Allemaal zorgen zij ervoor dat de cliënten er zo prettig mogelijk wonen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Eikenhorst
  • Berkhout
  • De Duinrand

Reageer op het artikel "Een woonzorgcomplex"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!