InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Medische behandeling in buitenland goed, snel en goedkoop

Medische behandeling in buitenland goed, snel en goedkoop

Medische behandeling in buitenland goed, snel en goedkoop Gezondheidstoerisme is in zwang. In Duitsland en België is de wachttijd vaak kort en heeft de dokter of specialist alle tijd voor de patiënt. En in India kun je voor heel weinig geld je gebit laten renoveren. In Istanboel kun je ogen laten laseren voor minder dan de helft, inclusief vlucht en hotel. Het medisch personeel is ook zeer deskundig. Zijn er ook extra risico’s aan medisch toerisme?

Waarom medisch toerisme

Nederland heeft een van de beste zorgstelsels ter wereld. Maar uit frustratie over lange wachttijden en hoge kosten gaan vermoedelijk zo’n 40.000 Nederlanders jaarlijks voor behandeling naar het buitenland. Dikwijls op initiatief van hun zorgverzekeraar. Het gaat dan bijvoorbeeld om een knie- of heupoperatie, een ooglidcorrectie, ivf en kankerbehandelingen. België, Duitsland en Spanje zijn gewild, het laatste land vanwege de overwinteraars aldaar. Ook is het zo dat het buitenland soms operaties verricht die in Nederland niet plaats vinden, zoals bepaalde herniaoperaties, anonieme ei-zaadceldonaties, maagverkleiningen enz.

Financiële consequenties

Een gebitsrenovatie kan in India voor een fractie van de prijs. Weliswaar kost je dat een vliegretour, maar zeker als je het combineert met een boeiende vakantie, zijn je kronen daar een stuk goedkoper. Geld is ook een belangrijke reden om naar het buitenland uit te wijken, als het gaat om bepaalde cosmetische ingrepen, zoals borst- en neuscorrecties. De consumentenbond raadt mensen aan eerst goed met hun zorgverzekeraar te overleggen, hoe het met de vergoedingen zit. Nederlandse verzekeraars zijn bij wet verplicht om medische ingrepen in Europa te vergoeden. Maar vraag wel eerst toestemming.

Volgens Elsevier maart 2012, kost het vervangen van een knie in Nederland 30.000 euro, in Groot-Brittannië 25.000 euro, in Thailand 7.000 euro en in India 5.500 euro. Het Nederlandse Ziekenhuis betaalt overigens ruim 3000 euro inkoop voor de kunstknie, terwijl een Duits ziekenhuis de helft betaalt. Het is dat een dergelijke operatie normaal gesproken door de ziektekostenverzekering wordt gedekt, anders zou geen Nederlander zich nog in ons eigen land voor een dergelijke ingreep laten behandelen.

Als er complicaties zijn

Nederlandse artsen zijn in geval van complicaties verplicht een patiënt te helpen, maar het kan zijn dat het Nederlandse ziekenhuis de kosten probeert te verhalen (op U). Daarom is het volgens de consumentenbond belangrijk een buitenlands ziekenhuis/kliniek te selecteren dat een goede aansprakelijkheidsverzekering heeft.

Kwaliteit

Volgens de consumentenbond liggen de risico’s van een ooglaserbehandeling een stukje hoger in het buitenland dan in Nederland. Wie de ogen laat laseren in Thailand of Turkije, loopt dus na de operatie meer risico op slechter zicht of een infectie. Maar volgens het blad Plus staat het Dunya Oogziekenhuis in Istanboel enorm goed aangeschreven. Hetzelfde geldt voor plastische chirurgie. Het is nog steeds lastig de kwaliteit in te schatten. Doe dus grondig vooronderzoek naar met naam en faam bekend staande kwaliteits ziekenhuizen/klinieken.

Checklist

Waar moet je opletten als je een operatie in het buitenland overweegt?

Kwaliteit

Artsen en ziekenhuizen werken met kwaliteitskeurmerken. Ga na of het ziekenhuis in het bezit is van een keurmerk als de JCI (de Joint Commission International) of het Amerikaanse keurmerk ABMS (American Board of Medical Specialties). Op het gezondheidsportaal van de Euregio (België, Nederland en Duitsland) is verder veel info te vinden over medische specialisten vlak over de grens. Raadpleeg ook uw eigen huisarts, patiëntenvereniging en de Nederlandse raad voor Medisch Specialisten.

Kosten

Verzekeraars zijn verplicht binnen de EU een operatie te betalen, maar een patiënt moet voor een operatie met verblijf in een ziekenhuis wel eerst toestemming vragen via een zogenoemd E112-formulier. Ook zal de verzekeraar niet meer vergoeden dan de kosten die een Nederlandse instelling in rekening zou brengen. Daar staat tegenover dat de fiscus misschien een handje meehelpt.

Organisatie

Er zijn organisaties die alles regelen. Van verblijf/visum t/m de toeristische uitjes ter plaatse. Bijvoorbeeld Best Health Travel. Op het gebied van Turkse ooglaserbehandelingen zijn er ook tal van aanbieders.

Ziekte van Lyme

De behandeling van de ziekte van Lyme blijkt in onze buurlanden kennelijk grondiger en deskundiger te gebeuren dan bij ons. Lyme-patiënten gaan naar België, Duitsland en Frankrijk voor een test, diagnose of advies over de te volgen behandeling.

Huisarts

Raadpleeg vóór het vertrek met uw arts of het raadzaam is om bij thuiskomst een test te laten doen op eventuele besmetting met de ziekenhuisbacterie MRSA. Zonder zo'n test bestaat de kans dat u, bij eventuele opname als gevolg van een complicatie in een Nederlands ziekenhuis, op de quarantaire afdeling wordt geplaatst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PIP implantatenPIP implantatenVeel mensen vinden dat er iets aan het uiterlijk van het lichaam moet veranderen. Voor deze veranderingen gaan de meeste…
Schoonheidsoperatie niet zonder risicoSchoonheidsoperatie niet zonder risicoEen schoonheidsoperatie is een ingreep die bedoeld is als subjectieve verfraaiing van het menselijk lichaam. Een medisch…
Wat kost een cosmetische operatie?Bij plastische chirurgie denken wij vaak aan vrouwen die hun uiterlijk verder willen verfraaien zonder enige noodzaak, h…
Plastische chirurgie: veel meer dan de facelift alleenPlastische chirurgie: veel meer dan de facelift alleenPlastische chirurgie. Maar al te snel denk je aan facelift en borstvergroting. Maar plastische chirurgie is veel meer da…
Duurste cosmetische operatiesDuurste cosmetische operatiesPlastische chirurgie en cosmetische operaties zijn een medische specialisatie om uit esthetisch of functioneel oogpunt u…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Libelle, NH-dagblad, Plus

Reageer op het artikel "Medische behandeling in buitenland goed, snel en goedkoop"

Reacties

Vanhaverbeke Vera, 08-07-2018 13:32 #2
Waar kan ik een lijst vinden met organisaties die dit organiseren? En de prijzen in het buitenland? Reactie infoteur, 14-07-2018
Sorry voor de late reactie, maar zo'n lijst kan ik ook niet vinden.
Neem anders contact op met uw zorgverzekeraar.

Succes

Maria, 13-12-2009 21:59 #1
Zelf ben ik tweemaal in het buitenland (Baar Zwitserland) geopereerd, op eigen kosten (2x3000?) Ik heb er twee verklevingen.(In mijn elleboog en enkel) weg laten halen waardoor ik fibromyalgie had. Het is de enige chirurg ( Prof.Dr. Dr. Bauer) in de wereld die deze operaties doet! Daarom moest ik wel naar het buitenland.
Het is me uitstekend bevallen. Vooraf heb ik me goed geinformeerd. Echter de nacontrole in Nederland ging mis. Het weghalen van de hechtingen werd niet steriel gedaan zoals was voorgeschreven.Het loshalen van de hechtingen koste veel: 146? voor tien simpele hechtingen. Dat werd uitgevoerd door een doktersassistente.
Ik ben heel blij dat ik genezen ben.:-) Een goede ervaring dus.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: India
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!